کد خبر: 285440
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۷ ۰۹:۵۹:۳۸
| |

البناء:

آیا آمریکا و ایران درگیر جنگ احتمالی خواهند شد؟

پس از آنکه نتانیاهو با دادن وعده‌هایی در انتخابات پیروز شد، حال این سوال مهم مطرح می‌شود که ایا به زودی شاهد وقوع جنگ خواهیم بود؟

آیا آمریکا و ایران درگیر جنگ احتمالی خواهند شد؟
کد خبر: 285440
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۷ ۰۹:۵۹:۳۸

اعتمادآنلاین| پس از آنکه نتانیاهو با دادن وعده‌هایی در انتخابات پیروز شد، حال این سوال مهم مطرح می‌شود که ایا به زودی شاهد وقوع جنگی خواهیم بود؟

در ادامه این مطلب آمده است: تحولات متعددی پیش از انتخابات اسرائیل و پس از آن اتفاق افتاده است که احتمال شعله‌ور شدن جنگ را افزایش می‌دهد و مهمترین آنها، سه مورد است:

1- احساس خطر و ناامنی اسرائیل و در ادامه حساسیت روزافزون آن در قبال افزایش توانایی‌های حزب‌الله، به‌ویژه در زمینه تعداد موشک‌ها، افزایش دقت آنها در هدف‌گیری و مهارت استفاده از این موشک‌ها.

2- قانع شدن ترامپ در مورد اینکه ایران موفق شده است از آثار تحریم‌های آمریکا به سلامت عبور کند و اینکه موشک‌های بالستیک دور برد ایران که امنیت اسرائیل را تهدید می کند. این دو مساله رئیس‌جمهور آمریکا را بر آن داشته است تا با تروریست خواندن سپاه پاسداران، ایران را ترسانده و تاکید کند که در ماه می تحریم‌های اقتصادی جدیدی را علیه این کشور اجرایی می‌کند.

3-نگرانی نتانیاهو از پیامدهای اتهامات فسادی که متوجه اوست و احتمال مجازاتش. همین مساله نخست‌وزیر اسرائیل را بر آن داشته است تا با اعلام پیوستن شهرک‌های واقع در کرانه باختری به رژیم صهیونیستی، بر اتهامات خود سرپوش بگذارد. اما این اقدام نتانیاهو فلسطینی‌ها را عصبانی کرده و برخی گروه‌های مقاومت در نوار غزه را به واکنش وامی‌دارد.

اینگونه تحولات دربردارنده خطرات و چالش‌های بزرگی است که می تواند برخی بازیگران قدرتمند را به سمت مهار سرکشی عناصر افراط‌گرا سوق دهد.

در همین رابطه باید اعتبارهایی را در نظر گرفت:

درست است که اسرائیل از افزایش توانایی‌های حزب‌الله و موفقیت آن در زمینه ساخت موشک نگران است، اما توان تل آویو برای اتخاذ تصمیمی در مورد جنگ ویرانگر، همچنان با موانع و محدودیت‌هایی مواجه است و اسباب اصلی آن عبارتند از:

الف- وجود رهبری حکیمانه و شجاع در رأس حزب الله که توان اتخاذ تصمیمات مربوط به عکس‌العمل‌های بازدارنده را دارد. این ویژگی در سال 2006 به خوبی نمایان شد و می‌تواند در هر جنگ پیش رویی بار دیگر نمود یابد.

ب- جنگ اسرائیل تنها با حزب الله، به نحوی که دیگر طرفهای مقاومت درگیر آن نشوند، دشوار است و هرگونه تجاوزی به حزب‌الله از سوی اسرائیل، با پاسخ سه‌جانبه اعضای محور مقاومت رو‌به‌رو می شود.

ج- ثبات قدرت گروه‌های مقاومت در لبنان و نوار غزه برای وارد کردن ضربه کاری به اسرائیل، امری است دکه صهیونیست‌ها را بر آن می‌دارد تا از ورود به یک جنگ ویران‌کننده که بهای سنگینی برای خود آنها نیز دارد، خودداری کنند.

د- تمایل اسرائیل به جنگ فراگیری علیه تمام طرف‌های محور مقاومت، مشروط به مشارکت ایالات متحده است، امری که با توجه به مشکلات داخلی و خارجی و اولویت‌های دولت ترامپ بعید به نظر می‌رسد. در واقع، در شرایط فعلی دولت ترامپ ترجیح می‌دهد به جای ورود به باتلاق درگیری‌های منطقه ای و صرف هزینه‌های اقتصادی و سیاسی، از طریق فتنه انگیزی و جنگ‌های کوچک داخلی در کشورهای منطقه به اهداف خود دست یابد.

با وجود تمام اعتبارهای مذکور، باید گفت احتمال وقوع یک جنگ تاخیری همچنان باقی است

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها