کد خبر: 280801
|
۱۳۹۸/۰۱/۰۶ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

اعتمادآنلاین از کمپین «مهمان من» در شیراز بعد از سیل گزارش می‌دهد

حس خوب همدلی/ در خانه شیرازی‌ها به روی مردم سیل‌زده باز شد

همواره بحران‌هایی همچون بلایای طبیعی در ایران بُعدی بیشتر از خسارت جانی و مالی داشته است، بُعدی مهم که مستقیما فرهنگ و رفتار مردم را زیر ذره‌بین نقد قرار می‌دهد. این‌بار هم سیل عاملی شد تا این فرهنگ مورد بازنگری قرار گیرد و باید خوشحال باشیم که «بنی آدم اعضای یکدیگرند» سعدی، حالا در ایران و در دیار خودش، یعنی شیراز رنگی واقعی به خود گرفته است.

حس خوب همدلی/ در خانه شیرازی‌ها به روی مردم سیل‌زده باز شد
کد خبر: 280801
|
۱۳۹۸/۰۱/۰۶ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ نیلوفر حامدی- هربار که ایران دچار بلایای طبیعی می‌شود، جامعه‌شناسان و متخصصان به نقد رفتارهای مردم می‌پردازند. اگر چه ایرانیان همیشه در زمینه کمک و یاری‌رسانی به همنوع خود پیشتاز بوده‌اند اما مواردی بود که باعث نگرانی می‌شد.

نمونه‌هایش هم کم نیست. از کامیون‌های حمل آذوقه و امکانات در مسیر کرمانشاه زلزله‌زده که توسط مردم به مقصد نمی‌رسید تا آن‌ها که در همین حادثه بزرگ سیل روزهای اخیر ، به جای کمک‌کردن و حتی نجات دادن خودشان، به فکر بارگذاری فیلم‌ و عکس از حادثه، روی شبکه‌های اجتماعی‌شان بوده‌اند.

در این میان اما رفتار مردم شیراز، وسط غم و غصه خوردن برای آن‌ها که درگیر سیل شده‌اند، عجیب حال‌ خوب‌کن بود.

سیل

تنها چند ساعت از جاری شدن سیل در شیراز گذشته بود که یکی از سایت‌های خرید و فروش آنلاین مملو از آگهی‌های اجاره خانه در این شهر شد. مردم شیراز که هر سال میزبان بخش زیادی از مردم کشور در تعطیلات نوروزی هستند، امسال وقتی دیدند مسافران و مهمانان شهرشان گرفتار سیل شدند در حرکتی خودجوش، خانه‌های خود را در سایت‌های آنلاین برای اجاره آگهی کردند، آن‌هم به طور رایگان.

سیل

تعداد افرادی که دست به این اقدام زدند بسیار زیاد بود و آگهی‌ها تنها در یک سایت به عدد 100 هم رسید.

سیل

برخی دیگر از مردم شیراز هم با در دست داشتن پلاکاردهایی از مسافران خواستند تا در صورت نداشتن جا و مکانی برای اسکان به منزل آن‌ها بروند. اقدامی که در شهر شیراز با نام کمپین «مهمان من» از آن یاد شد.

گشتی کوتاه در شبکه‌های اجتماعی کافی است تا عکس‌های مرتبط با این اقدام بی‌نظیر مردم شیراز را تماشا کنید و قلبتان از این حجم مهربانی آرام بگیرد.

سیل

دقیقا در همین روزها که سال نو و مزه شیرین عید با سیل و خسارت و مرگ‌و‌میر هموطنانمان گس شده است، تماشای مردمی که خانه خود را رایگان و بدون هیچ چشم‌داشتی در اختیار مهمانان‌شان قرار داده‌اند، حال خوبی می‌دهد. حالی از جنس صفا و همدلی که شاید، نیاز اصلی مردم ایران است. مردم ایران که ماه‌های پایانی سال گذشته را در صف گوشت و مرغ و شکر، نالیدند و برای نوبتی زودتر و دیرتر با هم درگیر شدند، این‌بار لااقل در شیراز نشان دادند، بازهم به وقت سختی، خوب شعر شاعر شهیر شهرشان را بلدند؛ چو عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها