کد خبر: 269645
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۳ ۱۰:۲۱:۰۰
| |

در شورای شهر تصویب شد؛

یک فوریت طرح ساماندهی دستفروشان پایتخت

صبح امروز اعضای شورای شهرتهران یک فوریت طرح ساماندهی مشاغل سیار و دست‌فروشان را در شهر تهران به تصویب رساندند.

یک فوریت طرح ساماندهی دستفروشان پایتخت
کد خبر: 269645
|
۱۳۹۷/۱۱/۲۳ ۱۰:۲۱:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ صبح امروز یک فوریت طرح ساماندهی مشاغل سیار و دست‌فروشان و… در شهر تهران روی میز بررسی اعضای شورای شهر قرار گرفت و حجت نظری پیشنهاد دهنده این طرح با بیان اینکه این طرح مربوط به ساماندهی دست‌فروشان، وانت‌های باری و ون‌های سیار است، گفت: متأسفانه نظارتی بر فعالیت آنها نمی‌شود و به همین دلیل برخی از عوامل شهرداری اقدام به اخذ وجوه متفاوت از این افراد می‌کنند و عملاً این پول به حساب شهرداری واریز نمی‌شود و ممکن است هر فردی بر اساس تصمیم و تشخیص خود رفتاری را داشته باشد.

نظری با بیان اینکه قانون صراحتاً در مورد سد معبر واکنش نشان داده اما دست فروشی مسکوت مانده است گفت: لازم است این طرح به تصویب برسد تا بتوانیم با همراهی شرکت ساماندهی مشاغل نسبت به ساماندهی دستفروشان، وانت‌بارها و غیره اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه در این طرح کمیته برنامه ریزی و سیاست گذاری در نظر گرفته شده است تا ترکیب و عنوان مشاغل را مشخص و نسبت به تدوین دستورالعمل‌ها اقدام کند، گفت: فضاها باید برای بساط گستری و … عادلانه باشد و امیدواریم با تصویب این طرح علاوه بر انضباط بخشی و کسب درآمد پایدار از این ولنگاری که هر فردی به اسم شهرداری فشاری بیاورد جلوگیری کنیم.

در ادامه شهربانو امانی به عنوان موافق این طرح گفت: سال 47 قانونی تصویب شد که بر اساس آن دست فروشی به نوعی مزاحم کسب بوده است. اما 53 سال از این قانون می‌گذرد و حالا شرایط متفاوت شده است. چرا که مهاجرت به قدری زیاد شده است که هم وانت بار و هم دست فروشان در خیابان‌های شهر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه با قانون 53 سال پیش نمی‌توان مشکل امروز را حل کرد گفت: دقت داشته باشید که من در بازدیدهای شبانه‌ام از بسیاری از مشاغل همچون جگرکی‌های سیار پرسیدم که آیا مجوز دارند یا نه. آنها عنوان داشتند از هیچ کجا مجوزی نگرفتند. بنابراین باید آنها را ساماندهی کرد و نه این صورت مساله را پاک کنیم.

در ادامه ناهید خداکرمی به عنوان مخالف این طرح گفت: چرا فکر می‌کنیم که می‌توان با تصویب مصوبات متعدد مشکل را حل کرد. در سال 85 مصوبه‌ای در راستای ساماندهی دستفروشان داشتیم که بسیاری از بندهای طرح فعلی در مصوبه قبلی هم هست. در طرح قبلی برگزاری نمایشگاه کالا، برپایی بازارهای موقت، و غیره پیش بینی شده است. دقت داشته باشید که مشاغل سیار از بعد حقوقی و قانونی جایگاهی ندارند و ما حق نداریم مصوبه‌ای در راستای تعریف یک شغل داشته باشیم.

الهام فخاری نیز در دفاع از این طرح گفت: می‌گویند آئین نامه‌ی قبلی داریم اما در این چند سال حتی یک بار هم کمیته ساماندهی تشکیل نشد، امروز با مشاغل جدیدی مواجه هستیم که اساساً حتی یک سال قبل هم وجود نداشت و حالا موضوع عوض شده است و ما نیازمندیم که در مورد مشاغل جدید که در هر گوشه شهر هستند چاره‌ای بیاندیشیم.

تحصیلی، مدیر عامل ساماندهی مشاغل شهر تهران نیز با بیان اینکه در دستور العلمل سازمان شهرداری‌ها تمامی دغدغه‌های دست فروشی دیده شده است گفت: پلیس، وزارت بهداشت و غیره سهمی در این دستورالعمل دارند و وجود آن کافی است.

نهایتاً اعضای شورای شهر با 12 رأی موافق، به یک فوریت طرح ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون در شهر تهران رأی دادند.

در بررسی بندهای این مصوبه نژاد بهرام پیشنهاد داد که شهرداری اجازه دارد که در فضاهای عمومی اجازه فعالیت بهدستفروشان به شرط فروش کالای ایرانی را بدهد که این پیشنهاد با 17 رأی موافق به تصویب رسید.

همچنین علی اعطا پیشنهاد داد که کمیته راهبری و برنامه ریزی ساماندهی مشاغل سیار حذف شود و به جای آن شهرداری ملزم شود که یک لایحه بیاورد که این مساله نیز با رأی حداکثری اعضا به تصویب نرسید.

همچنین مسجد جامعی افزود: دستفروشی سر ریز اقتصاد ناسالم کشور است و تا وقتی این مساله حل نشود، مشکلات رفع نمی‌شود و اگر شهرداری لایحه‌ای بیاورد در اجرا بهتر عمل خواهد کرد.

همچنین زهرا نژاد بهرام پیشنهاد داد که در کمیته راهبری و برنامه ریزی این طرح، نماینده بهزیستی و نماینده کمیسیون شهرسازی نیز حاضر شوند که این دو پیشنهاد نیز رأی مثبت نیاورد.

جزئیات این طرح نیز در قالب یک فوریت به تصویب رسید.

فراهانی: پوشش دست فروشان توسط بهزیستی و کمیته امداد به صلاح نیست

مجید فراهانی در جریان بررسی این طرح با اشاره به گسترش دست فروشی در سطح تهران گفت: امروز با پدیده ملموسی به نام دست فروشی در تهران مواجه هستیم که معضلات بسیاری را ایجاد کرده است و باید به لحاظ اجرایی به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی گفت: امروزه بحث دست فروشی در همه دنیا ساماندهی می‌شود و برای آن برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد چرا که به عنوان جاذبه گردشگری در برخی از شهرهای دنیا به آن توجه شده است.

وی ادامه داد: دست فروشان در برخی از شهرهای دنیا در غرفه‌های با رنگهای مختلف ساماندهی می‌شود و اجناس ارزان قیمت به فروش می‌رساند. بی‌تردید کارگروهی با حضور نمایندگان کمیته امداد و بهزیستی برای ساماندهی این موضوع تشکیل شود. این مسئله مطرح است که دست فروشان یا تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد هستند که این امر به صلاح نیست و پیام خوبی از طرف شورای پنجم در این موضوع منتشر نمی‌کنند.

رسولی: دستفروشی قانونی نشود

حسن رسولی خزانه‌ دار شورای شهر تهران هم در مخالفت با این طرح عنوان کرد: طرح ساماندهی مشاغل سیار در شهر تهران با قانون شهرداری‌ها مصوب سال 1348 مغایرت دارد. با مصوب کردن این طرح، دست فروشی در تهران رسمی و قانونی می‌شود و نباید این کار را انجام دهیم.

وی افزود: در تبصره یک بند دو ذیل ماده 55 قانون شهرداری، دست فروشی به عنوان یک شغل مزاحم و عاملین به این امر مسبب سد معبر معرفی می‌شوند. همچنین بر اساس این ماده قانونی برای شهرداری وظیفه تعریف شده که با این پدیده به عنوان یک عمل ناهنجار شهری برخورد شود.

رسولی ادامه داد: صاحبان مشاغل دارای پروانه کسب علاوه بر اینکه در قانون نظام صنفی از اتحادیه مربوطه پروانه دریافت می‌کنند، به شهرداری نیز عوارض کسب و پیشه پرداخت می‌کنند. در قانون مالیات‌های مستقیم نیز برای دارندگان مشاغل مالیات عملکردی سالیانه تعریف شده است. بنابراین قانون شهرداری به ما اجازه نمی‌دهد که مخالف نص صریح قانون در قالب مصوبه در شورا به پدیده دست فروشی با توجیه‌های اجتماعی و اخلاقی، وجهه قانونی بزنیم.

وی با اشاره به اینکه قانون نظام صنفی در تبصره یک ماده سه، انجام فعالیت‌های صنفی سیار را در اماکن ثابت به شرط اخذ پروانه مجاز دانسته است، افزود: به استناد این دو ماده قانونی و مقدم دانستن حقوق عامه بر مطالبات دست فروشی، پیشنهاد می‌کنم به این طرح رأی ندهید.

این عضو شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم توجه به تقویت نظم و انضباط شهری افزود: طرح ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون در تهران مغایرت قانونی دارد و بهتر است دوستان مسیری را برای ساماندهی دست فروشان انتخاب کنند که این پدیده در قالب مصوبه، رسمی و قانونی نشود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها