کد خبر: 267879
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۵ ۱۶:۴۱:۱۴
| |

پژوهشگر حقوق کودک:

نظام آموزشی با محوریت تکلیف است

پژوهشگر و نویسنده حقوق کودک گفت: نظام آموزشی ایران بیشتر تکلیف محور است و در حالی که حقوق بشر بین الملل نگران حقوق تک تک افراد است اما در تعیین اهداف آموزشی بر وظایف تاکید می شود.

نظام آموزشی با محوریت تکلیف است
کد خبر: 267879
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۵ ۱۶:۴۱:۱۴

اعتمادآنلاین| سعدا عباس آبادی روز دوشنبه در نشست معرفی و بررسی «حقوق شهروندی کودکان در نظام حقوقی ایران و کنوانسیون حقوق کودک» در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب که به همت دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی برگزار شد، این مطلب را عنوان کرد.


وی درباره رویکرد نظام حقوقی ایران درباره اهداف آموزش و پرورش اظهارداشت: در ماده 30 قانون اساسی دولت موظف است بستر آموزش و پرورش رایگان را تا پایان دوره متوسطه فراهم کند، همچنین شرایط تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی به طور رایگان گسترش دهد.


عباس آبادی ادامه داد: طبق مقررات آموزش و پرورش مجانی، مقرر شده است هر کودکی باید سواد بیاموزد و والدین حق ندارند آنان را از این حق محروم کنند.


این پژوهشگر حقوق کودک افزود: مطابق آمار، 99 درصد از کودکان لازم التعلیم، به آموزش و پرورش دسترسی دارند اما تحقق این امر منوط به فراهم بودن امکانات آموزشی مناسب در مدارس است.


عباس آبادی گفت: بانک جهانی چارچوبی را برای هدایت طرح های آموزشی فراهم کرده است که طبق آن، میزان 14 تا 18 درصد از تولید ناخالص داخلی باید به آموزش و پرورش اختصاص داده شود اما متاسفانه این سهم در کشور ما فقط 1.4 درصد از تولید ناخالص ملی است که نشان می دهد نیازمند تخصیص بودجه بیشتری برای آموزش هستیم.


وی با اشاره به کنوانسیون بین المللی حقوق کودک، گفت: کشورهای عضو این کنوانسیون هر پنج سال یک بار گزارش اجرای این کنوانسیون را به کمیته حقوق کودک ارائه می دهند.


عباس آبادی اضافه کرد: براساس آخرین گزارش ایران، کمیته حقوق کودک اعلام کرده است که این کمیته از میزان بالای باسوادان در ایران و اقدامات صورت گرفته توسط دولت آگاه است اما همچنان نگران است که برخی کودکان به مدرسه نمی روند یا از مدارس ابتدایی فارغ التحصیل می شوند یا در مورد کودکان کار، بدون اوراق هویت و پناهندگان نگرانی هایی دارد.


این نویسنده حقوق شهروندی اظهارداشت: نابرابری جنسیتی، درصد بسیاری از کودکان مناطق دورافتاده که به محض رسیدن به سن بلوغ مدرسه را ترک می کنند، کمبود آموزگاران زن، زیاد بودن بعد مسافت میان منزل تا مدرسه و تفاوت بارز میان مدارس شهری و روستایی از جمله نگرانی های دیگر کمیته حقوق کودکان در ایران است.


در ادامه این نشست، هدی غفاری، مدیرکل فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی و مونس کشاورز، رییس دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی به داوری و نقد کتاب «حقوق شهروندی کودکان در نظام حقوقی ایران و کنوانسیون حقوق کودک» پرداختند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها