کد خبر: 273943
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۷ ۱۵:۵۵:۰۰
| |

نتانیاهو به دنبال دلجویی از پوتین در مسکو

شش ماه پس از سرنگونی هواپیمای روسی در آسمان سوریه و کشته شدن 15 نظامی روس در پی اقدامات تحریک آمیز رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو سرانجام توانست ولادیمیر پوتین را راضی کند که فردا چهارشنبه دیداری با او در کرملین داشته باشد.

نتانیاهو به دنبال دلجویی از پوتین در مسکو
کد خبر: 273943
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۷ ۱۵:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| نخست وزیر رژیم صهیونیستی در شش ماه نخست سال 2018 میلادی تلاش کرد بیش از پیش روابط با مسکو را از نظر امنیتی و اقتصادی توسعه دهد و حتی اولین نخست وزیر صهیونیستی نام گرفت که در رژه روز پیروزی در میدان سرخ همراه با رئیس جمهوری روسیه قدم زد تا همراه با روس ها سالروز پیروزی روسیه در جنگ جهانی دوم را جشن بگیرد.


شهریور ماه امسال روابط روسیه با رژیم صهیونیستی به دلیل سرنگونی هواپیمای ایلوشین روسیه بار دیگر تیره شد چرا که وزارت دفاع روسیه به پوتین گزارش داد که جنگنده های اسرائیلی با پنهان شدن در حریم هواپیمای روسی زمینه تحت هدف قرار گرفتن آن توسط سامانه پدافند موشکی سوریه را فراهم کردند.


اگر چه مقامات رژیم صهیونیستی هرگز زیر بار دست داشتن در این حادثه نرفتند و اعلام کردند که پیش تر مقامات روس را در جریان حمله قرار داده بودند اما مقامات دفاعی روسیه گفتند اسرائیلی ها اطلاعات نادرستی به روسیه ارایه کردند که در نهایت منجر به این حادثه شد.


ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در دیدار با خبرنگاران اگر چه این حادثه غم انگیز برای روس ها را نوعی تراژدی تصادفی خواند اما گفت که تدابیر امنیتی روسیه در سوریه بیشتر می شود تا دیگر چنین رویدادی تکرار نشود.


تدابیر امنیتی روسیه شامل ارسال سامانه های پدافند موشکی اس 300 می شد، اقدامی که از چند سال قبل روسیه آن را دنبال می کرد اما هر بار با مخالفت نتانیاهو و درخواست رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از این کار روبرو می شد.


اگر چه روس ها تنها ظرف چند هفته پس از سرنگونی هواپیمای خود سامانه های پدافند موشکی خود را راهی سوریه کردند اما تا چند هفته پیش نیز حملات گاه و بی گاه رژیم صهیونیستی ادامه داشت.


برخی در ایران از جمله «حشمت الله فلاحت پیشه» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی چندی پیش بعد از ادامه حملات هوایی اسرائیل به سوریه اعلام کردند که در زمان حمله رژیم صهیونیستی به سوریه این سامانه ها غیرفعال می شوند و به نظر می رسد نوعی هماهنگی بین حملات رژیم صهیونیستی و پدافند هوایی روسیه که در سوریه مستقر است، وجود داشته باشد.


یک هفته بعد از این اظهار نظر، روسیه اعلام کرد که کار آموزش نیروهای سوری برای استفاده از سامانه های پدافند موشکی اس 300 به پایان رسیده و این سامانه ها فعال شده اند؛ چند روز پس از این خبر، نتانیاهو از بستن چمدان خود برای سفر به مسکو خبر داد تا اطمینان یابد که راه اندازی این سامانه ها خللی در تجاوزات این رژیم به اهداف خود در سوریه در پی نخواهد داشت.


اما تغییرات اساسی دیگری در خصوص شرایط میدانی سوریه در حال وقوع است که مهمترین آنها موضوع خروج آمریکا از این کشور به حساب می آید.


خروج احتمالی آمریکا از سوریه، که از دیرباز بارها توسط ایران و روسیه مطرح شده است احتمال بازگشت کردها به دامن دولت مرکزی سوریه را تقویت کرده است مخصوصا پس از آنکه کردهای شهر 'منبج' با قطع حمایت آمریکا بلافاصله به دولت مرکزی اعلام همکاری کردند.


البته بخش‌های دیگری از سوریه از جمله شرق رود فرات نیز تحت تاثیر خروج آمریکا قرار خواهد گرفت و رژیم صهیونیستی بیش از هر زمانی نگران افزایش قدرت میدانی ایران در سوریه پس از خروج آمریکا از سوریه است.
اواسط بهمن ماه جاری «آنا یوناتان لئوز» سخنگوی نخست وزیر رژیم صهیونیستی با اعلام اینکه نتانیاهو برای گفت وگو بر سر ایران راهی روسیه می شود، گفت که هدف نخست نتانیاهو مقابله با تحکیم حضور نظامی ایران در سوریه است.

گسترش همکاری‌های اقتصادی


رژیم صهیونیستی که بزرگترین متحد کلیدی آمریکا در خاورمیانه محسوب می شود، همواره تلاش کرده از اتخاذ مواضع همسو با آمریکا برای تحریم بیشتر روسیه خودداری کند.


این رژیم یکی از مهمترین شرکای اقتصادی روسیه محسوب می شود و بسیاری از محصولات کشاورزی خود را راهی روسیه می‌کند.


رژیم صهیونیستی تلاش زیادی کرده است که فراتر از اختلافات اساسی و ریشه ای روسیه با غرب، روابط خود با مسکو را بهبود بخشد.


بنظر می رسد روس ها نیز به رژیم صهیونیستی همچون اهرمی برای متوقف کردن فشارهای آمریکا بر خود حساب ویژه باز کرده اند و امید زیادی به لابی صهیونیست ها در آمریکا برای بهبود روابط مسکو و واشنگتن دارند. از این رو با گسترش هر چه بیشتر روابط با آنها همواره حمایت کرده‌اند.


به تازگی رسانه های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که سران اسرائیل به دنبال امضای موافقت نامه ایجاد محدوده آزاد تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند و برای این منظور نتانیاهو قصد دارد با پوتین که ریش و قیچی این اتحادیه را در دست دارد، گفت وگو کند.


آویگدور اسکین یکی از تحلیلگران رژیم صهیونیستی به تازگی گفته بود امضای موافقت نامه ایجاد محدوده آزاد تجاری میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا بر اسراییل تاثیر می گذارد از این رو تل آویو هم باید چنین موافقت نامه ای با این اتحادیه داشته باشد.


گفتنی است، رژیم صهیونیستی پاییز امسال مذاکرات با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را برای ایجاد محدوده آزاد تجاری از سر گرفت و مذاکرات اولیه در این موضوع را دنبال کرده است.


اتحادیه اقتصادی اوراسیا (Eurasian Economic Union ) که از جامعه اقتصادی اوراسیا ریشه می گیرد، در سال 2015 با امضای بلاروس، قزاقستان و روسیه آغاز به کار کرد.


قرقیزستان و ارمنستان هم اندکی بعد در همین سال به عضویت کامل این اتحادیه درآمدند.


ایران در اردیبهشت ماه سال گذشته توافقنامه ایجاد محدوده آزاد تجاری با این اتحادیه را امضا کرد و مقامات کشورمان امیدوارند این توافقنامه گره کور در مسیر گسترش همکاری های اقتصادی با همسایگان شمالی را باز کند.


مهدی سنایی سفیر تام الاختیار ایران در روسیه چندی پیش درباره توافقنامه ایجاد محدوده آزاد تجاری میان ایران و روسیه گفته بود: این توافقنامه به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است و بطور فوق العاده و خارج از نوبت بررسی خواهد شد و من امیدوارم در آینده نزدیک این توافقنامه توسط نمایندگان ملت ایران تایید شود.


وی افزود: تا آنجا که اطلاع دارم بلاروس، قزاقستان و روسیه نیز این توافقنامه را تایید کرده اند، معتقدم که روند تایید این توافقنامه در ایران و کشورهای مربوطه بزودی پایان یابد.


سنایی گفت: من معتقدم که توافقنامه ایجاد محدوده آزاد تجاری میان اوراسیا و ایران از نظر اقتصادی و نیز سیاسی با توجه به آنچه که در جهان رخ می دهد، مهم است.


وی با بیان اینکه باید به یکدیگر نزدیک شویم، اظهار داشت: این نزدیکی پتانسیل ها و توانمندی های ما را افزایش می دهد، این توافقنامه برای ایران مهم است زیرا بازار بزرگی را می گشاید و امکانات و ظرفیت های بازار ایران را نیز برای کشورهای شمالی افزایش می دهد.


سفیر ایران در مسکو تصریح کرد: باید سطح همکاری های اقتصادی با روسیه و سایر کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا را افزایش داد و من امیدوارم و حتی اطمینان دارم که ایجاد محدوده آزاد تجاری به ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا کمک می کند.

اطلاع از آخرین تحولات در مذاکرات سران آستانه


سفر نتانیاهو به مسکو از زاویه دیگری نیز اهمیت یافته است. پنجشنبه هفته گذشته سران ایران، روسیه و ترکیه در شهر سوچی روسیه چهارمین دور نشست سران آستانه را برگزار کردند و تصمیمات مختلفی در خصوص اوضاع در سوریه گرفتند.


«نیکلای سورکوف» کارشناس ارشد سازمان اجتماعی «شورای امور بین المللی روسیه» معتقد است که مذاکرات سه جانبه سوچی بین سران ایران، روسیه و ترکیه امیدوار کننده بود ضمن اینکه سران با نگاه سازنده با یکدیگر کار می کنند و در کل می توان گفت شرکت در نشست سه جانبه برای هر سه آنها رضایت بخش بوده است.


کارشناس روس معتقد است که در اجلاس سوچی، توافقاتی بدست آمده اما به دلیل اهمیت بعد نظامی اقدامات آتی، اشاره‌ای به آن نشده است.


بنابراین به نظر می‌رسد نتانیاهو برای دریافت اطلاعات از شخص اول روسیه درخصوص توافقات اخیر سران آستانه راهی مسکو می شود.


نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سفر آتی خود به مسکو چندین هدف را دنبال می کند و روس ها نیز که اکنون دست بالا را مقابل سران رژیم صهیونیستی دارند، مانند آنچه همواره بر آن تاکید کرده اند تلاش می کنند با احترام به مواضع تمام طرف ها، حداکثر منافع را بدست آورند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها