کد خبر: 275194
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۲ ۱۴:۲۰:۰۰
| |

ایران از منظر رسانه‌های عربی/ یکشنبه ۳ مارس ۲۰۱۹، ۱۲ اسفند ۱۳۹۷

مطبوعات و رسانه‌های عربی امروز در مورد ایران چه نوشتند؟

تقابل ایران و اسرائیل، نگرانی از اقدامات بچه‌گانه ولیعهد عربستان در راستای رسیدن به سطح قدرت نظامی ایران، همکاری ایران با کشورهای همسایه و تلاش‌های آمریکا برای بر هم زدن استقرار ایران و کشورهای منطقه از جمله موضوع‌هایی بود که روزنامه عربی، امروز یکشنبه سوم مارس 2019 (12 اسفند 1397) به آن پرداختند.

مطبوعات و رسانه‌های عربی امروز در مورد ایران چه نوشتند؟
کد خبر: 275194
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۲ ۱۴:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| تقابل ایران و اسرائیل، نگرانی از اقدامات بچه‌گانه ولیعهد عربستان در راستای رسیدن به سطح قدرت نظامی ایران، همکاری ایران با کشورهای همسایه و تلاش‌های آمریکا برای بر هم زدن استقرار ایران و کشورهای منطقه از جمله موضوع‌هایی بود که روزنامه عربی امروز یکشنبه سوم مارس 2019 (12 اسفند 1397) به آن پرداختند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، روزنامه الصباح الجدید عراق به نقل از وزیر نفت این کشور، از توافق بغداد و تهران برای ارزیابی میزان تولید میدان‌های مشترک نفتی خبر داد و تاکید کرد کشورش راه‌های جایگزینی برای صدور نفت در صورت بروز بحران در تنگه هرمز در اختیار دارد.

این روزنامه شبه‌رسمی عراقی همچنین در خبری به فعالیت اطلاعاتی اسرائیل در این کشور نوشت و به خوانندگان خود خبر داد اسرائیل افزایش فعالیت اطلاعاتی و جمع‌آوری اطلاعات در خاک عراق را شدت بخشیده است.

روزنامه الیوم السابع در گزارشی از نمایش جنجالی مد لباس، آن را نمادی از تناقض حاکم درجامعه ایران توصیف کرد.

روزنامه الرای کویت نیز در گزارشی تحلیلی تحت عنوان «ظریف به دیپلماسی و سلیمانی به نقشه‌هایش (نظامی) بازگشت» نوشت: بسیار طبیعی است که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران تنها طرف تصمیم‌گیرنده در سیاست خارجی ایران نباشد زیرا جمهوری اسلامی در شرایط شبه جنگ با کشورهای محیطی وغرب قرار دارد.

این روزنامه کویتی در پایان نتیجه‌گیری می‌کند: ایران همچنان به راه خود ادامه خواهد داد. ظریف از (واگن) آن بیرون پرید اما مجددا به آن بازگشت، اسد هم از او برای سفر به سوریه دعوت کرد. حتما ولید المعلم از او استقبال خواهد کرد و با او سیاست‌های کلی را مورد بحث وبررسی قرار خواهد داد تا بعد از آن هر یک به دفتر خود بازگردند و بعد از آن است که سلیمانی با اسد خواهد نشست تا نقشه‌های جنگی را مورد بررسی قرار دهد، زیرا ادلب و دیرالزور همچنان تحت اشغال هستند و جنگ هنوز پایان نیافته است.

السیاسه دیگر روزنامه کویتی با اشاره به خبر بازداشت یک عراقی در سوئد ادعا کرد او برای ایران وعلیه پناهجویان ایرانی در این کشور جاسوسی می‌کرده است.

این روزنامه همسو با خط مشی سعودی همچنین سخنان انتقادی خالد الیمانی، وزیر خارجه دولت مستعفی و فراری یمن را علیه جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس سازمان همکاری اسلامی منعکس کرد.

روزنامه القبس نیز در تحلیلی در رابطه با شکست نشست هانوی به توییت وزیر امورخارجه ایران در مورد این نشست که بین ترامپ و کیم جونگ اون برگزار شده بود اشاره و به نقل از او خبر داد واشنگتن هرگز نخواهد توانست توافقی بهتر از آنچه که در توافق هسته‌ای با ایران کسب کرده به دست آورد.

روزنامه اماراتی « الامارات الیوم » هم در شماره امروز خود در مقاله‌ای ترجمه شده تاکید کرد: سیاست‌های ترامپ در منطقه خاورمیانه به جای بازگرداندن توازن به عراق از راه‌های دیپلماتیک، باعث شد تا عراق به صحنه رویارویی آمریکا و ایران تبدیل شود.

در پایان این تحلیل هم تاکید شد حمله سال 2003 آمریکا به عراق و اشغال فاجعه‌بار این کشور، زمینه فعالیت گسترده افراطیون و مذهب‌گرایان افراطی را در عراق فراهم کرده و راه را برای نفوذ آنها به قلب جهان عرب باز و به ایران برای توسعه قدرت خود کمک کرد.

روزنامه «الخلیج» دیگر روزنامه اماراتی هم به نقل از صادق زیبا کلام که او را اندیشمند اصلاح‌طلب ایرانی توصیف کرد نسبت به وخامت اوضاع در ایران هشدار داده و مدعی شد اوضاع اقتصادی در ایران آتش زیر خاکستر است.

این روزنامه همچنین به نقل از خطیب نماز جمعه تهران در تیتر خود نوشت «یک روحانی از جریان محافظه‌کار به شدت از فساد و گرانی در کشور انتقاد کرد.» این روزنامه همچنین با اشاره به توییت ظریف در رابطه با شکست مذاکرات هانوی هم آن را شادمانی ظریف از فروپاشی نشست ترامپ با رهبر کره شمالی دانست.

روزنامه الرای الیوم هم در یادداشتی به پرسش «آیا استعفای ظریف مستحق این همه جنجال بود» پاسخ داد.

نویسنده این تحلیل در پایان نتیجه‌گیری می‌کند استعفای ظریف به هر دلیل و با هر هدفی انجام شده باشد نمی‌تواند واقعیت‌های ما عرب‌ها را تغییر دهد، مشکل ما در ضعف داخلی و ناتوانی ماست نه قدرت و توانمندی دیگران، در حالی که تلاش آنها برای توسعه نفوذ خود نیز امری طبیعی و از واقعیت‌های این جهان است.

این روزنامه الکترونیکی همچنین به نقل از سرتیپ علی شادمانی، جانشین امور هماهنگی قرارگاه خاتم‌الانبیاء اعلام کرد: آمریکا هم‌اکنون با هزینه کشورهای عربی سرگرم انتقال داعش به افغانستان است امری که می‌تواند زیان‌هایی را برای چین، روسیه و تمامی کشورهای منطقه به همراه داشته باشد.

روزنامه قطری الخلیج الجدید هم در تحلیلی با اشاره به رویکردهای ضد ایرانی ترامپ از یک سو و محمد بن سلمان از سوی دیگر پرسید در سایه افزایش شدت و گسترش نطق‌های حماسی جنگ طلبانه این دو علیه ایران و گسست به وجود آمده در کنترل منع انتشار تسلیحات هسته‌ای آیا احتمال مسلح شدن عربستان تحت حاکمیت محمد بن سلمان به سلاح های هسته‌ای وارد نیست؟

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است با وجود آنکه بن سلمان حاضر نیست در مقابل دوربین رسانه‌ها قدرت برتر نظامی ایران را به رسمیت بشناسد، اما خوب می‌داند که در هر سناریوی جنگ‌های کلاسیک پیروزی در جنگ‌های زمینی با ایران خواهد بود.

بر اساس سناریوهای این روزنامه در این جنگ ایران از عراق به عنوان راه رسیدن به عربستان استفاده خواهد کرد و در چارچوب این سناریو نظامیان ایرانی فقط چند روز برای فتح ریاض زمان نیاز دارند.

روزنامه الشرق الاوسط هم در خبری از افشای شنود ایمیل ارسالی ظریف به رئیس‌جمهور حسن روحانی توسط یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خبر داد، امری که در همین خبر توسط دولت تکذیب شد.

این روزنامه چاپ لندن در خبر دیگری از مشروط شدن تصویب «FATF» به رفتارهای اروپا توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد وعبدالرحمن الراشد سردبیر سابق این روزنامه هم ادعا کرد فشارهای اقتصادی آمریکا بر ایران باعث شده تا حزب‌الله دچار کمبود مالی شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها