کد خبر: 275867
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۳ ۱۴:۴۶:۰۷
| |

واشنگتن‌پست:

با سفر اسد به تهران، امیدها به دوری سوریه از ایران تضعیف شد

روزنامه «واشنگتن‌پست» با اشاره به اختلاف نظر میان کشورهای عربی در مورد عادی‌سازی روابط با دمشق، نوشته است که سفر اسد به تهران موجب شد تا این استدلال که ممکن است سوریه از ایران دور شود، زیر سوال رود.

با سفر اسد به تهران، امیدها به دوری سوریه از ایران تضعیف شد
کد خبر: 275867
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۳ ۱۴:۴۶:۰۷

اعتمادآنلاین| روزنامه «واشنگتن‌پست» در گزارشی در مورد وضعیت سوریه از اختلاف نظر میان کشورهای عربی در مورد برقراری روابط دیپلماتیک با سوریه خبر داده و نوشته است که در نشست ماه جاری اتحادیه عرب، مسئله بازگرداندن کرسی سوریه به دولت این کشور، به بحث گذاشته می‌شود.

بر اساس این گزارش، در حالی که آمریکا بر ادامه سیاست «اعمال فشار به دولت سوریه» و «منزوی نگه داشتن» دمشق تأکید دارد، روسیه در گفت‌وگو با کشورهای عربی آن‌ها را به تعامل بیشتر با دولت سوریه تشویق کرده است.

بنا بر این گزارش، انتظار می‌رود در نشست اتحادیه عرب، عراق و تونس از بازگشت سوریه به این جمع حمایت کنند، اما عربستان سعودی و مصر همچنان با این امر مخالف بوده و از شکل‌گیری اجماع جلوگیری می‌کنند. امارات عربی متحده نیز می‌گوید تا زمان پیشرفت روند سیاسی در تلاش‌ها برای مصالحه اتحادیه عرب با سوریه مشارکت نمی‌کند.

این در حالی است که ابوظبی چندی پیش سفارت خود در دمشق را بازگشایی کرد. «انور قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجی تلاش برای احیای نفوذ عربی در سوریه را دلیل این اقدام بیان کرده و گفته اعراب با ترک سوریه راه را برای افزایش نفوذ ایران و ترکیه در سوریه باز کردند.

وی در این مورد به واشنگتن‌پست گفته است: «الان اعراب هیچ نفوذی در دمشق ندارند. صفر. دلیل آن این است که ما در سال 2011 تمام پل‌ها را از بین بردیم و این به بازیگران منطقه‌ای مانند ترکیه و ایران اجازه داد تا تعیین‌کنندگان اصلی باشند. و ناگهان قدرت اعمال نظر اعراب به صفر رسید.»

بنا بر این گزارش، پیش از این کشورهای عربی امیدوار بودند که با مصالحه با دولت سوریه بتوانند دمشق را از ایران دور کنند، اما سفر اخیر «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه به تهران «این استدلال را که می‌توان رهبری سوریه را فریفت و از آغوش ایران دور کرد» تضعیف کرده است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها