کد خبر: 273757
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۷ ۰۶:۵۲:۰۰
| |

مهاجرت معکوس و درآمدزایی در مناطق محروم؛

آیا توسعه اینترنت می‌تواند توسعه پایدار را در روستاها ممکن کند؟

اینترنت در عصری که یک کلیک می‌توانید زندگی شما را به کلی متحول کند، چیزی کمتر از یک معجزه نیست. معجزه‌ای که ساختارهای سابق اقتصادی و تجاری و شهری و شهروندی را به کلی دستخوش تغییر قرار داده است.

آیا توسعه اینترنت می‌تواند توسعه پایدار را در روستاها ممکن کند؟
کد خبر: 273757
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۷ ۰۶:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| اینترنت در عصری که یک کلیک می‌توانید زندگی شما را به کلی متحول کند، چیزی کمتر از یک معجزه نیست. معجزه‌ای که ساختارهای سابق اقتصادی و تجاری و شهری و شهروندی را به کلی دستخوش تغییر قرار داده است. کشاورزی را در نظر بگیرید که مجبور است برای آنکه محصولات کشاورزی خود را در زمان کوتاهی به فروش برساند، قیمتی تقریبا 70 درصد ارزان‌تر از بازار بفروش برساند. دامداری را در نظر بگیرید که برای فروش محصولات دامی خود باید کیلومترها دورتر از دیار خود سفر کند تا بتواند محصولات خودش را با قیمتی ارزان‌تر از بازار بفروشد.

جاذبه‌های گردشگری در مناطق دور دست را تصور کنید که هنوز کسی از آن خبری ندارد و در میان خانه‌های خراب و ویرانه خاک می‌خورد و چه بسا به دلیل عدم آگاهی و اطلاع شهروندان و مسئولان به چشم برهم زدنی زیر چرخ لودرها برای همیشه تاریخشان محو شده است. همه این اتفاقات به دلیل آن است که ما هنوز نتوانستیم ارتباط مدرن یعنی اینترنت را به شکل آسان و درست در اختیار شهروندان در مناطق دور و نزدیک کشور قرار بدهیم.

اینترنت به شغل‌ها و شاغلان روستایی این فرصت را می‌دهد تا آنان چه در خرید محصولات اولیه و چه در فرآینده تولید محصول کشاورزی یا دامی و چه بحث فروش و عرضه محصولات غایی از طرق و روش‌های مدرن بهره‌مند شوند. امروز شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های تجاری چه در بحث کلان و چه در بحث خرد و چه در سطح شهری و چه در سطح روستایی به راحتی محصولات مورد نظر شما را به سمع و نظرات می‌رساند و شما به راحتی و فشار دادن یک کلید خرید را از یک کشاورز در روستایی صدها کیلومتر آن طرف‌تر خریداری می‌کنید؛ کشاورزی که شاید هرگز ناچار نشود به سبب درآمد ناکافی از فروش مصحولات خود، شغل خودش را تغییر داده یا روستا را به مقصد شهر برای همیشه ترک کند.

اینترنت همچنین این فرصت را فراهم می‌کند تا جاذبه‌های گردشگری کشور ولو در دورترین منطقه و روستا شناخته شود. آن هم در دورانی که دولت و در راس آن رییس جمهوری بارها و بارها بر ضرورت توسعه گردشگری به عنوان یک فرصت اقتصادی و درآمدزایی مهم برای کشور یاد کرده است.

جالب‌تر آنکه بافت جذاب معماری روستاها این فرصت را برای گردشگران بین‌المللی و داخلی فراهم می‌کند که سفرهای لذت‌بخشی را در این روستاها و مناطق تجربه کنند. سفری که طبعا برای آن روستا و منطقه درآمد زیادی را رقم می‌زند. شاید باورکردنی نباشد ولی ورود هر گردشگر خارجی از ابتدا تا زمان خروج از کشور درآمدی بالغ بر یک بشکه نفت به صورت روزانه برای آن کشور رقم می‌زند و اهیمت این اتفاق زمانی برای ما مهمتر خواهد بود که ورود گردشگران به مناطق روستایی یک تحول گسترده را در مهاجرت معکوس و توسعه پایدار در روستاها رقم می‌زند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها