مدیرعامل صندوق امداد ولایت کمیته امداد تشریح کرد؛

شرایط بازپرداخت وام‌های مددجویان در مناطق سیل‌زده

مدیرعامل صندوق امداد ولایت ضمن اشاره به استمهال وام‌های که مددجویان و نیازمندان مناطق سیل‌زده پیش از این از کمیته امداد دریافت کرده‌اند، عنوان کرد: با دستور مدیریت بحران کمیته امداد، تمامی وام‌های کارگشایی و اشتغال یکساله استمهال شد تا آنها سال بعد بتوانند اقساط وام‌های خود را پرداخت کنند.

شرایط بازپرداخت وام‌های مددجویان در مناطق سیل‌زده
کد خبر: 285559
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۷ ۱۳:۵۴:۰۰

اعتمادآنلاین| مجید باجلان مدیرعامل صندوق امداد ولایت ضمن ابراز همدردی با هموطنان سیل زده اظهار کرد: کمیته امداد حضرت امام در کنار تمام ماموریت‌ها یک ماموریت پرداخت وام قرض الحسنه به نیازمندان و مددجویان تحت پوشش خود دارد که این وام ها از طریق صندوق قرض الحسنه امداد ولایت پرداخت می‌شود.

وی افزود: بودجه‌ سالانه‌ای که سال 98 برای پرداخت وام های قرض الحسنه از طریق صندوق پیش بینی کرده‌ایم 2000 میلیارد تومان بوده است. همچنین در این بخش با توجه به حادثه و آسیبی که در ابتدای سال به هموطنان وارد شد، با دستور و تاکید ریاست کمیته امداد اعتبار ویژه ای را برای تمام هموطنان در این مناطق سیل زده در شمال و غرب و جنوب کشور تخصیص داده‌ایم.

باجلان ادامه داد: بالغ بر 60 میلیارد تومان اعتبار وام قرض الحسنه برای تمامی مددجویان و همچنین کسانی که در منطقه دچار آسیب سیل شده‌اند؛ اختصاص داده شده است و آنها می توانند این وام قرض الحسنه را از صندوق قرض الحسنه امداد ولایت با مراجعه به دفاتر کمیته امداد و شعبات دریافت کنند و در کنار سایر خدماتی که کمیته امداد به آنها ارائه می دهد از این وام قرض الحسنه هم بهره مند شود. همچنین در کنار این وام قرض الحسنه هم وام‌های اشتغال برای افرادی که اشتغال آنها دچار آسیب شده است تا سقف 30 تا 50 میلیون تومان از منابع صندوق مجدداً اختصاص داده می‌شود.

مدیرعامل صندوق امداد ولایت تصریح کرد: تاکید ریاست کمیته امداد در جلسات بحرانی که کمیته امداد تشکیل شد، بدنبال استمهال وام‌هایی بوده است که مددجویان و نیازمندان از کمیته امداد در مناطق سیل‌زده گرفته بودند که با دستور مدیریت بحران کمیته امداد تمامی وام‌های کارگشایی و اشتغال یکساله استمهال شد تا آنها سال بعد بتوانند اقساط وام‌های خود را پرداخت کنند.

باجلان در پاسخ به اینکه صندوق ولایت چه وام هایی پرداخت می کند؟ گفت: کمیته امداد در کنار ماموریت‌هایی که بر اساس اساسنامه‌اش برعهده دارد، مأموریت دیگری نیز دارد و آن هم تامین نیازمندی‌های قرض الحسنه و پرداخت وام قرض الحسنه آسان به نیازمندان و مددجویان کمیته امداد است. وام های صندوق دسته‌بندی‌های مختلفی دارد. وام ضروری و کارگشایی به نیازمندان و مددجویان، وام‌های توانمندسازی و اشتغال، وام‌های خرید مسکن روستایی و شهری، وام تعمیرات مسکن و سایر وام هایی که مددجویان برای دریافت مراجعه می کنند از جمله وام‌های این صندوق است.

وی همچنین به میزان این وام ها نیز اشاره کرد و گفت: برای وام‌های ضروری حداقل پرداخت تا سقف 5 میلیون تومان است. در وام‌های اشتغال تا سقف 50 میلیون تومان، در خرید مسکن نیز 30 میلیون تومان، ودیعه مسکن تا 15 میلیون تومان به نیازمندان و مددجویان پرداخت می شود.

وی همچنین در پاسخ به اینکه شرایط قرض الحسنه به چه صورت است و متقاضیان بایستی برای دریافت قرض الحسنه چه شرایطی داشته باشند گفت: کسانی که به دفاتر امداد مراجعه می کنند باید نیاز آنها از سوی حوزه حمایت و مددکار تشخیص داده شود و مورد تایید قرار گیرد. اولویتی که داریم مددجویانی است که تحت پوشش امداد هستند.همچنین برای نیازمندان نیز خدمات موردی و تک خدمتی داریم تا با یک وام در کارشان گره گشایی شود. در اینجا اگر روسای کمیته امداد تشخیص دهند که آن فرد، نیازمند دریافت وام است ، وام در اختیار آنها قرار داده می‌شود. وام ها بین اقساط 40 ماهه و 60 ماهه هستند که در اختیار مددجویان و نیازمندان قرار می‌گیرند.

باجلان اضافه کرد: در بحث وام‌های اشتغال نیز تنفس هایی برای پرداخت قرار داده‌ایمزیرا یک سری از مشاغل باید بازدهی داشته باشند و از ابتدای طرح ممکن است بازدهی وجود نداشته باشد و تنفس‌های سه ماهه، شش ماهه و 9ماهه قرار داده‌ایم تا افرادی که این تسهیلات را دریافت می کنند بتوانند بازپرداخت داشته باشند.

وی همچنین اظهار کرد: ویژگی که صندوق قرض الحسنه امداد دارد و جزء ماموریتهای امداد بوده تکریم افراد و پرداخت وام آسان است. وام‌ها را بدون سایر تشریفات اداری و در کمترین فرصت زمانی پرداخت می‌کنیم و سعی می‌کنیم در دستورالعمل‌ها ضمانت‌های حداقلی را در نظر بگیریم. مددجویان نیاز به ضمانت ندارند و آنها به عنوان معیشت بگیر کمیته امداد تلقی می شوند.از آنها فقط فرم دریافت می‌کنیم. در زمینه اشتغال هم مددجویانی که امداد تحت پوشش دارد، توسط کمیته امداد ضمانت می شوند. همچنین مددجویانی که بخواهند به سایر بانکها برای دریافت وام قرض الحسنه مراجعه کنند، کمیته امداد و حوزه اشتغال ما ضمانت‌های لازم را انجام می دهد.

باجلان که در برنامه‌ای تلویزیونی صحبت می‌کرد در پاسخ به اینکه صندوق قرض الحسنه چه برنامه‌هایی دارد؟ گفت: رسالت ایجاد صندوق قرض الحسنه امداد ولایت بر اساس اساسنامه‌ای است که در سال 94 به کمیته امداد ابلاغ شد و در آن ذکر شده است باید فرهنگ قرض الحسنه و اشاعه پرداخت وام قرض الحسنه در دستور کار قرار دهد. هیئت امنای کمیته امداد صندوق قرض الحسنه امداد ولایت را با مجوز بانک مرکزی سال 94 ایجاد کردند و در کنار سایر ماموریت هایی که کمیته امداد دارد باید خدمت آسان بدون تشریفات اداری را در اختیار افرادی که پایین ترین قشر جامعه هستند قرار دهد.

وی همچنین در پایان صحبت‌هایش به کمک های مردمی در مناطق سیل زده اشاره کرد و گفت: از مردم به خاطر کمک‌های نقدی و غیرنقدی که مردم سیل زده‌کرده‌اند، تشکر می‌کنم. کمک های مردمی اثرات زیادی داشته است و این پرداخت ها به خانواده های نیازمند در مناطق ارسال شده است.امیدواریم بازهم شاهد کمک های مردمی باشیم. تا امروز 95 میلیارد تومان کمک های نقدی و غیرنقدی دریافت کرده‌ایم و این کمک ها به مناطق ارسال شده است و مردم می توانند از درگاه‌های اعلام شده در کمیته امداد کمک‌های نقدی خود را واریز کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها