کد خبر: 274546
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۰ ۱۲:۵۰:۰۰
| |

ایران از منظر رسانه‌های عربی/ ۱ مارس ۲۰۱۹، جمعه ۱۰ اسفند ۱۳۹۷

مطبوعات و رسانه‌های عربی امروز در مورد ایران چه نوشتند؟

بازخوردهای استعفای محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و عدم پذیرش آن از سوی حسن روحانی، سفر اخیر رئیس‌جمهور سوریه به ایران و سخنرانی سردار سلیمانی پررنگ‌ترین مسائلی بودند که از ایران در رسانه‌های عربی، امروز جمعه اول مارس 2019 (10 اسفند 1397) بازتاب داشتند.

مطبوعات و رسانه‌های عربی امروز در مورد ایران چه نوشتند؟
کد خبر: 274546
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۰ ۱۲:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| بازخوردهای استعفای محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، سفر اخیر بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به ایران و سخنرانی سردار سلیمانی پررنگ‌ترین مسائلی بودند که از ایران در رسانه‌های عربی امروز جمعه اول مارس 2019 (10 اسفند 1397) بازتاب داشتند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، روزنامه الشرق الاوسط از تسلیم نقشه محل استقرار نیروهای ایرانی در سوریه به‌زعم رژیم صهیونیستی به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه توسط بنیامین نتانیاهو خبر داد. این در حالی است که در گزارشی تحلیلی از آنچه آن را نگرانی مسکو از پیام‌های سفر بشار اسد به تهران توصیف کرده نوشت: ایران با تاکتیک‌های فشار بر دمشق توانست با روس‌ها در کسب قراردادهای بازسازی سوریه و پروژه‌های اقتصادی این کشور رقابت کند.

این در حالی است که این روزنامه وابسته به سعودی‌ها در یادداشتی به قلم الیاس حرفوش، روزنامه‌نگار لبنانی ادعا کرد با توجه به ورود به دوره جدیدی از روابط ایرانی- آمریکایی طبیعی است تاریخ مصرف سیاستمداران ایرانی که مرحله سابق را رقم زدند به پایان رسیده باشد و در این رابطه باید رئیس‌جمهور و وزیر خارجه‌اش در صدر این لیست قرار بگیرند.

نویسنده در ادامه پافشاری بر توهمات خود با اعتراف به حمایت همه‌جانبه تمامی مسئولان کشوری ولشکری ایران از ظریف مدعی شد این اقدامات صرفا سرپوشی بر اختلافاتی است که در ایران وجود داشته است.

در مقابل روزنامه البناء لبنان جمله سردار سلیمانی یعنی «عربستان به رغم دارا بودن یک تریلیون دلار ذخیره ارزی قدرتی ندارد» را تیتر یکی از اخبار خود کرد و به نقل از سردار سلیمانی نوشت: ایالات متحده 7 تریلیون دلار در منطقه خرج کرد اما رئیس‌جمهورش مجبور است در تاریکی شب به عراق سفر کند.

اللواء دیگر روزنامه لبنانی هم حتمی بودن شکست دشمنان در مقابل جمهوری اسلامی ایران را به عنوان تیتر خود انتخاب کرد.

این روزنامه خبری هم از سفر قریب‌الوقوع حسن روحانی به عراق منتشر و تاکید کرد هیأت بلندپایه‌ای رئیس‌جمهور ایران را در این سفر همراهی خواهد کرد.

روزنامه عربستانی الحیات با اشاره به سخنرانی سرادر سلیمانی به نقل از او از تلاش دولت ترامپ برای امضای برجام جدیدی با تهران نوشت و در همین گزارش به درخواست 15 نماینده مجلس برای سئوال از وزیر خارجه در مورد دلایل تقدیم استعفایش که به گفته آنها باعث شد دستاورد بسیار مهم سفر رئیس‌جمهور سوریه به ایران و دیدار با رهبری و رئیس‌جمهور به حاشیه برود، اشاره شده است.

ولید شقیر در این روزنامه حضور اسد در تهران را، برگ برنده ایران در مقابل دیدار پوتین و نتانیاهو توصیف کرد. الحیات از مسکو هم خبر داد: پوتین و نتانیاهو بر سر تشکیل کارگروه اخراج تمامی نیروهای نظامی از سوریه به توافق رسیدند.

روزنامه سعودی الریاض هم در یادداشتی به قلم محمد بن عبدالله السلامه همچنان در رؤیای نشست شکست‌خورده ورشو غوطه‌ور باقی ماند و در این نوشتار که چرایی انتشار آن در این فاصله زیاد زمانی با اتمام نشست معلوم نیست «ورشو را شدت عمل جامعه جهانی علیه ایران» توصیف کرد و در آخر بدون اشاره به حمایت همه‌جانبه ریاض از گروه‌های تروریستی به این نتیجه رسید که سلمان و ولیعهدش بن سلمان هیچ فرصتی را برای پیشبرد راهبردهای صلح‌طلبانه خود در مقابل مردم ایران از دست نمی‌دهند.

روزنامه عربستانی الیوم هم با پیگیری خط‌مشی سعودی تلاش کرد تا ادعای ریاض در رابطه با وجود اختلاف در ساختار حاکمیتی ایران را با دو یادداشت به خوانندگانش القا کند.

این خط مشی را روزنامه کویتی السیاسه هم از طریق یادداشت یک روزنامه‌نگار سعودی دنبال کرد. این روزنامه‌نگار در جمله‌ای بسیار عجیب استعفای یک وزیر خارجه را سند فوت یک نظام تصور کرد، با این حال دلیلی برای این ادعای خود ارائه نکرد.

اما روزنامه الوطن دیگر روزنامه کویتی به نقل از ظریف نوشت: استقلال ایران تأکیدی بر شکست سیاست‌های آمریکا است.

روزنامه الجریده هم از تعطیلی نیروگاه بوشهر سخن گفت و از نگرانی برخی از طیف‌های سیاسی ایرانی از تبدیل شدن این توقف به گام اول تعطیلی تمامی برنامه هسته‌ای ایران نوشت.

این روزنامه به نقل از یکی از مشاوران رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران مدعی شد بودجه اختصاص داده شده برای راه‌اندازی این نیروگاه کافی نیست به نحوی که بودجه سال جاری آن در 6 ماه اول سال به پایان رسید.

به گفته این مشاور، این نیروگاه با مشکلات فنی هم مواجه است زیرا طراحی آن آلمانی و ساخت آن روسی بوده و این دو فناوری با هم همخوانی ندارند.

در مقابل روزنامه الیوم السابع مصر، به نقل از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه اعلام کرد بودجه نظامی کشور 16 میلیارد دلار است اما ایران برخلاف کشورهای دیگر ساختار امنیتی‌اش بومی است و نیازی به خرید سلاح از خارج ندارد.

این روزنامه همچنین مسئله سئوال از وزیر امور خارجه در مجلس را هم منتشر کرد و در گزارشی تحلیلی روند تقدیم و رد استعفای ظریف را مورد بررسی قرار داد.

الیوم السابع در گزارش دیگری به گسترش ازدواج سفید در جامعه ایران پرداخت و به نقل از رسانه‌های ایرانی گرانی و ناتوانی جوانان در فراهم کردن نیازهای اولیه تشکیل خانواده را باعث روی آوردن دختران و پسران ایرانی به زندگی مشترک بدون ازدواج دانست.

روزنامه مصری الیوم هم از اعلام آمادگی وزیر امور خارجه ایران جهت وساطت بین اسلام‌آباد و دهلی نو جهت کاهش تنش دو کشور نوشت، در حالی که به نقل از سفیر عربستان در یمن هم ادعا کرد ایران همچنان از حوثی‌ها حمایت تسلیحاتی می کند.

روزنامه الرای الیوم هم بخش‌هایی از سخنرانی سردار سلیمانی را منتشر و به نقل از او دیدار بشار اسد با رهبری را جشن پیروزی توصیف کرد.

دکتر جواد الهنداوی، دیپلمات و سفیر سابق عراقی، در یادداشتی در رابطه با دلایل استعفای ظریف نوشت: آقای وزیر (ظریف) یک دیپلمات حرفه‌ای است که خوب می‌داند چگونه از دیپلماسی برای رسیدن به اهداف سیاسی استفاده کند، او در همان حال یک سیاستمدار، دیپلمات و متخصص در روابط عمومی است، کمتر شخصیتی در عصر حاضر چنین ویژگی‌های سه‌گانه‌ای (دیپلماسی، سیاست و روابط عمومی) را یکجا دارد.

الهنداوی می‌افزاید ابتدا شخصیت محمدجواد ظریف، دوم موفقیت‌هایش و سوم ایمانش به کار و اعتمادش به عقلانیت و منطقی بودن رهنمودهای رهبر ایران، باعث می‌شوند تا او ورود به حیطه اختیارات اداری و دیپلماسی‌اش را تاب نیاورد.

محمد نادر العمری، نویسنده سوری هم در این روزنامه الکترونیکی در یادداشتی در مورد ملاقات اسد با مسئولان ایرانی، این ملاقات را دیدار شرکای پیروزی در تهران برای مقابله با چالش‌های پیش رو تفسیر کرد و نوشت: سفر اسد به تهران در این مقطع زمانی خاص و دیدار او با مسئولان عالیرتبه ایران، نشانه‌های عدیده ای در رابطه با تلاش برای مقابله با سلطه‌گری آمریکا دارد، به ویژه اینکه امریکا بار دیگر ناتوانی اطلاعاتی خود را در برابر توانمندی‌های محور مقاومت به اثبات رسانده است، در حالی که حضور ژنرال قاسم سلیمانی در نشست رئیس‌جمهور اسد با همتای ایرانی‌اش بدون نشان دادن هیچ یک از هیأت همراه رئیس‌جمهور اسد بیانگر رویکرد دو متحد برای مقابله با چالش‌ها و حفظ دستاوردهای پیروزی از طریق پاسداری از ساختارهای عمق استراتژیک محور مقاومت محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها