کد خبر: 276798
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۶ ۱۴:۲۲:۰۰
| |

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

14.5میلیارد دلار برای کالای اساسی منظور شد/ مشکلی در تأمین اعتبارات نداریم

ابوالفضل حسن‌بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره تأمین اقلام اساسی گفت: 14.5 میلیارد دلار برای 27 قلم کالای اساسی و نیازمندی‌های بخش کشاورزی طی سال 98 پیش‌بینی‌شده است.

14.5میلیارد دلار برای کالای اساسی منظور شد/ مشکلی در تأمین اعتبارات نداریم
کد خبر: 276798
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۶ ۱۴:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| ابوالفضل حسن‌بیگی در پاسخ به سؤالی با موضوع راهکارهای مجلس و دولت برای برون‌رفت از مشکل گرانی و کمبود کالاهای اساسی در کشور برای سال 98، گفت: 14.5 میلیارد دلار برای 27 قلم کالای اساسی و نیازمندی‌های بخش کشاورزی طی سال 98 پیش‌بینی‌شده و باید گفت حداقل نیازهای جامعه با ارز دولتی برای سال آینده نیز تأمین خواهد شد.

وی بابیان اینکه با اتخاذ تصمیم درباره ارز مرجع 4200 تومانی جلوی تورم گرفته‌شده است، افزود: آرزوی آمریکایی‌ها و غربی‌ها تحقق پیدا نمی‌کند و فکر تضعیف نظام را به گور خواهند ببرد زیرا حداقل نیاز جامعه با ارز دولتی تأمین خواهد شد و دراین‌باره مشکلی نخواهیم داشت.

تأمین منابع دولت از 2 کانال

عضو خانه ملت گفت: نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق به‌صورت حساس و فشرده پیرامون بودجه 98 جلساتی را برگزار و به این نتیجه رسیده‌اند که برای تأمین منابع داخلی، بودجه جاری و هزینه‌های عمرانی کشور می‌بایست در دو حوزه شامل درآمدهای ثابتی چون فروش نفت و میعانات گازی و همچنین پیشبرد امور عمرانی با مشارکت بخش خصوصی اقدام کرد.

حسن‌بیگی درباره منبع نخست تأمین اعتبارات نیز بیان کرد: امروز در کشور تولید 850 میلیون مترمکعب گاز معادل پنج میلیون و 261 هزار بشکه نفت تولید می‌شود همچنین شاهد تولید 750 هزار بشکه میعانات گازی، وجود 3.5 میلیون بشکه تولید نفت خام، دو میلیون فرآورده نفتی تصفیه‌شده در پالایشگاه (بنزین، گازوئیل، نفت کوره، نفت سفید، بنزین هواپیما، قیر و انواع روغن‌های مصرف داخلی) هستیم لذا باید گفت این موارد جزو درآمدهای ثابت جمهوری اسلامی و دولت هستند.

وی با بیان اینکه دومین محور تأمین اعتبارات، موضوع بودجه 60 هزار میلیارد تومانی عمرانی است، ابراز کرد: برای سال آینده 150 هزار میلیارد تومان اعتبار از طریق وام برای توسعه بخش خصوصی تخصیص داده می‌شود و بانک‌ها درباره پرداخت آن مکلف شده‌اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بابیان اینکه هیچ مشکلی در تأمین اعتبارات ریالی اعم از جاری، عمرانی و سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی و پرداخت وام وجود ندارد، گفت: تلاش آمریکایی‌ها برای کاهش صادرات نفت ما و به صفر رساندن آن به‌خصوص در حوزه سرمایه‌گذاری ارزی پیش‌بینی می‌شد اما با اقدامات مناسب دولت پیرامون صادرات، خوشبختانه وضعیت مناسبی در کشور وجود دارد.

حسن‌بیگی بابیان اینکه در بخش تأمین ریالی ارزی، ایران در شرایط بسیار خوبی در سال آینده مواجه است، اضافه کرد: با توجه به جهان چندقطبی و نیاز کشورهای پرمصرف نظیر چین، هند و کشورهای اروپایی به سوخت و همچنین افزایش جمعیت، قطعاً نفت ایران موردنیاز همه کشورها است و هیچ کشوری تن به خواسته‌های آمریکا نمی‌دهد لذا در بخش تأمین بودجه ارزی صادرات بالغ‌بر یک‌میلیون و 200 هزار بشکه برای سال آینده امکان‌پذیر است.

وی بابیان اینکه آمریکایی‌ها هرگز باورشان نمی‌شد که ایران بتواند از بحران اقتصادی گذر کند، گفت: ترامپ در این موضوع غافلگیر شد چراکه فقط در یک مورد باید گفت مازاد بنزین 15 میلیون لیتر و مازاد مصرف داخلی گازوئیل حدود 20 الی 25 میلیون لیتر در روز است که می‌توان آن را صادر کرد و از سوی دیگر با راه‌اندازی فازهای بعدی طرح بزرگ ستاره خلیج‌فارس روزانه 60 میلیون لیتر میعانات نفتی مازاد بر مصرف در کشور وجود خواهد داشت.

افزایش دستمزد و حقوق‌ها

عضو خانه ملت در ادامه و در پاسخ به سؤالی با موضوع مناطق کمتر برخوردار و محروم از بودجه هم گفت: 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره در بخش تولید به‌ویژه در روستاها در بودجه سال 98 منظور شده که در راستای تأمین نیازهای داخلی، چرخش اقتصاد و توسعه کشور در مناطق محروم و کم برخوردار مؤثر خواهد بود.

حسن‌بیگی ضمن بیان اینکه نگاه به بودجه 98 مقداری بدبینانه و خشک است و درباره آن بارها این سوال مطرح می‌شود که چگونه بودجه می‌تواند تورم را مهار کند، گفت: حداقل افزایش دستمزدها برای کارمندان 400 هزار تومان در نظر گرفته‌شده همچنین درمجموع 10 درصد اضافه بر این 400 هزار تومان نیز به حقوق‌ها افزوده می‌شود و در این راستا خوشبختانه شاهد اقدامات خوبی توسط مجلس برای کنترل تورم و بهبود معیشت مردم هستیم.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها