کد خبر: 266702
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۲ ۰۹:۱۱:۰۰
| |

امام خمینی به ایران آمد

اول فوریه 1979، پس از یکصد و هفده روز توقف در نوفل لوشاتو، امام خمینی[ره] ساعت یک صبح امروز به وقت محلی 3:30 به وقت تهران، به طرف ایران حرکت کرد.

امام خمینی به ایران آمد
کد خبر: 266702
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۲ ۰۹:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| پانزده سال قبل [13 آبان 1343]، سحرگاه روزی خاموش که سکوت فضای ایران را فرا گرفته بود آیت‌الله خمینی تنها و گمنام به شهری دورافتاده در ترکیه تبعید شد. اینک او زمانی به ایران بازمی‌گردد که به‌عنوان یک چهره جهانی شناخته شده است و رهبری انقلابی بزرگ را برعهده دارد. هواپیمای چارتر ایرفرانس گنجایش بیش از 400 نفر داشت اما حدود دویست مسافر (یکصد و پنجاه روزنامه نگار و پنجاه نفر از نزدیکان امام خمینی) را نپذیرفت تا بتواند به اندازه کافی بنزین‌گیری کند و در صورت عدم فرود در تهران به پاریس بازگردد.


... پنج هزار ژاندارم، پلیس و نیروهای مخصوص مسیر امام خمینی را همچون یک رئیس دولت از نوفل لوشاتو تا هواپیما زیرنظر داشتند. در بازرسی بار و بدن مسافران آنچنان دقتی می‌شد که نظیر آن را فرودگاه شارل دوگل هرگز ندیده بود. از گیشه تحویل بار تا ورود به هواپیما حداقل پنج بار مسافران به دقت بازرسی می‌شدند.


... از ساعت هفت بعد ازظهر به وقت پاریس تا لحظه‌ای که هواپیمای امام خمینی در آسمان فرودگاه شارل دوگل به پرواز درآمد، حدود یک هزار نفر از دانشجویان، زنان و مردان مقیم فرانسه و سایر کشورهای اروپایی و امریکایی که برای مشایعت امام خمینی به فرودگاه آمده بودند، در محوطه فرودگاه در حالی که ده‌ها عکس امام خمینی را در دست داشتند، به نفع او شعار می‌دادند و سرودهای انقلاب و پیروزی را می‌خواندند. در گوشه‌ای از فرودگاه نمایشگاهی از عکس‌های شهدای انقلاب، مجروحان و کسانی که طی سال‌های اخیر شکنجه دیده‌اند برپا شده بود، که بربالای آن نوشته بودند: «حقوق بشر شاه»


امام خمینی یک ساعت قبل از پرواز با آسانسور به کنار دالانی که به داخل هواپیما منتهی می‌شد آمدند و طی یک کنفرانس مطبوعاتی کوتاه از محبت ملت فرانسه و میهمان نوازی اهالی دهکده نوفل لوشاتو تشکر کردند. امام خمینی به‌طور ضمنی از اینکه دولت فرانسه و مطبوعات این کشور انقلاب ایران را تأیید و با چاپ و پخش اخبار مفصل آن طی ماه‌های اخیر به بازتاب انقلاب کمک کرده‌اند تشکر کرد.

منبع: روزنامه ایران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها