کد خبر: 287244
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۳ ۰۹:۳۳:۰۰
| |

ادامه امدادرسانی به روستاهای مناطق سیل‌زده

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: امدادرسانی به روستاهای متاثر از سیل به ویژه در استان های لرستان، گلستان و خوزستان از زمان وقوع سیل با کمک و همیاری دهیاران آغاز شده و همچنان در قالب دو طرح «مدد» و «هدیه» ادامه دارد.

ادامه امدادرسانی به روستاهای مناطق سیل‌زده
کد خبر: 287244
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۳ ۰۹:۳۳:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ سعیدرضا جندقیان بیدگلی افزود: پنج هزار روستا در سیل اخیر در 22 استان کشور درگیر بوده و آسیب دیدند و بیشترین روستاهای آسیب دیده در سیل مربوط به استان های لرستان، گلستان و خوزستان بودند.


وی افزود: بعد از وقوع سیل در چند استان و همچنین آسیب دیدن مناطق روستایی نهاد دهیاری ها اقداماتی را برای کمک رسانی و همچنین ارزیابی خسارت های وارد شده به زیرساخت های روستایی انجام دادند.


جندقیان بیدگلی ادامه داد: در این زمینه نهاد دهیاری ها دو طرح را دنبال کرد یکی از این طرح ها با عناون طرح «مدد» که در حین وقوع سیل با همکاری دهیاران داوطلب برای کمک رسانی به مناطق سیل زده روستایی انجام شد.


معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها افزود: طرح دوم که طرح «هدیه» است و تحت عنوان هر دهیار یک همراه است و دهیاران به دلیل آشنایی با قوانین و شناختی که نسبت به روستا دارند و از اوضاع و احوال روستا در بازسازی مناطق روستایی متاثر از سیل درک صحیحی دارند، نیازها را شناسایی و برای مرتفع کردن آن نیز با مسئولان همکاری می کنند.


وی تاکید کرد: گاهی حوادثی مانند سیل و زلزله که پیش می آید، به دلیل ناآشنا بودن با مناطق بحرانی، موجب می شود که کمک ها و امدادرسانی و تعیین خسارت ها با بی نظمی هایی مواجه شود، اما با کمک گرفتن از دهیاران به عنوان مدیران محلی و تسلط آنها بر این مناطق بهترین شناسایی ها و کمک ها انجام خواهد شد.

1100 دستگاه خودرو سنگین و سبک برای کمک رسانی به روستائیان


جندقیان بیدگلی گفت: هزار و 100 دستگاه خودرو سنگین و سبک در سیل در مناطق روستایی کمک رسانی کردند و از آنجایی که قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده در وزارت کشور است و دبیر آن هم معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری هاست، خسارت های ناشی از سیل ارزیابی خواهد شد.


وی اظهار داشت: نهاد دهیاری ها همواره بر بیمه واحدهای مسکونی روستایی در کشور تاکید دارد و بعد از اینکه این بیمه در برخی از مناطق روستایی زمان بر شد، قرار شد که با همکاری بنیاد برکت و استانداری ها بیمه واحدهای مسکونی روستایی انجام شود تا روستاییان با استفاده از این بیمه بتوانند خسارت های ناشی از سیل و دیگر حوادث را بر اساس قراردادهای خود جبران کنند.


جندقیان بیدگلی اعلام کرد: بر اساس طرح بیمه واحدهای مسکونی روستایی 140هزار واحد مسکونی روستایی در استان خوزستان دارای بیمه بودند که تقریبا می توان گفت تمام واحدهای روستایی در این استان دارای بیمه به مبلغ 30 میلیون تومان بودند.


وی افزود: در استان لرستان هم که از سیل اخیر خسارت زیادی را متحمل شد نیز تقریبا بیشتر واحدهای مسکونی دارای بیمه 25 میلیونی بودند که با همکاری بنیاد برکت و دهیاری ها این بیمه ها انجام شده است.


معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها تصریح کرد: آنچه موجب نگرانی در مورد بیمه های واحدهای مسکونی در استان گلستان شد، این بود که در منطقه گمیشان زمان بیمه نامه تعدادی از واحدهای مسکونی روستاتی منقضی شده بود و در این خصوص نیز اقداماتی انجام شد و بنابراین با توجه به اینکه کشور ما به خصوص روستاها بحران خیز هستند، باید مبحث بیمه جدی گرفته شود.


وی تاکید کرد: به منظور کاسته شدن از مشکلات مردم روستانشین در بحران ها و همچنین جبران خسارت های وارده به دهیاران در روستاها توصیه می شود که مشوق روستاییان برای بیمه واحدهای مسکونی روستایی باشند و فرهنگ استفاده از بیمه در روستاها گسترش یابد.


جندقیان اظهار داشت: استفاده از بیمه علاوه بر تامین خسارت ها می تواند به نوعی آموزش در جهت پیشگیری از حوادث و کاهش خسارت های احتمالی نیز باشد.


وی گفت: در حال حاضر کارشناسان بیمه در تمامی روستاهای استان های متاثر از سیل مستقر و در حال محاسبه خسارت های ناشی از سیل هستند.


معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها با اشاره به زلزله کرمانشاه و نقش مهم دهیاران به عنوان مدیران محلی در کمک رسانی و ارزیابی خسارت ها در مناطق روستایی تاکید کرد: این موضوع تجربه خوبی در جهت استفاده مطلوب از اطلاعات مدیران محلی و دهیاران در حوادثی مانند سیل و زلزله در مناطق روستایی خواهد بود و بنابراین نیاز است تا به نقش و اهمیت دهیاران بیشتر توجه شود و آموزش آنها بیشتر در دستورکار قرار گیرد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها