کد خبر: 278079
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۶ ۱۴:۱۰:۰۰
| |

بازنشر/ اعتمادآنلاین از بزرگترین خطراتی که جهان با آن مواجه است گزارش می‌دهد

سلاح‌های کشتار جمعی، اقلیم حدی، تغییرات آب و هوایی، بحران آب یا امنیت سایبری؛ کدامیک برای جهان خطرناک‌تر است؟

در جهانی پر از خطر رهبران جهان باید برای بدترین شرایط آماده شوند. هر ساله مجمع جهانی اقتصاد از شبکه ارتباطی گسترده‌اش در کسب‌و کار، دولت، جامعه مدنی و رهبران فکری می‌خواهد تا بزرگترین خطرات جهانی و آن مواردی را که احتمالا طی یک دوره زمانی 10 ساله اتفاق می‌افتند شناسایی کنند. این مقاله بخشی از نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد است.

سلاح‌های کشتار جمعی، اقلیم حدی، تغییرات آب و هوایی، بحران آب یا امنیت سایبری؛ کدامیک برای جهان خطرناک‌تر است؟
کد خبر: 278079
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۶ ۱۴:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مینا جزایری- در جهانی پر از خطر- برای ذکر چند نمونه می‌توان از تحولات ژئوپولتیک، حملات سایبری، تغییرات آب و هوایی و بلایای طبیعی یاد کرد- رهبران جهان باید برای بدترین شرایط آماده شوند. هر ساله مجمع جهانی اقتصاد از شبکه ارتباطی گسترده‌اش در کسب‌و کار، دولت، جامعه مدنی و رهبران فکری می‌خواهد تا بزرگ‌ترین خطرات جهانی و آن مواردی را که احتمالا طی یک دوره زمانی 10 ساله اتفاق می‌افتند شناسایی کنند. این مقاله بخشی از نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد است که در اینجا 5 مورد مهم را چنان که در گزارش خطرات جهانی 2018 آمده است، مورد بررسی قرار داده است:

سلاح‌های کشتار جمعی

رئیس جمهور دونالد ترامپ او را «مرد موشکی» نامیده است. رهبر کره شمالی «کیم جونگ اون» نیز در پاسخ او را «پیر و خرفت» نامید. اما بگو مگوهای این دو نفر یک بازی کودکانه نبود. جنگ لفظی آنها در سال 2017 به طور بحث‌انگیزی ایالات متحده و کره شمالی را بیش از هر زمان دیگری به یک رویارویی هسته‌ای نزدیک کرد.

123

در واقع، بر طبق گزارش سال 2017، افزایش خطرات ژئوپولتیک یکی از قابل‌توجه‌ترین روندهای این سال بود.

دیگر نقطه حساس بالقوه، خاورمیانه است، جایی که تعداد فزاینده‌‌ی از نیروهای بی‌ثبات کننده ممکن است علاوه بر کشمکش‌های نظامی موجود در سوریه و یمن به کشمکش‌های نظامی جدیدی منجر شود.

اکثریت بزرگی (93%) از پاسخ دهندگان انتظار دارند که «مواجهات سیاسی و اقتصادی/ اختلافات میان قدرت‌های اصلی» بدتر شود.

اقلیم حدی

1234

در سالی که مشخصه آن وقوع طوفان‌های شدید، درجه حرارت حداکثری و اولین افزایش انتشار CO2 در طول چهار سال است، جای تعجب نیست که خطرات زیست‌محیطی به شدت ذهن مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهد.

در ایالات متحده، پیامد مالی اقلیم حدی و شرایط آب و هوایی در سال 2017 گزاف بود. امسال پرهزینه‌ترین سال با رکورد 16 حادثه آب و هوایی و اقلیمی با خسارت بیش از 1 میلیارد دلار برای هر حادثه بود.

بلایای طبیعی

سال گذشته شاهد یک سلسله از بلایای طبیعی از جمله سیل، زلزله و رانش زمین بودیم. این رویدادها شامل وقوع زلزله‌ای به بزرگی 7.1 ریشتر که در ماه سپتامبر مکزیک را لرزاند، یک گلرود که حداقل جان 200 نفر را در ماه آوریل در کلمبیا گرفت و سیلی در جنوب آسیا که در ماه آگوست زندگی 16 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داد، می‌شود.

شکست در کاهش و تعدیل تغییرات آب و هوایی

وقتی رهبران بیش از 170 کشور جهان معاهده تغییرات آب و هوایی پاریس را امضا کردند، دنیا جشن گرفت، اما تصمیم بعدی ایالات متحده برای بیرون آمدن از این معاهده، پیشرفت‌ها را در محدود کردن افزایش دمای جهانی مورد تهدید قرار می‌دهد، به ویژه اگر دیگر کشورها از این درخواست پیروی کنند.

بحران آب

فقدان آب پاکیزه نه تنها به سلامت انسان لطمه می‌زند، بلکه می‌تواند بر فعالیت اقتصادی نیز تاثیرگذار باشد، میان مردم اختلاف اندازد و آنها را مجبور کند محل زندگی‌شان را ترک کنند. خطرات زیست‌محیطی به طور بی‌سابقه‌ای در طول تاریخ 13 ساله تهیه گزارش خطرات جهانی افزایش یافته است.

بیش از همه احتمال وقوع کدام خطرات وجود دارد؟

گزارش حاضر علاوه بر بررسی خطراتی که بیشترین تاثیر را بر جهان دارند، همچنین از کارشناسان می‌خواهد تا آن دسته از مخاطراتی که بیش از همه احتمال وقوع آنها وچود دارد شناسایی کنند.

از میان خطراتی که بیشترین تاثیر را برجای می‌گذارند، مخاطبان به اقلیم حدی، بلایای طبیعی و ناتوانی در کاهش و تعدیل تغییرات اقلیمی به عنوان مخاطراتی که بیشترین احتمال وقوع را دارند اشاره کردند.

هفته اول سال 2018 نگرانی‌های آنها ثابت شد. چین شرقی و مرکزی باران و برف سنگینی به خود دید، طوفان قدرتمندی، باد و باران شدیدی به اروپا آورد و بخشی از استرالیا با گرمای شدیدی روبه‌رو شد. یک طوفان زمستانی بزرگ سواحل شرقی ایالات متحده را درهم نوردید.

12345

امنیت سایبری

کارشناسان همچنین از حملات سایبری و سرقت اطلاعات به عنوان دو خطری که بیشترین احتمال وقوع را دارند نام بردند.

اینترنت بسیاری از جنبه‌های زندگی ما را، عمدتا به صورت مثبت، تغییر داده است، اما همچنان فرصت‌های جدیدی نیز برای جرم و جنایت ایجاد کرده است، و هر کسی از یک نوجوان مسلط به تکنولوژی تا یک دولت/ ملت را قادر ساخته تا حملات سایبری را انجام دهند.

در این گزارش عنوان شده که حملات علیه کسب‌وکارها در طی 5 سال دوبرابر شده و حوادثی که سابقا به عنوان موارد خارق‌العاده‌ای تلقی می‌شدند اکنون در حال تبدیل شدن به موضوعاتی پیش پا افتاده و معمول هستند.

تاثیرات مالی نقض امنیت سایبری در حال افزایش است و بعضی از بیشترین هزینه‌ها در سال 2017 به حملات باج‌افزار مرتبط هستند که 64% تمامی ایمیل‌های مخرب را شامل می‌شود.

از نمونه‌های برجسته این رویداد می‌توان به حمله «واناکرای»- که 300000 کامپیوتر را در 150 کشور تحت تاثیر قرار داد- و حمله «نات پتیا» که تلفات ناشی ازآن برای کسب‌وکارها 300 میلیون دلار برآورد می‌شود اشاره کرد.

یکی دیگر از روندهای روبه رشد استفاده از حملات سایبری هدف قرار دادن زیرساخت‌های حیاتی و بخش‌های صنعتی استراتژیک بوده که این وحشت را به همراه آورده است که در بدترین سناریو، مهاجمان می‌توانند فروپاشی سیستم‌هایی که کارایی جوامع را حفظ می‌کنند رقم بزنند.

کاهش مشکلات اقتصادی

یکی از نتایج مثبت بررسی انجام شده این است که کارشناسان بر این باورند که بدترین بحران‌ مالی دوران پس از جنگ جهانی دوم را سرانجام پشت سر گذاشته‌ایم. پیشرفت اقتصاد جهانی ادامه می‌یابد. صندوق بین‌المللی پول انتظار رشد 3.8% را در سال 2018 دارد که از 3.6% در سال 2017 و 3.2% در سال 2016 اندکی بالاتر آمده است.

اگرچه این گزارش با اخطار به پایان می‌رسد. در حالی که مردم از بالاترین استانداردهای زندگی در تاریخ بشر بهره‌مند هستند، چالش‌های جهانی به هم پیوسته که ما با آن مواجه هستیم در حال راندن موسسات، جوامع و افراد به سوی محدودیت‌هایشان هستند.

این نظرسنجی از 28 آگوست تا 1 نوامبر 2017 در میان 1000 عضو اجتماعات ذینفع چندگانه مجمع جهانی اقتصاد، اعضای نهاد مدیریت مخاطرات و شبکه حرفه‌ای اعضای هیئت مشاوره آنها صورت گرفته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها