کد خبر: 272567
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۹ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

کوروش عطایی، مستندساز، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

در سیستم اداری ارشاد، نظر و سلیقه افراد بسیار اهمیت دارد/ سینمای مستند فاصله بسیاری با شرایط مطلوب دارد/ ارشاد باید تدابیری بیندیشد که از اکران عمومی فیلم‌های مستند نیز حمایت شود

کوروش عطایی، مستندساز، گفت: با تمام پیشرفت و نکات مثبتی که در سینما حقیقت وجود دارد، بسیاری از عملکردها نیز، به اشخاص بستگی دارد. در سیستم اداری ارشاد، نظر و سلیقه افراد بسیار مهم است.

در سیستم اداری ارشاد، نظر و سلیقه افراد بسیار اهمیت دارد/ سینمای مستند فاصله بسیاری با شرایط مطلوب دارد/ ارشاد باید تدابیری بیندیشد که از اکران عمومی فیلم‌های مستند نیز حمایت شود
کد خبر: 272567
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۹ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| کوروش عطایی، مستندساز درباره حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سینمای مستند به اعتمادآنلاین گفت: «من به‌عنوان یک فیلمساز مستقل، سروکار زیادی با ارشاد نداشتم و بر حسب نیاز، تنها به دنبال مجوز ساخت و پروانه نمایش بودم. در واقع شکل حمایتی دیگری را دریافت نکردم. در نگاه کلی اما، این وزارتخانه با زیرمجموعه‌هایش، هرچند نقاط پیشرفت زیادی در چند سال اخیر داشته، فاصله بسیاری تا شرایط مطلوب دارد. هنوز شکل حمایت‌ها به گونه‌ای نیست که بتواند بودجه ساخت فیلم‌ها را تامین کند. از طرفی، بسیاری از فیلم‌های تولیدی و حمایتی از کیفیت مناسب برخوردار نیستند.»

این مستندساز که این روزها نامش به واسطه کارگردانی فیلم مستند «در جست‌و‌جوی فریده» بیشتر شنیده می‌شود، بیان کرد: «با تمام پیشرفت و نکات مثبتی که در سینما حقیقت وجود دارد، بسیاری از عملکردها نیز، به اشخاص بستگی دارد. در سیستم اداری ارشاد، نظر و سلیقه افراد بسیار مهم است. در این دوره بیشترین سروکار من با بدنه ارشاد، مربوط به مرکز گسترش هنرهای نمایشی بوده که بهتر است شکل حمایت‌ها جدی‌تر شود.»

سینمای مستند ظرفیت حمایت بیشتری دارد

این مستندساز درباره بودجه‌ سینمای مستند گفت: «بودجه‌ای که به سینمای مستند اختصاص داده می‌شود باید افزایش یابد و بیشتر شود که این هم از وظایف مهم وزارت ارشاد است. در حال حاضر بودجه‌هایی که به فیلم‌ها اختصاص پیدا می‌کند، متناسب با ساخت فیلم و شرایط اقتصادی موجود نیست. نگاه به سینمای مستند هم در سطح کلان هیچ‌وقت جدی نبوده است. شاید تصور می‌کنند ساخت مستند نیاز به هیچ هزینه‌ای ندارد.»

کوروش عطایی سینمای مستند را نیازمند حمایت در هر 2 بخش تولید و اکران دانست و گفت: «در این میان بخش حمایت از تولید و اکران که به طور مستقیم به ارشاد مربوط است بیشترین مسئولیت را دارد. در شرایطی که تولیدکنندگان، چشم به فروش فیلم و گیشه دارند، ارشاد باید تدابیری بیندیشد که از اکران عمومی فیلم‌های مستند نیز حمایت شود. تاکنون اجازه داده نشده فیلم‌های مستند، به خوبی مطرح شوند که پس از آن گفته شود آیا مخاطب دارند یا نه. وضعیت اکران و دیده‌شدن فیلم‌های مستند، ظرفیت‌های بیشتری دارد که باید به آن پرداخته شود.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها