کد خبر: 282865
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۰ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

آناهید آباد، کارگردان فیلم «یه‌وا» در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین مطرح کرد:

دفاع از حریم شخصی، لایه پنهان فیلم «یه‌وا» است/ احترام به چشم مخاطب مخدوش شده است

آناهید آباد، نویسنده و کارگردان فیلم «یه‌وا» گفت: «اصل بر این است که هر مخاطبی، برداشت و استنباط خود را از فیلم داشته باشد اما در میان لایه‌های متعدد این فیلم، یکی از نگاه‌های اصلی، مساله انتخاب است و استفاده از حق آزادی برای یک زن، فارغ از جنسیت و تنها به‌عنوان یک انسان.»

دفاع از حریم شخصی، لایه پنهان فیلم «یه‌وا» است/ احترام به چشم مخاطب مخدوش شده است
کد خبر: 282865
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۰ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ الهه باقری- روایتی میان جنگ و عشق با قاب‌هایی یادآور نقاشی‌های دوره باروک؛ این اولین جمله‌ای است که با دیدن سکانس‌های فیلم «یه‌وا» در ذهن بیننده نقش می‌بندد. فیلمی که با دغدغه‌های مادری، شروع می‌شود که نگران جدایی از فرزندش است. مخاطب از آغاز، نمی‌خواهد از «یه‌وا» و فرزندش جدا شود و نگران فرار و اتفاق‌هایی است که سر راه آن دو قرار دارد.

فیلم یه‌وا

«یه‌وا» پزشکی 34 ساله است که پس از قتل شوهرش از ایروان گریخته و به روستایی حوالی مرز ارمنستان می‌رود؛ قتلی که «یه‌وا» متهم اصلی آن معرفی شده است.

دفاع از حریم شخصی، لایه پنهان «یه‌وا»

دغدغه‌های مادر برای فرزندی که نماد عشق، شجاعت و انتخاب است. البته جنگ هم هست، اما نه فقط جنگ مرزها و سلاح‌ها، که اوج نبرد، برای اثبات حق زندگی انسان است، فارغ از جنسیت. مهم‌تر اینکه هیچ ردپایی از شعارهای فمنیستی دیده نمی‌شود و در عین‌حال، تلاش بر اثبات حقیقت زنانگی است؛ دفاع از حرمت و حق زندگی یک‌ انسان با نام و قالب زن که شرایط اجتماعی و باورهای جامعه، حتی تقدیر و ذات او را دستخوش تغییراتی ناخواسته کرده است.

فیلم یه‌وا

«یه‌وا» با مخدوش شدن حریم خصوصی‌اش از سوی جامعه و باورهای اجتماعی، از انتخاب و عشقش می‌گذرد و در جایی، تصمیم می‌گیرد که برای زندگی خود بجنگد و انتخاب کند و برای زنان دیگر نیز. «یه‌وا» یک درام به زبان ارمنی و محصول سال 2017 است. نویسندگی و کارگردانی این اثر را آناهید آباد انجام داده است.

درخشش «یه‌وا» در جشنواره‌های بین‌المللی

این فیلم نامزد سینمای ارمنستان در نودمین دوره جوایز اسکار در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان شده بود. «یه‌وا» در جشنواره‌های معتبری دیگری نیز شرکت و تا کنون جوایز بین‌المللی متعددی دریافت کرده است. هرچند که در ظاهر، «یه‌وا» برای حفظ دخترش به دورترین نقطه مرزی گریخته اما دفاع از عشق و انتخاب محور اصلی این فیلم است.

درباره این موضوع، آناهید آباد، نویسنده و کارگردان در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین گفت: «اصل بر این است که هر مخاطبی، برداشت و استنباط خود را از فیلم داشته باشد اما در میان لایه‌های متعدد این فیلم، یکی از نگاه‌های اصلی، مساله انتخاب است و استفاده از حق آزادی برای یک زن، فارغ از جنسیت و تنها به‌عنوان یک انسان.»

احترام به تماشاگر مخدوش شده است

این کارگردان با تاکید بر احترام به تماشاگر گفت: «جدا از بحث داستان و نوع پرداخت، در این فیلم تلاش بسیاری برای حفظ اصل زیبایی‌شناسی شده است. انتخاب فریم‌ها، هر کدام نگاه زیبایی‌شناسانه‌ای داشتند که اگر در هر قسمتی متوقف شود، شبیه یک قاب نقاشی، روایتگر است.»

به گفته آباد، این روزها در فیلم‌های سینمایی احترام به چشم مخاطب مخدوش شده است.

بی‌مهری‌ در اکران «یه‌وا»

گروه هنر و تجربه چندسالی است که تلاش بسیاری برای نمایش فیلم‌هایی دارد که در سرگروه اصلی اکران قرار نمی‌گیرند. نباید فعالیت و اهمیت این گروه سینمایی را نادیده گرفت اما «یه‌وا» با توجه به روایتگری و حفظ استانداردهای بین‌المللی سینما، به‌راحتی می‌توانست در فهرست اکران عمومی قرار بگیرد.

هرچند که به گفته آباد، هنر و تجربه از اولین گروه‌هایی بود که به استقبال «یه‌وا»‌ رفته و تلاش‌های بسیاری برای اکران گسترده این فیلم داشتند.

او با تشکر از گروه هنر و تجربه که باعث شد یک فرصت حداقلی در اختیار این فیلم قرار بگیرد، گفت: «با این‌حال، من دست از تلاش برنداشته و با اینکه پروژه‌های دیگری پیش رو دارم، اما می‌خواهم «یه‌وا» را به مخاطبانش برسانم، چرا که بر این باورم که این فیلم ظرفیت‌های اکران بیشتری دارد.»

این کارگردان در بخشی از صحبت‌های خود، از هنرمندان درخواست کرد که به یاری گروه هنر و تجربه شتافته و در دیده‌شدن بیشتر این فیلم نقش داشته باشند.

کارگردان «یه‌وا» ادامه داد: «شاید بتوان گفت که بی‌مهری‌ها به اکران «یه‌وا» سهوی بوده اما اتفاقی که بارها رخ بدهد، دیگر سهوی نیست. نمی‌خواهم نگاه بدبینانه‌ای داشته باشم اما به‌نظر می‌رسد نگاه عامدانه و هوشمندانه پشت اکران‌های ضعیف این فیلم وجود دارد. فیلمی که تجربی نبود، هرچند که تجربه من به‌شمار می‌رفت اما نه به این معنا که در گروه فیلم‌های تجربی قرار بگیرد. این فیلم راوی داستان‌هایی بود که در کنار و وابسته به هم شکل گرفته‌اند.»

فیلم یه‌وا

سینمای امروز سلیقه‌ مخاطب را تقلیل می‌دهد

بحث سینمای سطحی و ورود فیلم‌های سخیف، مدت‌هاست که فیلمسازان و منتقدان را درگیر کرده است؛ هرچند که باید هر فیلمی با هر سلیقه‌ای در سینماها اکران شود، اما بسیاری از منتقدان بر این باورند که با ورود فیلم‌های سخیف، سطح مخاطبان سینما کاهش پیدا کرده و سلیقه آنها تغییر می‌کند. به‌نظر می‌رسد پخش‌کننده‌ها و مدیران سازمان سینمایی باید با توجه به رسالت هنر که آموزش و باروری فرهنگی است، در انتخاب فهرست اکران‌ها تجدیدنظری جدی داشته باشند.

«یه‌وا»، بدون شعارزدگی ارتباط راحتی با مخاطب عام برقرار کرده و او را وادار می‌کند به لایه‌های زیرین فکر کنند و باور و بینش جدیدی در آنها متبلور شود.

این در حالی است که «یه‌وا» با محدودیت‌های بسیاری در سینمای گروه هنر و تجربه اکران شده و می‌توان گفت که شاید کمتر کسی حتی اسم آن را شنیده باشد؛ فیلمی که در اکران‌های بین‌المللی به خوبی درخشید.

از «یه‌وا‌» بیشتر بخوانید:

روایت مهتاب کرامتی از سیمای حقیقی زنان در «یه‌وا»

رونمایی از دومین تیزر «یه‌‌وا» + فیلم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها