کد خبر: 274177
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۸ ۱۲:۰۱:۰۰
| |

تورج حق‌وردی داور پیشکسوت فوتبال ایران در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

زیرساخت مناسب برای اجرای VAR در کشور وجود ندارد/ فدراسیون از داوران پیشسکوت برای کمک داور ویدئویی استفاده کند/ کمیته انضباطی باید به حواشی این روزهای فوتبال ایران ورود کند

تورج حق وردی داور پیشکسوت فوتبال استفاده از VAR در لیگ برتر ایران را نکته مثبتی می‌داند، او البته زیرساخت‌های فوتبال ایران را آماده استفاده از این فناوری نمی‌داند.

زیرساخت مناسب برای اجرای VAR در کشور وجود ندارد/ فدراسیون از داوران پیشسکوت برای کمک داور ویدئویی استفاده کند/ کمیته انضباطی باید به حواشی این روزهای فوتبال ایران ورود کند
کد خبر: 274177
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۸ ۱۲:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ انتقادها به داوری ایران هرروز بیشتر می‌شود و بازیکنان، مربیان و باشگاه‌های فوتبال با هر اتفاقی که در زمین‌بازی رخ می‌دهد به جامعه داوری ایران می‌تازند. بعد از دیدار پرسپولیس برابر فولاد خوزستان و حواشی پیش‌آمده در این بازی اعتراض‌ها به داوری بیشتر شد. باشگاه پرسپولیس در بیانیه‌ای نسبت به قضاوت رضا کرمانشاهی موضع تندی گرفت. بعدازآن هم دیگر باشگاه‌ها شروع به دادن بیانیه کردند. فضا به‌قدری برای داوران سخت شده بود که کمیته داوران اعلام کرد با باشگاه‌هایی که علیه داوران بیانیه می‌دهند برخورد خواهد شد، و پرونده آن‌ها به کمیته انضباطی و کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال خواهد رفت.

بعد از استفاده فیفا از کمک‌داور ویدئویی در جام جهانی و تجربه خوبی که از این سیستم به دست آمد، کارشناسان فوتبال و داوری ایران از فدراسیون خواستند تا از این فناوری در لیگ برتر ایران هم استفاده کند. البته استفاده از این سیستم احتیاج به زیرساخت‌های مناسب به خودش را دارد. فدراسیون فوتبال، دپارتمان و کمیته داوران با این درخواست موافقت کردند و شروع به آزمایش این سیستم به‌صورت آفلاین کردند. در این میان اما باشگاه‌هایی چون استقلال، تراکتورسازی و سپاهان مخالفت خودشان با این فناوری را اعلام کردند و پرسپولیس تنها باشگاه بالای جدولی بود که اصرار به استفاده از کمک‌داور ویدئویی در لیگ برتر داشت. فدراسیون جلسه‌ای هم در این زمینه برگزار کرد اما برخی از باشگاه‌ها در این جلسه حضور پیدا نکردند.

تورج حق وردی داور پیشکسوت فوتبال ایران در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین استفاده از این فناوری در لیگ برتر ایران را نکته مثبتی می‌داند، او البته زیرساخت‌های فوتبال ایران را آماده استفاده از این فناوری ندانست و گفت: اگر شرایط استفاده از این سیستم در ایران را مهیا کنیم می‌تواند به پیشرفت داوری در ایران کمک کند. فدراسیون کلاس‌های توجیهی برای استفاده از VAR برگزار کرده است اما موضوع مهم این است که ما زیرساخت‌های مناسبی برای استفاده از این فناوری را نداریم. هنوز نتوانسته‌ایم که وسایل موردنیاز این فناوری را خریداری کنیم و همین باعث می‌شود که استفاده از این سیستم با اماواگرهایی همراه باشد.

این داور قدیمی فوتبال ایران در ادامه گفت: متأسفانه ورزشگاه‌های زیادی در کشور وجود ندارد که بتواند این سیستم را در خودش مستقر کند. همین موضوع باعث می‌شود که دست فدراسیون برای استفاده از VAR بسته باشد.

حق وردی در پاسخ به این سؤال که آیا فدراسیون فوتبال، داور کافی برای راه‌اندازی این سیسم دارد یا خیر؟ گفت: خوشبختانه داوران جوان زیادی در کشور داریم که بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم. اما من فکر می‌کنم که فدراسیون می‌تواند از داوران پیشکسوت هم استفاده کند. افراد زیادی به‌تازگی از داوری خداحافظی کرده‌اند و می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای کمیته داوران و فدراسیون فوتبال باشند. این داوران تجربه بالایی در فوتبال ایران دارند و فدراسیون فوتبال نباید از این نیروها به‌راحتی چشم‌پوشی کند.

حق وردی درباره حواشی این روزهای جامعه داوری و اعتراض‌هایی که به جامعه داوری ایران می‌شود گفت: معمولاً این فضا در نیم‌فصل دوم لیگ برتر به وجود می‌آید. نیم‌فصل دوم امتیازهای حساسی دارد و تیم‌ها به دلیل اینکه بتوانند به نتیجه مطلوبشان برسند تلاش می‌کنند تا فشار زیادی به داوری بیاورند. خوشبختانه داورهای ایرانی به‌خوبی با این شرایط آشنایی دارند و می‌توانند این فضا را مدیریت کنند و تحت تأثیر این حواشی قرار نمی‌گیرند. در این هفته‌های اخیر شاهد بودید که داورها سعی کردند تا کار خودشان را به‌خوبی انجام دهند و این حواشی هم نتوانست خللی در کارشان به وجود بیاورد.

حق وردی درباره بیانیه کمیته داوران و تهدید باشگاه به شکایت از آن‌ها در کمیته اخلاق و انضباطی هم گفت: کمیته داوران با بیانیه‌ای که داده سعی کرده به نحوی از داوران حمایت کند و فضا را برای ادامه فعالیت آن‌ها راحت‌تر کند. خوشبختانه با آمدن جناب آقای رفعتی شرایط داوران بهتر شده است. کلاس‌های توجهی مناسبی برای داوران برگزار می‌شود. اما برای برخورد با این حواشی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال باید وارد عمل شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها