کد خبر: 269424
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۲ ۱۱:۲۴:۰۱
| |

سفیر روسیه:

هدف اصلی پیمان INF تأمین امنیت اروپا بود

سفیر روسیه در واشنگتن با اشاره به تمایل آمریکا برای دستیابی به موشک‌های جدید، تأکید کرد که هدف اصلی و اولیه پیمان INF تأمین امنیت اروپا و فدراسیون روسیه بوده است، نه آمریکا.

هدف اصلی پیمان INF تأمین امنیت اروپا بود
کد خبر: 269424
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۲ ۱۱:۲۴:۰۱

اعتمادآنلاین| «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در واشنگتن گفت: «هدف اصلی و اولیه پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد که واشنگتن از آن خارج شد، تأمین امنیت کشورهای اروپایی و فدراسیون روسیه بوده است و نه امنیت آمریکا».

وی در ادامه افزود که آمریکا ظاهراً به حفظ این توافقنامه تمایلی نداشت زیرا آن را محدودیتی بر مقدورات نظامی خود می‌دانست.

سفیر روسیه در واشنگتن در واکنش به اولتیماتوم دیپلماتهای آمریکا به همتایان روس خود در خصوص انهدام فوری موشک‌های «9M729» به همراه سکوهای پرتاب و تجهیزات وابسته به آن توسط روسیه گفت: «این رویکرد دیپلماتیک نیست. حتی در تصور نمی‌گنجد که یک طرف تلاش کند یک چنین تصمیماتی را بر یک عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل تحمیل کند!»

آنتونوف با اشاره به برنامه ترتیب داده‌شده از سوی وزارت دفاع روسیه برای نمایش موشک‌های مورد اعتراض آمریکا که با انتقاد مقامات واشنگتن روبرو شد، گفت: «ما از وابستگان نظامی [آمریکا] دعوت کرده‌ایم... ما به آنها پیشنهاد دادیم که به موشک‌های ما نگاهی بیندازند. اما بسیار عجیب است که نمایندگان آمریکا تصمیم گرفته‌اند در این برنامه شرکت نکنند!»

از سوی دیگر، آمریکا نیز با رد نگرانی‌های روسیه در مورد نقض پیمان INF از سوی واشنگتن، مدعی شد که سامانه‌های پدافند موشکی زمین پایه آمریکا در قاره اروپا «دارای ماهیتی کاملاً متمایز» بوده و تنها قادرند موشک‌های «تدافعی» پرتاب کنند!

گفتنی است که واشنگتن اوایل سال میلادی جاری خروج خود از پیمان INF را که در سال 1987 میان روسیه و آمریکا به امضاء رسیده بود، تأیید کرد. مقامات مسکو نیز در اقدامی متقابل، پایبندی خود به این پیمان را به حالت تعلیق درآوردند. طبق مفاد مندرج در این پیمان، تولید موشک‌های مجهز به کلاهک هسته‌ای و موشک‌های زمین پایه متعارف با برد حدود 500 تا 5500 کیلومتر ممنوع است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها