کد خبر: 276257
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

مهدی رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه شرق با ارزیابی عملکرد وزارت ارشاد در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

نظر اهالی مطبوعات اهمیتی برای وزارت ارشاد ندارد/ نظارت بر مطبوعات، مبتنی بر سلیقه افراد است، نه قانون/ یارانه، پاشنه آشیل رسانه‌هاست

مهدی رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه شرق با تاکید بر رعایت قانون در میان اهالی مطبوعات، گفت: «نمی‌توانیم انکار کنیم که رسانه‌ها نیازمند خط قرمز بوده و باید پایبند آن خطوط تعیین‌شده باشند. در این مورد هیچ اشکال و نقدی نیست، اما این خطوط قرمز نیازمند قانونی است که باید بر همان اساس اعمال شود، نه اینکه هر فردی بنا به سلیقه خود بخواهد اعمال نظر کند.»

نظر اهالی مطبوعات اهمیتی برای وزارت ارشاد ندارد/ نظارت بر مطبوعات، مبتنی بر سلیقه افراد است، نه قانون/ یارانه، پاشنه آشیل رسانه‌هاست
کد خبر: 276257
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مدت‌هاست مسئولان نشریات، با معضل تامین کاغذ مواجه هستند. در نیمه اول سال گذشته، نمایندگان بر نظارت حداکثری بر واردات کاغذ تاکید داشتند تا کاغذ با قیمت درست و مناسب در اختیار مصرف‌کنندگان قرار بگیرد. از طرفی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص وضعیت کاغذ اعلام کرد که همه کاغذهای موجود در گمرک ترخیص شده‌اند و مسیر کنونی را برای کاغذ نشر و مطبوعات به نسبت کالاهای دیگر بهتر دانسته بود. این در حالی است که افزایش روزانه قیمت کاغذ، همچنان ادامه داشته و مسئولان نشریات، نگرانی‌های بسیاری درباره آینده مطبوعات کاغذی دارند. از طرفی، هیچ نهادی جز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمی‌تواند پیگیر نیازها و مطالبات اهالی مطبوعات باشد. حال باید دید که این وزارتخانه، چه اندازه توانسته در راستای بهبود شرایط روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه گام بردارد.

مهدی رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه شرق در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین ، درباره عملکرد وزارت ارشاد بیان کرد: «اگر بخواهیم در یک کلمه عملکرد وزارت ارشاد را در مقابل مطبوعات بررسی کنیم، فقط می‌توانیم بگوییم خیلی بد؛ چرا که مطبوعات و نشریات کاغذی در ایران، مشکلات جهانی این حوزه را به علاوه مشکلات داخلی دارند.»

مطبوعات با بحران اعمال نظر سلیقه‌ای روبه‌روست

رحمانیان در این‌باره بیان کرد: «قبل از اینکه با افزایش قیمت کاغذ و نوسان ارز روبه‌رو شویم، باید گفت سقف پرواز رسانه‌های ما بسیار کوتاه است، آن هم به این دلیل که افراد ناظر بر رسانه‌ها سلیقه‌‌ای عمل می‌کنند و در واقع نظارت آنها مبتنی بر سلیقه آنهاست نه قانون.»

رحمانیان با تاکید بر رعایت قانون در میان اهالی مطبوعات گفت: «نمی‌توانیم انکار کنیم که رسانه‌ها نیازمند خط قرمز بوده و باید پایبند آن خطوط تعیین‌شده باشند. در تمام کشورها نیز طبق قوانین داخلی خودشان، خطوط قرمز و محدودیت‌هایی وجود دارد و رسانه‌ها نیز موظف به رعایت آنها هستند. در این مورد هیچ اشکال و نقدی نیست، اما این خطوط قرمز نیازمند قانونی است که باید بر همان اساس اعمال شود، نه اینکه هر فردی بنا به سلیقه خود بخواهد اعمال نظر کند. در بسیاری از دوره‌ها حتی زمانی که مصاحبه یا گزارشی تهیه می‌شود، بدون اینکه در آن از خطوط قرمز و قوانین تخطی شده باشد، محدودیت‌هایی اعمال می‌شود که از اصول قانونی مطبوعات خارج است.»

به گفته مدیرمسئول روزنامه شرق، افرادی که داعیه‌دار عرصه رسانه هستند، داعیه‌شان بر اساس قانون نیست و تنها مبتنی بر نظرات و سلیقه‌های شخصی خود تصمیم می‌گیرند.

رحمانیان با تاکید بر آسیب‌رسان بودن نگاه سلیقه‌ای به عملکرد رسانه‌ها، به بیان مشکلات روزنامه‌های کاغذی پرداخت و گفت: «ما با اعمال نظرهای فردی و نگاه سلیقه‌ای روبه‌رو بودیم که در دوره‌ جدید، مشکل کاغذ و زینک هم به آن اضافه شد. ما در حال حاضر، در شرایطی قرار داریم که قیمت کاغذ روزانه تعیین می‌شود. با این حساب، حال رسانه‌های ما، خوب نیست و چه بسا، خیلی بد است.»

یارانه، پاشنه آشیل رسانه‌هاست

این روزنامه‌نگار با اشاره به ‌اینکه جلساتی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص رفع مشکلات رسانه‌ها برگزار شده، گفت: «در این جلسات، وزیر ارشاد از ما اهالی مطبوعات خواست که راهکاری برای مشکلات موجود رسانه‌ها ارائه دهیم. پاسخ ما این بود که اگر نظر ما را می‌خواهید باید بگوییم همین کارهایی را که تاکنون انجام می‌دادید، متوقف کنید.»

به باور رحمانیان، ارشاد با نگاه و روالی که برای رسانه‌ها در پیش گرفته بیشترین آسیب را به مطبوعات به‌ویژه در دوره اخیر، وارد کرده است.

مدیرمسئول روزنامه شرق، یارانه‌ها و آگهی‌های دولتی را پاشنه آشیل رسانه‌ها می‌داند و معتقد است که در این میان، نظر اهالی مطبوعات هم اهمیتی برای وزارت ارشاد ندارد.

رحمانیان درباره هدررفت بودجه در شرایطی که وزارت ارشاد با بحران مالی روبه‌روست، گفت: «یکی از موارد آسیب‌زا در دوره اخیر، راه‌اندازی طرح پرابهام اشتراک بود. بیش از دوسوم یارانه مطبوعات در دل این طرح هزینه شد، آن هم در حالی که بازدهی چندانی برای مطبوعات نداشت. بنابراین ما با تمرکز بر همین موارد، به وزیر ارشاد گفتیم که این روند، به مطبوعات آسیب خواهد زد که بخش زیادی از این آسیب را هم‌اکنون شاهد هستیم.»

برون‌رفت از بحران، شدنی است، اگر...

این مدیر رسانه هشدار داد: «اگر قرار باشد تغییری در شرایط ایجاد نشود، به نظرم در سال 98 بخش کثیری از روزنامه‌های کاغذی به‌ناچار خداحافظی خواهند کرد.»

به گفته او بر سر راه انسان خردمند بن‌بست وجود نخواهد داشت و می‌شود با تجمیع عقل صاحبان حِرف و نظر، راهی منطقی و خردورزانه یافت و از بحران کنونی و چالش‌ها گذر کرد. رحمانیان در این‌باره توضیح داد: «قطعا راهی وجود دارد، اما باید گفت نه با این وزارت ارشادی که دو الی سه حوزه گویا، معاون ندارد و از آشفتگی رنج می‌برد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها