کد خبر: 283155
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۰ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

اعتمادآنلاین از واکنش چهره‌های اصلاح‌طلب به اقدام آمریکا علیه سپاه گزارش می‌دهد

اصلاح‌طلبان در کنار سپاه

بیانیه اخیر کاخ سفید و تروریست خواند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جانب دولت دونالد ترامپ با واکنش‌های مختلفی از سوی جریان‌های سیاسی داخلی کشور همراه بوده است، از جمله اصلاح‌طلبان که در شبکه‌های اجتماعی و البته مصاحبه‌های خود نسبت به این اقدام کاخ سفید اعتراض کرده و آن را محکوم کردند.

اصلاح‌طلبان در کنار سپاه
کد خبر: 283155
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۰ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| بیانیه اخیر کاخ سفید و تروریست خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جانب دولت دونالد ترامپ، در ساعت‌های گذشته با واکنش‌های مختلفی از سوی جریان‌های سیاسی داخلی کشور همراه بود، از جمله اصلاح‌طلبان که در شبکه‌های اجتماعی و البته مصاحبه‌های خود نسبت به این اقدام کاخ سفید اعتراض کرده و آن را محکوم کردند؛ حمایتی که برخی آن را یک آغاز مهم برای تقویت انسجام و وحدت داخلی برشمرده و بر همین اساس اعتقاد دارند که حمایت از سپاه در تقابل با کاخ سفید زمینه کاهش اختلافات داخلی را فراهم می‌کند. همزمان با این موضوع نیز جریان‌های مدنی و اجتماعی در شبکه‌های اجتماعی با کلید‌واژه‌هایی چون #من_پاسدار_هستم از سپاه پاسداران حمایت کردند.

انصاری: سپاه یعنی همه ملت ایران

حجت‌الاسلام مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از چهره‌های اصلاح‌طلبی است که در واکنش به اتفاق اخیر چنین موضع‌گیری کرد که «تروریستی خواندن سپاه پاسداران برای اولین‌بار است که از سوی دولت آمریکا اتفاق می‌افتد و دستگاه دیپلماسی و قوه قضاییه ما باید با قاطعیت علیه این اقدام دولت آمریکا به‌ویژه شخص ترامپ اعلام جرم کنند».

این عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز با ابراز اینکه سپاه پاسداران، نیروی مسلح قانونی ایران است، یاد‌آور شد: «با توجه به مردمی بودن سازمان بسیج و این که این سازمان از زیرمجموعه‌های سپاه به‌حساب می‌آید، در واقع دولت آمریکا، ملت ایران را تروریست اطلاق کرده است. بنابراین از نظر حقوقی، دولت و مجلس ما نیز در اقدام متقابل باید با نیروهای نظامی این کشور در منطقه همانند تروریست‌ها رفتار کنند.»

حضرتی: آمریکایی‌ها هیچگاه تحلیل درستی از کشور ما نداشتند

الیاس حضرتی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و قائم‌ مقام حزب اعتماد ملی نیز در حمایت از سپاه پاسداران اعلام کرده است که «دشمن نادان ما، سپاه را مورد اتهام خودش قرار داد که این اتهام هم جای تبریک دارد، چرا که آمریکایی‌ها هیچگاه نتوانسته‌اند تحلیل و بررسی درستی از کشور ما داشته باشند».

وی متذکر شد: «آمریکایی‌ها در 28 مرداد با تحلیل غلط خود کودتا کردند و همچنین با بررسی‌های نادرست خود از رژیم مستبد شاهنشاهی حمایت کردند و امروز هم در مقابله با ملت و نظام ایران، سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دادند که این مسئله هم ناشی از تحلیل اشتباه آنان است، چرا که با این اقدام خود محبوبیت سپاه را افزایش دادند.»

حضرتی با بیان اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فرزندان نظام جمهوری اسلامی ایران هستند، افزود: «اقدام آمریکایی‌ها قطعاً موجب انسجام داخلی، افزایش محبوبیت سپاه پاسداران و تلاش و ایثارگری این مجموعه خواهد شد.»

آشنا: آمریکا حماقت کرد

حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس‌جمهوری نیز طی توییتی در حساب کاربری خودش نسبت به اقدام اخیر کاخ سفید واکنش نشان داد. او نوشت: « بعد از این همه حماقت برای هزینه کردن 7 تریلیون دلار در خاورمیانه، حالا وقت این است که در کشور خودمان سرمایه‌گذاری کنیم. حالا که برای ایران شاخ و شانه می‌کشد آیا فکر حسابداری خسارت‌ها را کرده است؟ خسارت چنان خواهد بود که پولی برای سرمایه‌گذاری در کشورتان باقی نخواهد ماند».

رمضان‌زاده: از نیروهای مسلح پشتیبانی می‌کنیم

عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات نیز در توییتی در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که «علیرغم همه اختلاف نظر‌ها در مسائل داخلی، در مقابل دشمن بی‌منطق خارجی، متحد و یکپارچه از نیرو‌های مسلح خود پشتیبانی می‌کنیم».

منصوری: ما از نیروهای نظامی کشورمان دفاع می‌کنیم

همچنین آذر منصوری قائم مقام حزب اتحاد ملت و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در ادبیاتی مشابه با عبدالله رمضان‌زاده در حساب کاربری خودش در شبکه اجتماعی، نوشته است که «‏جایگاه ‎سپاه پاسداران به عنوان نیروی نظامی در قانون اساسی تعریف شده است. نقد‌های ما داخلی است و به طور قطع در برابر دولتی که بی‌رحمانه همه توان خود و هم پیمانانش را برای دشمنی با ایران به کار گرفته است، از نیرو‌های نظامی کشورمان دفاع می‌کنیم».

عارف: آمریکا بازی خطرناکی را شروع کرده است

محمدرضا عارف رییس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و رییس فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی واکنش به اقدام ترامپ در تروریستی قلمداد کردن سپاه پاسداران، در صفحه شخصی خود نوشته است که «صدای شکسته شدن استخوان‌های استعمار و امپریالیسم شنیده می‌شود. این اقدام ناقض قوانین حقوق بین‌الملل است. منادیان صلح در جهان باید نسبت به این اقدام گستاخانه ترامپ اعتراض خود را نشان دهند.»

عارف در ادامه توییت خود اعلام کرد: «خوش‌رقصی ترامپ برای رژیم صهیونیستی و بازی خطرناکی که در برابر جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده است نشان از اوج کینه و عداوت دولتمردان کاخ سفید از ملت ایران دارد. به مانند گذشته در برابر دسیسه‌های دولت متخاصم آمریکا از نیروهای مسلح کشورمان حمایت می‌کنیم».

وکیلی: ایران به آمریکا حس حقارت داده است

محمدعلی وکیلی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌‌های تروریستی از سوی ایالات متحده، گفت: «امروز شاهدیم دولتمردان قلدر آمریکا در اقدامی خصمانه و خلاف نظام بین‌الملل یکی از بازوان دفاعی و امنیتی ایران را با اتهامات واهی تحریم کردند.»

او با بیان اینکه اقدام دولت آمریکا علیه ملت ایران بی‌سابقه نیست، ادامه داد: «این دولت در اقدامی مشابه ملت ایران را پیش از این نیز با سیاست‌های یک جانبه تحریم کرد.»

عضو هیأت‌رئیسه مجلس با تاکید براینکه ترامپ حق دارد از ملت ایران عصبانی باشد، افزود: «علیرغم اینکه آمریکا 7 تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کرد امروز ناچار است برای حضور در کشور در تصرف خود یعنی عراق شبانه حضور پیدا کند و فقط در پادگانی خود را نمایش دهد این در حالی است که همه دنیا نمایش میلیونی ملت ایران در اربعین حسینی در خاک عراق به خوبی مشاهده می‌کنند که این موضوع باعث عصبانیت ترامپ است.»

علیزاده طباطبایی: اقدام ترامپ هیچ مبنای حقوقی و قانونی ندارد

محمود علیزاده طباطبایی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران نیز درباره اقدام دولت آمریکا در قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی گفت: «سپاه یک نهاد رسمی و از ارکان اصلی نظام جمهوری اسلامی است.»

او افزود: «اقدام ترامپ در تروریستی خواندن سپاه پاسداران را می‌توان نوعی بهانه‌جویی برای ایجاد جوی متشنج علیه سپاه در مجامع بین‌المللی به‌شمار آورد که قطعاً هیچ مبنای حقوقی و قانونی نداشته و وزارت خارجه می‌تواند در مجامع حقوقی شکایت رسمی خود را نسبت به این اقدام نامتعارف ثبت و پیگیری کند.»

علیزاده هدف ترامپ از تروریستی خواندن سپاه پاسداران را تحریک کشورهای مرتجع منطقه برای خرید بیشتر سلاح از آمریکا اعلام و تصریح کرد: «آمریکا بیش از 300 هزار نیروی نظامی در منطقه داشت و امروز با اتخاذ سیاست‌های جدید اکثر نظامیان خود را از منطقه خارج کرده و با به‌راه‌انداختن جنگ نیابتی، رژیم‌های مزدور منطقه را ترغیب به خرید سلاح‌‌های آمریکایی کرده است.»

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران ادامه داد: «البته همان‌طور که مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی‌شان فرمودند، ایران نگرانی از خرید سلاح از سوی حکومت‌های مرتجع منطقه ندارد چرا که در آینده نه‌چندان دور این تسلیحات به دست اهلش خواهد افتاد. بدون شک مردم آمریکا نیز می‌دانند که این تصمیم ترامپ چه ناامنی برای نظامیان آمریکایی نه‌فقط در منطقه خاورمیانه بلکه در سراسر دنیا در بر خواهد داشت چراکه قدرت ایران دیگر قدرتی منطقه‌ای نیست.»

تاجزاده: هدف واقعی ترامپ مبارزه با تروریسم نیست

مصطفی تاجزاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در واکنش به بیانیه اخیر کاخ سفید در شبکه‌های اجتماعی چنین واکنش نشان داده است که «دخالت سپاه در اقتصاد و سیاست داخلی و خارجی را مغایر قوانین و به ضرر کشور می‌دانم. اما تروریست خواندن آن را قاطعانه محکوم می‌کنم زیرا هدف ترامپ مبارزه با تروریسم و دفاع از دموکراسی و صلح نیست؛ افزایش فشار به مردم برای بی‌ثبات کردن ایران و تشدید درگیری‌ها در منطقه است».

ناصری: نباید اجازه بدهیم ترامپ به اهدافش برسد

عبدالله ناصری عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان نیز در حمایت از سپاه پاسداران به اعتمادآنلاین گفته است که «من ضمن خطا شمردن و غیرحقوقی و غیرقانونی دانستن عمل دولت آمریکا معتقد هستم حتما باید هوشمندی‌‌ها و تدابیر جدیدی اتخاذ شود که خدایی‌نکرده آن خواسته ترامپ که احتمالا حرکت به سوی درگیری نظامی است، محقق نشود».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره احتمال اجرایی شدن این اقدام ترامپ علیه سپاه گفت: «ضمن اینکه باید توجه داشت که این امضای ترامپ نهایتا با تصویب و یا عدم تصویب کنگره آمریکا نهایی می‌شود، این فعلا اعلامی است که رییس‌جمهوری آمریکا کرده و قانونی شدن آن از نظر دولت امریکا بعد از تصویب در کنگره مشخص می‌شود.»

ناصری در ادامه تاکید کرد: «احتمال می‌دهم که چنین چیزی در کنگره تصویب نمی‌شود، اما به هر صورت ترامپ تلاش کرده تا یک فضای روانی ایجاد کند. حتی می‌توان این حرکت را 24 ساعت قبل از آغاز انتخابات اسرائیل در چارچوب پیشبرد برنامه‌های نتانیاهو و تقویت موقعیت او در انتخابات امروز اسرائیل تلقی کرد.»

نام

سمت

نظر

مجید انصاری

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

سپاه یعنی همه ملت ایران و باید مقابله به مثل کنیم.

الیاس حضرتی

قائم مقام حزب اعتمادملی

دشمن نادان ما از کشور ما تحلیل درستی ندارد و این اقدام باعث تقویت انسجام داخلی می‌شود.

حسام‌الدین آشنا

مشاور رسانه‌ای رییس‌جمهوری

آمریکا حالا که برای ایران شاخ و شانه می‌کشد آیا فکر حسابداری خسارت‌ها را کرده است؟

عبدالله رمضان‌زاده

سخنگوی دولت اصلاحات

در مقابل دشمن بی‌منطق خارجی، متحد و یکپارچه از نیرو‌های مسلح خود پشتیبانی می‌کنیم.

آذر منصوری

قائم مقام حزب اتحاد ملت

در برابر دولتی که بی‌رحمانه همه توان خود و هم پیمانانش را برای دشمنی با ایران به کار گرفته است، از نیرو‌های نظامی کشورمان دفاع می‌کنیم.

محمدرضا عارف

رییس فراکسیون امید

منادیان صلح در جهان باید نسبت به این اقدام گستاخانه ترامپ اعتراض خود را نشان دهند.

محمدعلی وکیلی

عضو هیات رییسه مجلس

آمریکادر اقدامی مشابه ملت ایران را پیش از این نیز با سیاست‌های یک جانبه تحریم کرد.

محمود علیزاده ‌طباطبایی

عضو حزب کارگزاران

اقدام ترامپ در تروریستی خواندن سپاه پاسداران هیچ مبنای حقوقی و قانونی نداشته و وزارت خارجه می‌تواند در مجامع حقوقی شکایت رسمی خود را ثبت و پیگیری کند.

مصطفی تاجزاده

فعال سیاسی اصلاح‌طلب

تروریست خواندن آن را قاطعانه محکوم می‌کنم زیرا هدف ترامپ مبارزه با تروریسم و دفاع از دموکراسی و صلح نیست.

عبدالله ناصری

عضو شورای مشورتی اصلاحات

باید هوشمندی‌‌ها و تدابیر جدیدی اتخاذ شود که خواسته ترامپ که حرکت به سوی درگیری نظامی است، محقق نشود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها