کد خبر: 278753
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۳ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

اعتمادآنلاین گزارش می‌دهد:

روایتی دیگر از سفر روحانی به عراق و دیدار با مراجع در نجف

بی‌تردید نجف اشرف یکی از مقدس‌ترین شهرهای شیعیان در جهان است، جایی که در آن بارگاه امام اول شیعیان قرار داشته، بزرگ‌ترین حوزه علمیه جهان تشیع فعال بوده و چهار تن از مراجع برتر شیعیان زندگی می‌کنند.

روایتی دیگر از سفر روحانی به عراق و دیدار با مراجع در نجف
کد خبر: 278753
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۳ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| بی‌تردید نجف اشرف یکی از مقدس‌ترین شهرهای شیعیان در جهان است، جایی که در آن بارگاه امام اول شیعیان قرار داشته، بزرگ‌ترین حوزه علمیه جهان تشیع فعال بوده و چهار تن از مراجع برتر شیعیان زندگی می‌کنند.

به گزارش گروه تحلیل اعتمادآنلاین ، اختصاص یکی از روزهای سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان به شهر نجف و دیدار با مراجع چهارگانه آیت‌الله سیستانی، آیت‌الله بشیر نجفی، آیت‌الله محمد اسحاق الفیاض و آیت‌الله سیدسعید حکیم، بیانگر عمق روابط تاریخی در جهان تشیع و میان جهان تشیع و نجف اشرف است.

به اعتقاد کارشناسان عراقی این حضور بیانگر تاریخ واحد، مذهب واحد، دین واحد، سرنوشت واحد و موضع واحد در برابر چالش‌هایی است که اگر چه در عصر حاضر مهم‌ترین آن داعش بوده اما به طور حتم آخرین آن نیست.

به گفته کارشناسان وقتی درب بیوت مراجع عظام در نجف در برابر مسئولان آمریکایی و بسیاری دیگر از مسئولان و شخصیت‌های جهان و حتی عراقی بسته باقی مانده، باز شدن آن در برابر رئیس‌جمهور ایران و استقبال با آغوش باز از او بیانگر مشروعیت متقابلی است که هر طرف به دیگری می‌دهد و نشان از عمق راهبردی است که دو کشور ایران و عراق برای یکدیگر به وجود می‌آورند.

بی‌تردید در راستای جهان‌بینی جمهوری اسلامی ایران، دولت مشروعیت خود را از حوزه گرفته و حوزه نیز قدرت و حمایت خودش را از دولت وام می‌گیرد.

بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و رسانه‌ای از آمریکا گرفته تا کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس تلاش کردند تا ادعای مخالفت با حضور روحانی در عراق را بسط و انتشار دهند، امری که خلاف آن به‌وضوح در حضور مردمی رئیس‌جمهور در میان مردم به ویژه در زیارت عتبات عالیات در کربلا و نجف اشرف به اثبات رسید.

اگر بخواهیم به حضور روحانی در نجف اشرف و دیدار با مراجع عظام عالیقدر این شهر از منظر سیاسی نگاه کنیم، باید گفت مراجع نجف با آگاهی کامل از میزان خشمی که آمریکا و متحدینش از این استقبال خواهند داشت درب بیوت خود را به روی آقای روحانی گشودند. همین امر می‌تواند این پیام را برای آمریکا و.. داشته باشد که رابطه شیعیان با ایران با رابطه با دیگر کشورها تفاوت داشته و از این‌رو مخالفت آنها را با هر نوع تعرض به جمهوری اسلامی ایران را باید به رسمیت بشناسند.

استقبال بی‌سابقه چهار مرجع بزرگ نجف اشرف از رئیس‌جمهور کشوری به نام ایران هر چند که بیانگر پیام صلح و دوستی دو کشور عراق و ایران و همسویی و هم‌پوشانی جهان تشیع است، اما بیش از آن پیامی صریح و شفاف برای آمریکا و دشمنان ملت‌های منطقه است که برای هر اقدام احمقانه‌ای حتی فشار بر ایران نیز باید بیش از چند بار فکر کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها