کد خبر: 287334
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۳ ۱۱:۳۲:۰۰
| |

تعدادی از بازرگانان وابسته به دولت سابق الجزایر بازداشت شدند

مقامات الجزایر دیروز دوشنبه تعدادی از بازرگانان نزدیک به «عبدالعزیر بوتفلیقه» رییس جمهوری سابق این کشور را به اتهام فساد بازداشت کردند.

تعدادی از بازرگانان وابسته به دولت سابق الجزایر بازداشت شدند
کد خبر: 287334
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۳ ۱۱:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| روزنامه الخبر الجزایر نوشت: چهار نفر از برادران «کونیناف» که از نزدیک ترین بازرگانان به رییس جمهوری سابق بودند، از جمله بازداشت شدگان هستند.


الخبر ادامه داد: عدم التزام به تعهدات خود در قراردادها با دولت، سوء استفاده از نفوذ و بهره بردن از مزایای اضافی از جمله اتهامات آن ها است.


در همین راستا پایگاه خبری «اسکای نیوز عربی» نیز به نقل از منابعی محلی از بازداشت «یسعد ربراب» ثروتمندترین بازرگان در الجزایر و هفتمین ثروتمند در قاره آفریقا خبر داد.


ربراب علت این بازداشت را پاسخگویی به سوالاتی در مورد توقف پروژه‌های خود عنوان کرده، اما منابع آگاه گفته‌اند که وی در خصوص شیوه معاملات خود مورد بازجویی قرار گرفته است.


تلویزیون الجزایر نیز اتهام این بازرگان را گزارش های دروغ در خصوص انتقال سرمایه ها به داخل و خارج کشور، پول شویی و سوء استفاده از مزایای بانکی اعلام کرده است.


از سویی دیگر منابع قضایی تاکید کرده اند که دستور ممنوع الخروجی تعدادی از بازرگانان الجزایر نیز از سوی دستگاه امنیتی این کشور صادر شده است.


تلویزیون الجزایر هم شنبه گذشته اعلام کرد که «احمد اویحیی» نخست وزیر سابق و «محمد لوکال» وزیر دارایی سابق الجزایر به اتهام اتلاف اموال عمومی و دادن امتیازات غیر قانونی، به دادگاهی در پایتخت فراخوانده شدند. اما بسیاری در صلاحیت این دادگاه برای رسیدگی به اتهامات آن ها تردید دارند، چرا که طبق ماده 573 قانون مجازات الجزایر، تنها دادگاه عالی این کشور می تواند وزرا و مقامات عالیرتبه را محاکمه کند.

احزاب سیاسی الجزایر جلسه رایزنی انتخابات را تحریم کردند


بسیاری از احزاب سیاسی الجزایر دیروز(دوشنبه) جلسه رایزنی در خصوص انتخابات پیش رو در این کشور را تحریم کردند و آن را اقدامی در راستای تحریک مردم که خواستار برکناری تمام مقامات دولت سابق هستند، توصیف کردند.


«عبدالقادر بن صالح» رییس جمهوری موقت الجزایر نیز که خود پیشنهاد این رایزنی ها را داده بود، در این جلسه حضور نداشت و به فرستادن «حبه العقبی» مسؤول دفتر ریاست جمهوری اکتفا کرد.


مسوول دفتر ریاست جمهوری الجزایر با تاکید بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر(13 تیر)، علت حضور نداشتن بن صالح را رسیدگی به موضوعات دیگر عنوان کرد.


العقبی در گفت و گویی مطبوعاتی که در آن تلاش می کرد از تاثیر حضور نداشتن بسیاری از مدعوین بکاهد، با تاکید بر مشاوره گروهی در تمام مسائل ملی و سرنوشت ساز، افزود: شرکت کنندگان با آزادی تمام به مذاکره پرداختند و بر ضرورت تشکیل هیئتی برای برگزاری انتخابات به توافق رسیدند.


سه حزب ائتلاف ملی جمهوری، جنبش اصلاح ملی و حزب جبهه آزادیبخش ملی که از حامیان نامزدی بوتفلیقه برای پنجمین بار متوالی بودند، در جلسه دیروز حضور داشتند.


الجزایری ها از 22 فوریه (3 اسفند 97) تاکنون با اعتراضات خود خواستار کناره گیری تمام مقامات گذشته از قدرت و سپردن زمام امور به نهادهایی انتقالی در دوره کنونی هستند و استعفای بوتفلیقه از شدت نارضایتی آن ها نکاسته است.


بوتفلیقه 29 اکتبر 2018 میلادی با وجود کهولت سن (82 ساله) و داشتن بیماری اعلام کرد که برای پنجمین بار نامزد حزب جبهه آزادی ‌بخش ملی الجزایر در انتخابات ریاست جمهوری این کشور می شود. همین امر موجب شد که بسیاری از مردم الجزایر به خیابان ها بیایند و اعتراض در سراسر این کشور شکل بگیرد.


انتخابات ریاست جمهوری الجزایر قرار بود 18 آوریل مصادف با 29 فروردین ماه امسال برگزار شود که با کناره گیری بوتفلیقه، این امر به تعویق افتاد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها