کد خبر: 283676
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۱ ۱۶:۵۳:۰۰
| |

روایتی از روزمرگی خیابان‌های تهران

جشن انتشار کتاب نشر نظر، جمعه 23 فروردین ماه، با رونمایی از مجموعه عکس‌های محسن یزدی‌پور با عنوان «منظری برای ندیدن» و زندگینامه محمدابراهیم جعفری، نقاش نوگرا و شاعر معاصر با عنوان «ابری به دشت خاطره می‌بارد» نوشته پرستو رجایی برگزار می‌‌شود. همچنین در این روز، مجموعه اشعار این هنرمند نقاش، با عنوان «بوی کاهگل، آواز پرنده» که به همت همسر او گردآوری شده، رونمایی می‌شود.

روایتی از روزمرگی خیابان‌های تهران
کد خبر: 283676
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۱ ۱۶:۵۳:۰۰

اعتمادآنلاین| الهه باقری- موسسه چاپ و نشر نظر، سال‌هاست که به‌صورت تخصصی به انتشار موضوعات هنری پرداخته و این بار نیز، کتابی درخصوص زندگینامه محمدابراهیم جعفری، نقاش نوگرا و شاعر معاصر ‌منتشر کرده است.


این کتاب نتیجه تلاش‌ و گفتگوهای پرستو رجایی بوده است.

محمدابراهیم جعفری
به گفته محمودرضا بهمن‌پور، مدیر ‌چاپ و نشر نظر، پرستو رجایی در سال‌های حیات جعفری، مجموعه گفتگوهایی با این هنرمند داشته و در کنار آنها، به دوره‌های مختلف زندگی او پرداخته است. همچنین، در کنار گزارش‌های پرستو رجایی، درباره زندگی محمدابراهیم جعفری، شیوه تدریس و خصوصیات رفتاری این نقاش نوگرا نیز از نگاه دوستان و دانشجویان او مورد، بررسی قرار گرفته است.

محمودرضا بهمن‌پور
به‌ گزارش اعتمادآنلاین ، این نوع نگاه به زندگینامه هنرمندان، کمتر دیده شده یا حتی می‌توان گفت تاکنون، نگارش زندگینامه هنرمندان معاصر با چنین ویژگی‌ نگارشی منتشر نشده است. شاید بیوگرافی‌های متعددی از زندگی اهالی هنر انتشار یافته اما این شیوه که فرد دیگری به زندگی یک هنرمند از ابتدا تا انتها با درج جزئیات بپردازد، تقریبا جزو اولین نمونه‌های زندگینامه‌نویسی بوده است.


پایان تالیف این کتاب، با درگذشت محمدابراهیم جعفری مصادف شد و امسال، همزمان با نخستین سالمرگ این نقاش، در مراسمی در باغ موزه هنر ایرانی رونمایی خواهد شد.


در ادامه برنامه‌های جشن انتشار کتاب نشر نظر، در روز جمعه 23 فروردین‌ماه، نمایشگاه عکس محسن یزدی‌پور، با عنوان «60» در گالری «اِی جی» تهران برپا خواهد شد. همچنین در این نمایشگاه، کتابی از این مجموعه عکس‌ها به‌نام «منظری برای ندیدن» رونمایی و در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.


«منظری برای ندیدن» از مجموعه کتاب‌هایی است که چاپ و نشر نظر درباره عکاسی معاصر ایران منتشر کرده است.


بهمن‌پور درباره انتشار مجموعه عکس‌های محسن یزدی‌پور گفت: «این عکس‌ها، تصاویری از عناصر شهری هستند که ما با آنها روبه‌رو شده‌ایم اما نسبت به آن بی‌توجهیم. محسن یزدی‌پور، شهر را به‌عنوان یک کلانشهر، در مسیر پیاده‌روی خود، بررسی کرده است.»


به گفته این ناشر، عکاس، به کشف جزئیات روزمره و پیش‌پاافتاده پرداخته و به پدیده‌های مختلفی توجه کرده است. در واقع او هم نوع نگاه رایج عکاسان ایرانی به موضوع غریبانه شهر را دنبال کرده است.

منظری برای ندیدن

محسن یزدی پور در این کتاب تجربه‌ی سی‌سال زندگی در یکی از محله‌های قدیمی تهران، فضاها و آدم‌های آن را با مخاطب به اشتراک می‎گذارد. «شکلی از زیستن در این شهر که به سختی بتوانم رهایش کنم» و 21 عکس منتخب کتاب همزمان با رونمایی از 23 فروردین تا 27 اردیبهشت 1398 در گالری Ag به نمایش در خواهد آمد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها