کد خبر: 287040
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۲ ۲۰:۰۰:۰۰
| |

گزارش ویدئویی اعتمادآنلاین به مناسبت «روز جهانی زمین»؛

حکایت انقراض انسان به دست خودش/ برای حفظ زمین چه باید بکنیم؟

در روز جهانی زمین لازم است بدانیم که به نظر بسیاری از کارشناسان محیط‌زیست، انسان با ادامه همین روند زندگی انحصارطلبانه، نخستین موجودی خواهد بود که به دست خود، نسل خود را منقرض می‌کند.

حجم ویدیو: 7.67M | مدت زمان ویدیو: 00:03:15 دانلود ویدیو
کد خبر: 287040
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۲ ۲۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌‌ «بدانیم که عمر ما کوتاه است و به زودی ما هم جزیی از این خاک خواهیم شد. اگر پاکش بداریم بقایای جسمانی و روحانی ما و فرزندانمان در آرامش خواهند بود.» این بخشی از توصیه‌های حسین آخانی، فعال محیط‌زیست به بهانه فرا رسیدن 22 آوریل است؛ روز زمین.

جک مک‌کانل، فعال صلح جهانی در سال 1969 به سازمان جهانی یونسکو پیشنهاد داد تا یک روز در سال به نام زمین نامگذاری شود، پیشنهادی که با موافقت مواجه شد و از آن سال به بعد، یک روز در طول فصل بهار در نیمکره شمالی و یک‌بار هم در نیمکره جنوبی این روز را در دنیا جشن می‌گیرند. ا

مدیران سیاسی و اقتصادی جوامع مختلف نقش برجسته‌ای در حفظ زمین و پاک نگه‌داشتن آن دارند. کارخانه‌هایی که در کنار تولید کالا سهم وسیعی در آلوده کردن محیط‌زیست و تولید زباله دارند باید موظف شوند که میزان خسارت به زمین را به حداقل برسانند و این مهم جز با قانون‌گذاری سفت و سخت از سوی مدیران هر کشور اتفاق نمی‌افتد.

اما پرسش اینجاست که مردم، شهروندان و انسان‌های عادی در زندگی روزانه خود تا چه اندازه می‌توانند در حفظ زمین سهیم باشند؟

حسین آخانی معتقد است انسان‌ها در وهله اول باید یاد بگیرند که خود را بالاتر از سایر اجزای طبیعت نبینند و به همه آفریده‌‌های خداوند اعم از گیاهان و جانوران احترام بگذارند.

این فعال محیط‌زیست معتقد است به حداقل رساندن تغذیه گوشتی، استفاده بیشتر از دوچرخه و ناوگان حمل‌ونقل عمومی، مصرف‌گرایی کمتر، کاهش استفاده از کیسه‌های پلاستیکی، استفاده حداقلی از سوخت فسیلی، صرفه‌جویی در مصرف آب، کاهش تولید زباله و کاشت گیاهان و نهال‌ها در فضاهای خانگی و شهری مهم‌ترین اقداماتی است که شهروندان می‌توانند انجام دهند. اقداماتی که اگرچه به ظاهر ساده و کوچک است، اما در مقیاس کلان تاثیر بسزایی در حفاظت از زمین دارد.

این روزها بسیاری از فعالین محیط‌زیست معتقدند خودخواهی انسان باعث حال و روز فعلی زمین شده است. گرم شدن بیش از حد سیاره مادر، کاهش منابع آبی، کوچک‌شدن مقیاس اقیانوس‌ها، انقراض متوالی حیوانات و گیاهان متنوع، پیامدهایی مخرب از سبک زندگی انحصارطلبانه انسان است. انسانی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان محیط‌زیست با ادامه این روند می‌تواند نخستین موجود کره زمین باشد که به دست خود، نسلش را منقرض می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها