کد خبر: 285680
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۸ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

اعتمادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عراق به دنبال رونق اقتصادی از دروازه عربستان

برخی کارشناسان با پیش کشیدن این پرسش که آیا دروازه تروریسم و خرابی عراق می‌تواند به دروازه رونق اقتصادی آن تبدیل شود، به استقبال سفر امروز عادل عبدالمهدی به ریاض رفتند.

عراق به دنبال رونق اقتصادی از دروازه عربستان
کد خبر: 285680
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۸ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| برخی کارشناسان با پیش کشیدن این پرسش آیا دروازه تروریسم و خرابی عراق می‌تواند به دروازه رونق اقتصادی آن تبدیل شود، به استقبال سفر امروز عادل عبدالمهدی به ریاض رفتند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد چهارشنبه (امروز) در رأس یک هیئت عالیرتبه از تجار و بازرگانان عراقی به ریاض سفر می‌کند. به گفته نخست‌وزیر عراق، کشورش در آستانه ایجاد تحولی بزرگ در روابط با عربستان است.

به گفته کارشناسان این جمله عبدالمهدی نشان می‌دهد که بغداد قصد دارد اقدامات تخریبی و توطئه‌های سابق عربستان در برهم زدن استقرار و ثبات عراق از یک سو و حمایت گسترده از گروه‌های تروریستی همچون داعش را که موجب ویرانی نیمی از عراق و وارد آمدن زیان‌های گسترده جانی، مالی و فرهنگی به این کشور شد فراموش کرده یا به تعبیری در حال حاضر با هدف پیشبرد برنامه‌های رونق اقتصادی خویش آن را نادیده بگیرد.

رسانه‌های عراقی به نقل از منابع آگاه در دولت عراق خبر دادند امضای 13 قرارداد همکاری در دستور کار عبدالمهدی در ریاض قرار گرفته است.

به گفته این منابع عبدالمهدی به همراه وزرای خارجه، برق، نفت، بازرگانی و مدیران سازمان‌های اطلاعات و امنیت عراق به ریاض سفر کرده و اکثر توافقنامه‌ها نیز در بخش‌های اقتصادی و انرژی خواهد بود.

همچنین گفته می‌شود قرار است در مورد سازوکار صدور روادید برای اتباع دو کشور نیز توافقنامه‌ای امضا شود.

اخبار رسیده به رسانه‌های عراقی حکایت از آن دارد عربستان‌های قول‌هایی را به بغداد در رابطه با حضور پررنگ در بازسازی خرابی‌های مناطق آزادشده از دست داعش داده که قرار است بعد از این سفر عملیاتی شوند.

با این حال عبدالمهدی در نشست هفتگی خود با رسانه‌ها که دیروز سه‌شنبه برگزار شد تاکید کرد سفرش به عربستان تفاوتی با سفرهایش به مصر و جمهوری اسلامی ایران نداشته و با هدف تبیین نحوه تعامل عراق با کشورهای محیطی خویش و جهان عربی و اسلامی است.

به گفته عبدالمهدی، هدف عراق تبدیل شدن به کانون بزرگ ارتباط بین کشورهاست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها