کد خبر: 281111
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۶ ۱۱:۱۰:۰۰
| |

چشم‌انداز مبارزه با داعش و تروریسم- بخش سوم

افغانستان مقصد جدید داعش

همچنان پرسش‌های زیادی در رابطه با گروه تروریستی داعش، نحوه فعالیت، تاکتیک‌ها و چشم‌انداز فعالیتش در برهه پیش رو مطرح می‌شود. یکی از این پرسش‌ها گزینه‌های سرزمینی این گروه به جای عراق و سوریه است.

افغانستان مقصد جدید داعش
کد خبر: 281111
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۶ ۱۱:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| همچنان پرسش‌های زیادی در رابطه با گروه تروریستی داعش، نحوه فعالیت، تاکتیک‌ها و چشم‌انداز فعالیتش در برهه پیش رو مطرح می‌شود. یکی از این پرسش‌ها گزینه‌های سرزمینی این گروه به جای عراق و سوریه است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، بعد از خروج داعش از آخرین پایگاه خود در سوریه امروز این اختلاف نظر بین کارشناسان به وجود آمده که آیا داعش همچنان به دنبال تسلط سرزمینی در دو کشور عراق و سوریه خواهد بود یا مناطق دیگر را به عنوان جایگزین‌های این حضور در دستور کارش قرار خواهد داد.

هواداران نظریه دوم، کشورهایی همچون لیبی، مصر و افغانستان را به عنوان اهداف جدید داعش جهت برقراری خلافت اعلام می‌کنند.

باید اعتراف کرد هر سه نقطه از ظرفیت قابل توجهی برای تحقق این هدف داعش برخوردار هستند، اما در این مقاله تلاش خواهیم کرد ظرفیت‌های حضور این گروه تروریستی را در افغانستان بررسی کنیم.

مقام‌های محلی ولایت کنر در شرق افغانستان تایید کرده‌اند که به دلیل درگیری میان افراد وابسته به گروه طالبان و گروه داعش حدود دو هزار خانواده در این ولایت آواره شده‌اند. این خبر چندی پیش در رسانه‌های افغانستان منتشر شد تا نشان دهد با وجود شکست‌های گسترده داعش در عراق و پایین کشیده شدن آخرین پرچم این گروه در سوریه، جنگجویانش در مناطقی دیگری همچون افغانستان مشغول جنگی سخت برای توسعه سرزمینی هستند.

به گفته این منابع، درگیری میان نیروهای داعش و طالبان از اوایل نوروز آغاز شده و نیروهای داعش موفق شدند در مناطق ولایت کنر با عقب راندن طالبان مناطق جدیدی را به کنترل خود در آورند.

ترس از داعش هم باعث شد تا صدها خانواده از اهالی این مناطق که تا به امروز تحت سلطه گروه طالبان قرار داشتند از ترس وحشیگری‌های داعش محل سکونت خود را ترک کنند و پا به فرار بگذارند.

داعش تقریبا همزمان با قدرت گرفتن در عراق و سوریه به دنبال تثبیت جایگاه خود در افغانستان بود. در بحبوحه قدرت گرفتن داعش در موصل یکی از مهم‌ترین شاخه‌های گروه داعش که خود را ولایت خراسان نام نهاده در مناطق شرق افغانستان اعلام موجودیت کرد. 20 اسفند 1393 بود که ائتلافی از فرماندهان ناراضی جنبش طالبان افغانستان و فرماندهان فراری گروه طالبان پاکستان به رهبری حافظ سعید در ولایت ننگرهار در شرق افغانستان، این گروه را تاسیس و چندی بعد هم با ابوبکر البغدادی بیعت کردند.

کنر که هم‌اکنون درگیری سخت طالبان و داعش در آن در حال انجام است در همسایگی ولایت ننگرهار واقع است که به اعتقاد کارشناسان خاستگاه اصلی نیروهای داعش در افغانستان محسوب می‌شود.

در سال‌های گذشته دولت افغانستان و نیروهای بین‌المللی تلاش زیادی برای ریشه‌کن کردن داعش در ننگرهار داشته‌اند اما به اعتراف رسانه‌های افغانستانی ظاهرا چندان در این کار موفق نبودند.

چند سال قبل آمریکا بزرگ‌ترین بمب غیراتمی خود را در ننگرهار استفاده و در آن زمان اعلام کرد مرکز اصلی داعش در افغانستان را با آن مورد هدف قرار داده است. قبل از آن هم ژنرال جان نیکلسون، فرمانده وقت نیروهای آمریکایی در افغانستان گفته بود داعش را در سال 2017 میلادی شکست خواهد داد، ولی این گروه هنوز هم در شرق افغانستان فعال است.

همزمان با آغاز شکست‌های داعش در عراق اطلاعاتی به نقل از منابعی که هویتشان ذکر نشد در مورد انتقال برخی از جنگجویان گروه داعش از عراق و سوریه به افغانستان در رسانه‌های عربی و غربی منتشر شد.

مسئولان سیاسی و امنیتی کشورهای منطقه هم از خطر انتقال جنگجویان شکست‌خورده داعش از کشورهای عراق و سوریه به افغانستان برای سازماندهی مجدد سخن به میان آوردند.

این مسئله به نحوی به تایید نیروهای آمریکایی هم رسیده است. با وجود آنکه برخی گزارش‌ها از نقش‌آفرینی آمریکا یا متحدان منطقه‌ای آن در این اقدام سخن می‌گویند، ژنرال نیکلسون در سال 2018 و همزمان با سرعت گرفتن شکست‌های داعش در سوریه درباره علت ناکامی نظامیان تحت فرماندهی‌اش در شکست دادن داعش در افغانستان گفته بود: داعش مقاومت سرسختانه‌ای از خود نشان می‌دهد، شمار قابل توجهی از جنگجویان خارجی به این گروه پیوسته‌اند و همین امر باعث افزایش قدرت آنها شده است.

گرچه مسئولان امنیتی افغانستانی و نیز فرماندهان نیروهای آمریکایی مستقر در این کشورها بارها از محصور بودن منطقه جغرافیایی فعالیت گروه داعش به مناطق کوهستانی ننگرهار و کنر سخن گفته‌اند اما تجربه عراق و سوریه این هشدار را به وجود آورده که تسلط این گروه بر هر نقطه‌ای می‌تواند خطرات بزرگی را برای تمامی مناطق پیرامونی آن به همراه داشته باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها