کد خبر: 267257
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۳ ۱۹:۲۲:۲۵
| |

عکس‌هایی از جدالی ابدی در گالری گلستان

گالری گلستان میزبان نمایشگاهی است که جدال ابدی سپیدی و سیاهی و برآمدن نور از ظلمت را در مدیوم عکس بازتاب می‌دهد.

عکس‌هایی از جدالی ابدی در گالری گلستان
کد خبر: 267257
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۳ ۱۹:۲۲:۲۵

اعتمادآنلاین| پروژه عکاسی مشترک پدرام لسانی و اسرا مدنی دو کاراکتر فرشته سپید و فرشته سیاه را در مواجهه با آلمان معروف میوه ممنوعه در موقعیت های مختلف به تصویر کشیده است.


لسانی در این باره می گوید: این پروژه بر مى گردد به زمانى که من و خانم مدنى در لندن زندگى مى کردیم و دانشجو بودیم، ایده اصلى از کند و کاو در مبحث نیکى وبدى ، خیر و شر مطرح شد، درباره اش مطالعه کردیم و خلاقیت مان را وارد موضوع اصلى کردیم و به مرور این تم موضوعی، شیوه روایت و عکس ها شکل گرفت.موضوع این نمایشگاه نشان دادن نیکی و بدی، خیر و شر، دانش و جهل است. بر همین اساس در عکس ها از المان سیب (میوه ممنوعه) استفاده شده است.


میوه ممنوعه اشاره ای ست به میوه درختی که آدم و حوا از خوردن آن منع شده بودند، آنها با خوردن این میوه نخستین گناه تبار انسان را مرتکب و به کیفر آن به زمین تبعید شدند. در کتاب پیدایش در عهد عتیق، این درخت، درخت معرفت نیک و بد نامیده شده است؛ حال این دوعکاس در قالبی معاصر و بیانگر در کشاکش ستیز خوبی و بدی، از بازگشت به نور می گویند. آنها در این مسیر از میزانسن های خوب، طراحی لباس، طراحی نور و حتی چیدمان عناصر بصری برانگیزاننده ای مانند آتش به خوبی بهره برده اند. اتفاقا آنها با انتخاب درست مکان ها توانسته اند موضوع نمایشگاه را فرای مرزها و به مبحثی جهان‌شمول تعمیم دهند.


رویکرد عکس ها از جنس صحنه آرایی ست و کاراکترها برای بیان مضامین مورد نظر عکاسان در موقعیت ویژه فیکس شده اند. لسانی در این باره توضیح می دهد: بیشتر مجموعه هام عکاسى صحنه آرایى شده است staged photography, سال 1382 مجموعه زلزله گالرى فریدون آو (شماره 13) سال 1387 مجموعه بامنور گالرى مهروا - سال 1390 مجموعه سازش یا شرطى شدن گالرى لادیراى لندن و 1393 مجموعه زندگى ساده است گالرى گلستان همگی در همین زمره اند.در مجموعه هاى قبلى از تکنیک خاصى استفاده نکردم و همان چیزى که عکاسى میشد همان چاپ میشد، همه چیز موقع عکاسى اتفاق مى افتاد، ولى در این نمایشگاه آخر که با خانم مدنى کار کردیم از تکنیک double exposure و کلاژ استفاده کردیم البته نه در همه عکسها.


این نمایشگاه که چهره هایی مانند فربد مرشدزاده، کاوه نجم آبادى، رضا ندیمى و الناز شاکردوست از آن دیدن کرده اند تا چهارشنبه هفدهم بهمن ماه دایر خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها