کد خبر: 279084
|
۱۳۹۸/۰۶/۳۱ ۱۴:۳۰:۰۰
| |

محمد محسنی، وکیل پایه یک دادگستری، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» پاسخ می‌دهد:‌

مبنای محاسبه نرخ دیه چه زمانی است؟

تصادفی در سال 95 رخ می‌دهد و در این حادث یک پسر بچه فوت می‌کند و مادر وی دچار آسیب بدنی می‌شود. با توجه به اینکه تصادف در ماه حرام رخ می‌دهد، میزان این دیه چقدر می‌شود؟ لازم به ذکر است که سال صدور رای 97 است.

مبنای محاسبه نرخ دیه چه زمانی است؟
کد خبر: 279084
|
۱۳۹۸/۰۶/۳۱ ۱۴:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| پرسش مخاطبان اعتمادآنلاین: تصادفی در سال 95 رخ می‌دهد و در این حادث یک پسر بچه فوت می‌کند و مادر وی دچار آسیب بدنی می‌شود. با توجه به اینکه تصادف در ماه حرام رخ می‌دهد، میزان این دیه چقدر می‌شود؟ لازم به ذکر است که سال صدور رای 97 است.

پاسخ محمد محسنی وکیل پایه یک دادگستری: در ابتدا گفتن این نکته حائز اهمیت است که تغلیظ دیه ( افزایش یک سوم به میزان دیه در ماه‌های حرام) شامل حوادث منجر به فوت است و مشمول صدمات بدنی نمی‌شود.

بنابراین دیه «پسر بچه» تغلیظ شده این در حالی است که دیه «مادر» مشمول تغلیظ دیه نخواهد شد. همچنین مطابق قانون، دیه به نرخ روز تادیه می‌شود یعنی چنانچه پرداخت دیه به تاخیر افتد، در هر زمان که دیه باید پرداخت شود مطابق میزان دیه در همان سال تادیه صورت می‌گیرد و زمان وقوع «فوت» یا «صدور حکم» در این رابطه تاثیری در میزان دیه نخواهد داشت.

***

‌پایگاه خبری اعتمادآنلاین در نظر دارد در راستای انجام رسالت آگاهی‌بخشی به جامعه و ارتقای سطح دانش شهروندان نسبت به امور شهری و مسئولیت‌های قانونی موثر بر آن همچنین ارایه خدمات مشاوره‌ حقوقی رایگان با همکاری وکلای برتر دادگستری، قضات با تجربه و اساتید برجسته حقوقی، به پرسش‌ها و سوالات مخاطبان و شهروندان گرامی در این حوزه پاسخ دهد.

شما می‌توانید سوالات و مشکلات حقوقی خود را از طریق تلگرام به آی‌دی @Modiretemad با ما در میان بگذارید، مشاوران حقوقی ما در اعتمادآنلاین پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها