کد خبر: 276877
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۷ ۰۷:۱۰:۰۰
| |

گزارش اعتمادآنلاین از خط و نشان‌های آمریکا برای لبنان

پیام صریح واشنگتن به بیروت: به حزب‌الله نزدیک نشوید

رسانه‌های لبنانی از خط‌ونشان‌های مسئولان آمریکایی برای جریان‌ها و شخصیت‌های این کشور جهت عدم همکاری با آنچه برنامه‌های ایران در لبنان است سخن می‌گویند.

پیام صریح واشنگتن به بیروت: به حزب‌الله نزدیک نشوید
کد خبر: 276877
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۷ ۰۷:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| رسانه‌های لبنانی در حاشیه سفر معاون وزیر خارجه آمریکا و در آستانه سفر وزیر خارجه این کشور به بیروت از خط و نشان‌های آمریکا برای لبنان جهت عدم همکاری با حزب‌الله و ایران سخن می گویند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، روزنامه البناء در گزارشی که امروز منتشر شد خبر داد دیوید ساترفیلد به مسئولین لبنانی توصیه کرد روند نزدیک شدن به حزب‌الله را متوقف کنند.

به نوشته این روزنامه ساترفیلد حتی از شرایط وزارت بهداشت لبنان به دلیل نزدیک بودن وزیر آن به حزب‌الله هم پرسید. این ابراز نگرانی در حالی اعلام می‌شود که «جمیل جبق» وزیر بهداشت لبنان دارای تابعیت مضاعف آمریکایی است.

به اعتقاد این روزنامه سفر مسئولان آمریکایی به بیروت با سفر رئیس‌جمهور لبنان به مسکو و ملاقات با همتای روسی‌اش پوتین از یک سو و تلاش‌های آمریکا برای عملیاتی کردن تصمیمات نشست ورشو که لبنان در آن حضور نداشت مرتبط است.

بر اساس اطلاعاتی که رسانه‌های لبنانی به نقل از منابع حاضر در ملاقات‌های ساترفیلد با مسئولان رسمی و غیررسمی لبنانی منتشر کردند، هیأت آمریکایی پیام‌های مستقیم و غیرمستقیمی را به لبنانی‌ها منتقل کرد که در چهار مسئله کلی خلاصه می‌شود.

1- اهمیت تعهد لبنان به حفظ آرامش و ثبات حاکم بر خط آبی (مرز لبنان با فلسطین اشغالی) و پایبندی به منطقه حائل و خلع سلاح شده در آن.

2- تاکید بر اهمیت حل‌وفصل اختلافات مرزی زمینی و دریایی با اسرائیل از طرق دیپلماتیک و با همکاری سازمان ملل متحد. در این راستا لبنان باید این اقدامات را صرف‌نظر از اختلاف موجود بر سر سکوهای استخراج نفت و گاز که اسرائیل آن را در مناطق مورد اختلاف ایجاد کرده انجام دهد.

3- بیروت حق خروج از اجماع عربی و غربی در رابطه با ایران نداشته و با وجود عدم حضور در نشست ورشو ملزم به پایبندی به مصوبات آن است تا به شکل غیر مستقیم خواستار عدم فراهم کردن زمینه حضور ایران در لبنان باشد.

4- بر اهمیت بهبود شرایط شفافیت بانکداری در لبنان برای جلوگیری از شکل‌گیری عملیات مالی مشکوک و پولشویی تاکید شد.

در همین حال روزنامه الرای کویت نیز به نقل از منابع آگاه خبر داد کشورهایی که حامی اصلی برنامه‌های اقتصادی در لبنان محسوب می‌شوند، در پیامی به لبنان بر اهمیت تلاش برای مقابله با پررنگ شدن حضور ایران در این کشور تاکید کرده و توصیه کردند اجازه افزایش نفوذ حزب‌الله در این کشور داده نشود.

این منابع تاکید کردند گسترش حضور حزب‌الله در صحنه سیاسی لبنان در سایه افزایش تقابل ایالات متحده و متحدانش از یک سو و ایران و متحدانش از سوی دیگر به ویژه در دوره بعد از داعش تبعات زیادی را برای لبنان در پی خواهد داشت.

گفتنی است در حالی که همزمان با حضور هیأت آمریکایی، یک هیئت فرانسوی هم در بیروت مشغول مذاکره بود، پیش از خروج این دو هیأت از لبنان، دو هیأت آلمانی و بریتانیایی نیز وارد این کشور شدند.

این تکاپوی دیپلماتیک بعد از ارائه بسته وزیر امور خارجه کشورمان به مسئولان لبنانی با ورود یک هیأت عربستانی با بسته تشویقی اقتصادی به بیروت کلید خورده و تاکنون نیز ادامه دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها