کد خبر: 272645
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۴ ۱۲:۵۰:۰۰
| |

رسانه‌های آمریکایی پاسخ می‌دهند

سرنوشت عروس‌های آمریکایی داعش چه شد؟

بعد از اعلام دستور ترامپ برای سلب تابعیت از یک زن جوان آمریکایی که برای مدتی همراه با گروه داعش به جهاد النکاح می‌پرداخت، رسانه‌های آمریکایی پرونده شمار دیگری از دختران آمریکایی را که با همین هدف خود را به قلمرو داعش رساندند مورد بررسی قرار دادند.

سرنوشت عروس‌های آمریکایی داعش چه شد؟
کد خبر: 272645
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۴ ۱۲:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| بعد از اعلام دستور ترامپ برای سلب تابعیت از یک زن جوان آمریکایی که برای مدتی همراه با گروه داعش به جهاد النکاح می‌پرداخت، یک رسانه آمریکایی پرونده شمار دیگری از دختران آمریکایی را که با همین هدف خود را به قلمرو داعش رساندند مورد بررسی قرار داد.

به گزارش اعتمادآنلاین، پایگاه اطلاع‌رسانی بیزینس اینسایدر در این رابطه نوشت در حالی که واشنگتن فشارهای زیادی را بر کشورهای مختلف جهت تحویل اتباع زندانی خود می‌کند، خود حاضر به پذیرش اتباع خود به ویژه زنان عضو گروه داعش که سال‌ها پیش پس از گریختن از آمریکا خود را به قلمرو این گروه تروریستی رسانده بودند، نیست.

به گفته رسانه‌ها وکیل مدافع هدی المثنی که ترامپ ورود او را به آمریکا ممنوع کرده با استناد به قانون این کشور تاکید کرد چون او یک تبعه آمریکایی است کسی نمی‌تواند حق بازگشتش را به کشورش ساقط کند. در ادامه سرنوشت برخی از این زنان جوان را به نقل از رسانه‌های آمریکایی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

هدی المثنی کیست؟

هدی در ایالات متحده از والدینی یمنی‌تبار متولد شد، پدر و مادرش در چارچوب طرح مبارزه با افراطی‌گری دانشگاه جورج واشنگتن موفق به کسب تابعیت آمریکا شدند. هدی در سال 2014 خود را به سوریه رساند و مدت کوتاهی بعد کلیپی را منتشر کرد که در آن چهار زن گذرنامه‌های غربی خود را که در بین آنها یک گذرنامه آمریکایی بود آتش می‌زنند.

او از فعالان شبکه‌های اجتماعی بود که به تمجید داعش پرداخته وخواهان قتل آمریکایی‌ها می‌شد.

با نزدیک شدن پایان داعش هدی در گفت‌وگویی با گاردین ادعا کرد مورد شستشوی مغزی قرار گرفته و از اینکه از افراطیون حمایت کرده ابراز شرمساری می‌کند.

گفتنی است هدی در زمان حضور در میان داعش به همسری 3 نفر از آنها در آمد که هر سه آنها کشته شده و او هم‌اکنون با یک فرزند خود زندگی می‌کند، در حالی که دو فرزند دیگرش در بمباران مناطق داعش کشته شده‌اند.

سامانتا الحسنی

او یکی از زنان تبعه آمریکاست که متهم به حمایت مالی از داعش و سوء‌استفاده از فرزند خویش است.

او در سال 2012 با فردی به نام موسی الحسنی ازدواج کرد. الحسنی متولد مغرب بود و در زمان ازدواج او یک فرزند 4 ساله از همسر سابقش داشت و با موسی از این کودک و دخترشان که بعدا به دنیا آمد نگهداری کردند. براساس پرونده‌های اف‌بی‌آی که روزنامه تریبیون آن را منتشر کرده سامانتا به همراه همسر و برادر همسرش در سال 2015 با عبور از مرز ترکیه وارد خاک سوریه شدند.

سامانتا از فرزند خود برای انجام کلیپ‌های تبلیغاتی گروه داعش سوء‌استفاده کرده و به او کمربند انفجاری پوشانده بود.

در سال 2017 سامانتا به پایگاه فرونتلاین خبر داد همسرش کشته شده و او برای فرار از داعش تلاش می‌کند.

سامانتا به همراه دو فرزندش موفق شد خود را به ایالات متحده برساند وهم‌اکنون در زندانی در ایالت ایندیانا منتظر زمان فرا رسیدن موعد محاکمه‌اش در سال 2020 است.

نیکول لین

نیکول لین مانسفیلد متولد ایالت میشگان آمریکا است. پدرش در سال 2013 به روزنامه یواس‌ای تودی گفته بود نیکول مدت کوتاهی بعد از مرگ پدربزرگش در اکتبر 2007 به اسلام گرایید، در حالی که برخی دیگر می‌گویند او بعد از آنکه با یک فرد مسلمان ازدواج کرد مسلمان شد.

نیکول اولین زن تبعه آمریکاست که در جنگ داخلی سوریه در سال 2013 کشته شد.

ارئیل برادلی

برادلی از اهالی ایالت تسنی است. او به همراه همسرش یاسین محمد که متوید عراق است در سال 2014 به سوریه رفت. بر اساس اطلاعات موجود درگزارش «زنان جهادی آمریکا» برادلی در سال 2011 مسلمان شد. علت مسلمان شدنش شکل‌گیری رابطه عاشقانه‌ای بین او و یک دانشجوی سوری بود که در یک پیتزا فروشی همکار بودند.

به نوشته پایگاه «بازفید» برادلی از طریق یک اپلیکیشن همسریابی با یک جوان مسلمان ازدواج کرد و در حالی که دو فرزند داشتند با هم به سوریه رفتند. این زن تاکید کرد همسرش یکی از جنگجویان داعش است. هیچ اطلاع دقیقی از سرنوشت برادلی یا همسرش در دست نیست.

زکیه نسرین

به نوشته شبکه ان‌بی‌سی نیوز زکیه نسرین به همراه برادر کوچک‌ترش راسیل ریهان و همسر برادرش جفری خان در سال 2014 به سوریه سفر کردند. خانواده نسرین در سال 2000 از بنگلادش به ایالت اوهایو نقل مکان کرده بودند.

پدر نسرین در این رابطه به این شبکه گفته بود که پسر وعروسش در بیمارستانی که توسط داعش در الرقه اداره می‌شود کار می‌کنند اما از محل زندگی نسرین، همسرش و برادر همسرش اطلاعی ندارد.

یسری اسماعیل

یسری اسماعیل یک سومالیایی‌تبار است که در سن 19 سالگی منزل خود را در سنت پل در ایالت مینیسوتا ترک و در اوت 2014 وارد سوریه شد.

به گفته دفتر دادستان مینیسوتا او به خانواده‌اش گفته بود که می‌خواهد برای جشن وضع حمل یکی از دوستانش برود اما به جای آن گذرنامه دوستش را دزدید و با آن به آمستردام رفت و از آنجا هم خود را مستقیما به سوریه رساند.

به گفته خانواده یسری او بعد از آنکه به خانواده‌اش خبر داد به سوریه رسیده و گروه داعش خود را برای اعلام خلافت در سوریه وعراق آماده می‌کرد، ناپدید شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها