کد خبر: 283536
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۱ ۱۲:۱۷:۰۰
| |

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس:

کشاورزی در سازمان برنامه و بودجه مغفول مانده است

احمدعلی کیخا رئیس کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: پس از 40 سال متاسفانه هنوز ظرفیت های بخش کشاورزی در بخش برنامه ای سازمان برنامه و بودجه مغفول است.

کشاورزی در سازمان برنامه و بودجه مغفول مانده است
کد خبر: 283536
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۱ ۱۲:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| احمدعلی کیخا که به همراه تعدادی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس برای بازدید از وضعیت مناطق سیلزده به مازندران سفر کرد، روز چهارشنبه در نشستی با استاندار و دیگر مدیران اجرایی استان در ساری گفت: در حالی که کشاورزی نجات بخش اقتصاد کشور در همه شرائط سخت، بویژه تحریم های بین المللی محسوب می شود، همچنان در همان قالب همیشگی بودجه ریزی توزیعی در سازمان برنامه و بودجه دیده می شود.


وی با اظهار این که مسئولان و مردم ایران لحظه ای برنامه ریزی می کنند، گفت: ظرفیت مازندران را در بخش کشاورزی با کشور هلند مقایسه و اعلام برابری کنیم، اما این استان همچنان پس از 40 سال به دلیل نبود زیرساخت های لازم از جمله سدسازی و لایروبی نشدن رودخانه ها و ایجاد نشدن شبکه های پائین دست بر اثر یک بارندگی نسبتا بالا دچار خسارت عظیم می شود که جای سئوال دارد.


کیخا از آنچه عدم توزیع منابع بر اساس ظرفیت های مناطق مختلف و آمایش سرزمینی نامید انتقاد و تاکید کرد: کشاورزی همواره نجات بخش کشور است و امنیت غذایی پایه و اساس دیگر مقولات امنیتی کشور محسوب می شود و باید در برنامه ریزی و اختصاص بودجه به آن توجه جدی تری شود.


رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ظرفیت کشاورزی مازندران را بی نظیر و مهم در امنیت غذایی کشور توصیف کرد و گفت: چرایی ایجاد سیل و پیامدهای ناشی از آن و این که چگونه باید برای جبران خسارت سیل اخیر وارد شویم از اهمیت خاصی برخوردار است و باید قبول کنیم بودجه کشور بر اساس ظرفیت های مناطق مختلف و طبق برنامه های صحیح اختصاص نمی یابد.


وی بر ضرورت برخورد واقع بینانه با مشکلات سیل و بویژه جبران خسارت به سیلزدگان تاکید کرد و گفت: این که خدای نکرده تو سر مال کشاورزان بزنیم و یا وعده و قول هایی بدهیم که عملی نشود، خطر جدی علیه نظام به حساب می آید.


کیخا تاکید کرد: اگر تصمیمی گرفته می شود باید در اسرع وقت عملیاتی شود و برای این کار لازم است مجلس و دولت بر اساس شرائط اقتصادی و توان منابع مالی کشور وعده بدهند.


وی رعایت عدالت در جبران خسارت بین سیلزدگان مناطق مختلف کشور را مهم و ضروری توصیف کرد و توضیح داد: جبران خسارت در بخش های مختلف کشاورزی زراعی و باغی در استان های کشور می تواند یکسان باشد و اگر چنین نیست باید دلایل کارشناسی عنوان کرد تا برای همه قابل فهم شود.


طبق آخرین بررسی و ارزیابی های صورت گرفته بارش شدید باران و برف در 2 مرحله از 26 اسفند 97 تا دوم فروردین امسال و همچنین بارش شدید در 12فروردین ، طغیان رودخانه ها و جاری شدن سیل و سیلاب را در پی داشته که سبب شد تا 91 هزار هکتار از باغات و زمین های زراعی بخش های مرکزی و شرق مازندران دچار خسارت شدید به ارزش 600میلیارد تومان شود.


بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران از 460 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان کمتر از هفت درصد زمین های مازندران تحت پوشش بیمه است.


سالانه از این اراضی حدود هفت میلیون تن محصولات کشاورزی از جمله برنج، مرکبات، گل گیاه ، انواع آبزیان و دام وطیور برداشت می شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها