کد خبر: 281153
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

اعتمادآنلاین گزارش می‌دهد

راهپیمایی‌های بازگشت؛ نماد پویایی یک مبارزه

راهپیمایی‌های بازگشت و شکستن محاصره که مردم غزه آن را هر جمعه برگزار می‌کنند امروز، شنبه 30 مارس 2019، یکساله شد.

راهپیمایی‌های بازگشت؛ نماد پویایی یک مبارزه
کد خبر: 281153
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۰ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| راهپیمایی‌های بازگشت و شکستن محاصره که مردم غزه آن را هر جمعه برگزار می‌کنند امروز شنبه 30 مارس 2019، یکساله شد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، در حالی مراسم هفتگی راهپیمایی‌های بازگشت یکساله می‌شود که اسرائیل تمامی تلاش خود را برای متوقف کردن این فعالیت مسالمت‌آمیز به کار بسته است. یکی از آخرین اقدامات تل‌آویو در این رابطه ارسال پیشنهاداتی به حماس از طریق هیأت امنیتی مصری بود که در آن به نمایندگان گروه‌های فلسطینی قول انجام برخی از اقدامات برای کاهش فشار بر غزه را در مقابل این توقف داد.

اما ظاهرا نه این پیشنهاد جدید اسرائیل و نه اقدامات قبلی‌اش در قتل عام تظاهرات‌کنندگان تاکنون نتوانسته است به عاملی برای توقف این فعالیت صلح‌آمیز فلسطینیان تبدیل شود.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در مقاله‌ای در این رابطه حضور مردم غزه در کنار دیوار یا همان فنس‌های ایجاد شده برای جدا کردن غزه از بقیه خاک فلسطین را حضور مردمی زندانی در کنار میله‌های زندان خود توصیف کرد، حضوری که برای اعتراض به یک دهه محصورشدن انجام می‌شود.

خبرنگارانی که در هر یک از بعدازظهرهای 56 جمعه گذشته، در بیمارستان‌های غزه حضور داشتند با ورود مجروحانی از این تظاهرات مواجه می‌شدند که پزشکان جز مسکن‌های معمولی چیزی برای تسکین درد مجروحیت آنها نداشتند و معمولا اولویت انجام عمل جراحی با کسانی است که مجروحیت خطرناکتری دارند. در حاشیه این تکاپو هم می‌توان اشک خانواده‌های مجروحان یا کشته‌شدگان آن روز را هم مشاهده کرد.

عنوان این اعتراض هفتگی بازگشت بزرگ است، بازگشت آوارگانی که همزمان با شکل‌گیری رژیم صهیونیستی از مناطق خود آواره شدند و هم‌اکنون خود یا آبا و اجدادشان خیل عظیمی از تظاهرات‌کنندگان در غزه را تشکیل می‌دهند.

بر اساس آمار کمیته مستقل سازمان ملل که برای تحقیق در رابطه با جنایات اسرائیل در این رابطه تشکیل شد، نیروهای اسرائیلی 189 تظاهرات‌کننده را طی سال 2018 میلادی (از 30 مارس تا 31 دسامبر) کشته و 6 هزار نفر دیگر را با گلوله جنگی زخمی کرده‌اند.

تحقیقات سازمان ملل نشان می‌دهد بسیاری از افراد در فاصله چند صد متری نظامیان اسرائیلی مورد اصابت گلوله تک‌تیراندازها قرار گرفته و از پای درآمدند.

یکی از بازرسان عضو کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در این رابطه می‌گوید تک‌تیراندازهای اسرائیلی به سوی تظاهرات‌کنندگان بی‌دفاع، کودکان، معلولان، خبرنگاران و امدادگران شلیک کرده‌اند در حالی که به‌خوبی از نوع فعالیت آنها اطلاع کافی داشتند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر هم در گزارشی در این رابطه تاکید کرد گرچه در مورد تمامی حوادث تحقیق نکرده اما به این نتیجه رسیده که نیروهای اسرائیلی بارها به سوی معترضینی آتش گشوده است که خطر بالفعلی برای زندگی نظامیان اسرائیلی ایجاد نمی‌کردند.

هر فلسطینی که در این تظاهرات شرکت کرده یا خواهد کرد داستان خاص به خود را دارد اما آنچه مشخص است این است که فلسطینیان حق خود را برای بازگشت به سرزمین آبا و اجدادیشان نسل به نسل و سینه به سینه منتقل می‌کنند تا یکی از مهم‌ترین دلایل پویایی این تظاهرات باشد و همانطور که از مبارزه خود طی دهه‌های گذشته حفظ و صیانت کرده‌اند، به دنبال صیانت از این تظاهرات هم هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها