کد خبر: 268377
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۹ ۰۹:۳۴:۰۰
| |

اعتمادآنلاین میزان کارایی بودجه توسعه حمل‌و‌نقل عمومی تهران را بررسی می‌کند؛

بودجه 4500 میلیارد تومانی برای توسعه حمل‌و‌نقل عمومی دردی از پایتخت دوا می‌کند؟

معاون شهردار تهران از اختصاص بیش از یک چهارم بودجه شهرداری تهران در سال آینده به توسعه حمل و نقل عمومی خبر داده است، اما آیا این رقم، کفاف بحران آلودگی‌ هوا، ترافیک و دیگر معضلات مرتبط با حمل و نقل عمومی را می‌دهد؟

بودجه  4500 میلیارد تومانی برای توسعه حمل‌و‌نقل عمومی دردی از پایتخت دوا می‌کند؟
کد خبر: 268377
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۹ ۰۹:۳۴:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ شهرداری تهران برای سال آینده 18 هزار و 930 میلیارد تومان بودجه دارد که همچون سال‌های گذشته بر اساس اولویت‌بندی‌ به حوزه‌های مختلف اختصاص می‌یابد.

حمل‌و‌نقل عمومی یکی از همان اولویت‌هاست. معضل آلودگی هوا، ترافیک، آلودگی صوتی، محیط‌زیست و تمام بحران‌هایی که به واسطه سوخت فسیلی و استفاده از خودروهای شخصی در کلانشهر پایتخت در سال‌های اخیر ایجاد شده وابسته به بودجه و عملکردی است که مسئولان شهری بعد از اختصاص بودجه به‌طور ویژه در بخش توسعه حمل‌و‌نقل عمومی انجام می‌دهند.

حالا سکینه اشرفی معاون شهردار از اختصاص بیش از یک چهارم بودجه سال آینده به این حوزه خبر داده است: «حدود 30 درصد از منابع بودجه سال آینده که بالغ بر 4500 میلیارد تومان می‌شود، برای اعتبارات تملک دارایی‌هایی سرمایه‌ای و مالی در بخش حمل و نقل و ترافیک در نظر گرفته شده است.»

از مبالغ اختصاص داده شده برای بخش حمل و نقل و ترافیک، حدود سه چهارم آن برای توسعه حمل و نقل ریلی و یک چهارم آن برای توسعه حمل و نقل غیرریلی در نظر گرفته شده است.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران با اشاره به دیگر موارد مرتبط با حوزه حمل‌و‌نقل هم عنوان کرد: «علاوه بر بحث توسعه حمل و نقل ریلی و غیرریلی، برای تسهیل ترافیک، اصلاح معابر، ساماندهی و اصلاح علائم ترافیکی، توسعه فضای پارک خودرو و توسعه و تجهیز پایانه‌های مسافربری نیز اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده که می‌تواند در افزایش رضایت‌مندی شهروندان موثر باشد.»

حسین آخانی، فعال محیط‌زیست ضمن مفید دانستن این اقدام برای تهران معتقد است هنوز هم شهرسازی بتنی در همان جایگاه قبلی‌اش قرار‌ دارد: «چنین رقمی برای حمل‌و‌نقل عمومی قطعا مفید خواهد بود اما نباید ما را به اشتباه بیندازد. چرا که وقتی به بودجه بقیه موارد نگاه می‌کنیم هنوز سر جای خودش است. هنوز هم مبالغ زیادی برای احداث و تکمیل اتوبان‌ها، معابر و پل‌ها خرج می‌شود. فقط 124 میلیارد هزینه نگهداری و مرمت پل صدر است. در حالی که این رقم برای ایجاد معابر دوچرخه‌سواری ایمن تنها به 12 میلیارد می‌رسد.»

آخانی با نقد رویکرد رییس کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران به اعتماد‌آنلاین می‌گوید: «یکی از چالش‌های بزرگ ما در حال حاضر حضور محمد علیخانی رییس کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران است. کسی که بارها اظهارات تندی علیه دوچرخه‌سواری داشته و به طور علنی دشمنی خود را با این مطالبه اعلام کرده است. به نظرم رسانه ها باید در مقابل این نگاه بایستند و به اعضای شورای شهر یادآوری کنند که اگر الان روی آن صندلی‌ها نشسته‌اند، شهروندان تهرانی بر اساس لیست امید به آن‌ها رای داده اند و نمی‌شود که حالا سیاست‌های مخالف را برگزینند.»

فعالان محیط‌زیست پیش‌تر درخواستشان درباره اختصاص تنها یک درصد از بودجه شهرداری به ساخت خطوط ایمن دوچرخه‌سواری را داده بودند. حوزه‌ای که در کنار توسعه حمل‌و‌نقل عمومی می‌تواند عاملی برای مقابله هر چه بیشتر با ترافیک و معضل آلودگی هوای تهران باشد. از سوی دیگر با افزایش فرهنگ دوچرخه‌سواری می‌توان معضلات مرتبط به سلامتی از جمله چاقی و عدم فعالیت بدنی را که این روزها رو به افزایش است هم کاهش داد. در نتیجه باید دید که شورای شهر و شخص پیروز حناچی، شهردار تهران که خودش از فعالان کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو است چه تصمیمی در این باره می‌گیرد. تصمیمی که اجرای آن می‌تواند تحولی بزرگ در آینده پایتخت ایران ایجاد کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها