کد خبر: 279335
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۷ ۱۲:۱۰:۰۰
| |

محمد محسنی، وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» پاسخ می‌دهد:‌

چگونه بعد از رضایت، حق شکایت کیفری را برای خود حفظ کنیم؟

سه سال پیش گوشی و لپ‌تاپ من سرقت شد، پس از پیگیری‌های بسیار سارق پیدا شد، پس از گذشت 6 ماه راضی شدم که با دادن گوشی جدید و هزینه‌ها رضایت دهم. بنابراین بیرون دادگاه توافق کردیم و گوشی را گرفتم و رضایت دادم اما بلافاصله متوجه شدم گوشی ایراد دارد. بنابراین گوشی را پس دادم و قرار شد یک گوشی دیگر تهیه کنند، اما طرف مقابل این کار را نکرد.

چگونه بعد از رضایت، حق شکایت کیفری را برای خود حفظ کنیم؟
کد خبر: 279335
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۷ ۱۲:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌‌ پایگاه خبری «اعتمادآنلاین» در راستای انجام رسالت آگاهی‌بخشی به جامعه و ارتقای سطح دانش شهروندان نسبت به امور شهری و مسئولیت‌های قانونی موثر بر آن همچنین ارایه خدمات مشاوره‌ حقوقی رایگان با همکاری وکلای برتر دادگستری، قضات با تجربه و اساتید برجسته حقوقی، به پرسش‌ها و سوالات مخاطبان و شهروندان گرامی در این حوزه پاسخ می‌دهد.

شما می‌توانید سوالات و مشکلات حقوقی خود را از طریق تلگرام به آی‌دی @Modiretemad با ما در میان بگذارید، مشاوران حقوقی ما در «اعتمادآنلاین» پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

پرسش مخاطبان اعتمادآنلاین: سلام، وقت بخیر، سه سال پیش گوشی و لپ‌تاپ من سرقت شد و بعد از پیگیری‌های بسیار سارق پیدا شد. پس از گذشت 6 ماه راضی شدم که با دادن گوشی جدید و هزینه‌ها رضایت دهم، بنابراین بیرون دادگاه توافق کردیم و گوشی را گرفتم و رضایت دادم، اما بلافاصله متوجه شدم گوشی ایراد دارد. گوشی را پس دادم و قرار شد یک گوشی دیگر تهیه کنند، اما طرف مقابل این کار را نکرد. چطور می‌توانم حق خودم را بگیرم؟

پاسخ محمد محسنی، وکیل پایه یک دادگستری: شما باید در متن رضایت تقاضای «مختومه شدن پرونده» و «ترک تعقیب» می‌کردید. مطابق این قرار چنانچه متهم از اجرای شروط رضایت‌نامه امتناع کند شما می‌توانید ظرف مدت یکسال از زمان صدور این قرار مجددا شکایت کیفری خود را پیگیری نمایید.

بنابراین چنانچه مطابق فوق اقدام کردید حق پیگیری شکایت برای شما محفوظ است، اما اگر بدون در نظر گرفتن چنین قراری اقدام به رضایت نمودید، شما صرفا می‌توانید در صورتی که مستنداتی راجع به این تعهد دارید، متعهدعلیه را از طریق «مراجع حقوقی» ملزم به ایفای تعهد نمایید.

بدیهی است در رسیدگی به جرم سرقت حتی اگر شاکی رضایت خود را اعلام کند، دادگاه رسیدگی را به جهت جنبه عمومی جرم ادامه خواهد داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها