کد خبر: 287391
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۳ ۱۳:۳۶:۳۶
| |

مدیرعامل فرابورس خبر داد؛

عرضه 318 دارایی فکری در تابلوی بورس ایده

امیر هامونی مدیرعامل فرابورس از وجود 8 هزار اوراق فاقد بازار خبر داد و عنوان کرد: حداکثر تا پایان سال 99 این اوراق سررسید خواهد شد.

عرضه 318 دارایی فکری در تابلوی بورس ایده
کد خبر: 287391
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۳ ۱۳:۳۶:۳۶

اعتمادآنلاین| امیر هامونی در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بانک، بورس، بیمه در جمع خبرنگاران یکی از مهمترین اتفاقات بازار سرمایه را رشد 106 درصدی شاخص آیفکس دانست و گفت: براساس اعلام فدراسیون جهانی بورس‌ها فرابورس ایران در سال 97 به لحاظ بازدهی کل توانسته رتبه مهمی به دست آورد. ضمن اینکه ارزش بازدهیفرابورس که در ابتدای سال 97 معادل 120 هزار میلیارد تومان بود به 257 هزار میلیارد تومان رسیده که رشد بالغ بر 80 درصدی را تجربه کرده است.

مدیرعامل فرابورس ایران گفت: ارزش معادلاتی فرابورس در سال 97 معادل 101 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال 96، 71 درصد رشد را به ثبت رسانده است.

وی تصریح کرد: در سال 97، 635 درصد رشد عرضه اولیه داشته ایم ضمن اینکه در حوزه تأمین مالی اسناد خزانه و اوراق دولتی از 15 هزار میلیارد تومان در سال 96 به 25 هزار میلیارد تومان در سال 97 رسیده ایم.

به گفته هامونی در حوزه پذیره نویسی شرکت‌های سهامی عام در شرف تأسیس، افزایش سرمایه‌ها و انتشار اسناد خزانه نیز رشد خوبی را تجربه کرده ایم.

مدیرعامل فرابورس ایران در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح معاملات فرابورس در فروردین 98 پرداخت و گفت: شاخص فرابورس از 2250 به 2400 واحد رسیده است که رشد 10 درصدی به لحاظ بازدهی را فقط در فروردین ماه امسال تجربه است است. این در شرایطی است که ارزش بازار به 276 هزار میلیارد تومان رسیده که رشد 8 درصدی را نشان می‌دهد.

هامونی با بیان اینکه ارزش معاملات 7 هزار و 600 میلیارد تومان در فروردین 98 به ثبت رسیده گفت: این رقم نسبت به فروردین سال 97 معادل 178 درصد رشد داشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری رویداد فین استارز در دوازدهمین نمایشگاه بانک، بورس و بیمه اشاره و خاطرنشان کرد: در توسعه فین تک ها رکورد مناسبی در سال 97 به ثبت رسیده و این امیدواری نسبت به پیشرفت آنها کاملاً وجود دارد. این در شرایطی است که در بازارهای مالی نیز نوآوری‌های زیادی را شاهد هستیم و استارت آپ هاییمشغول به فعالیت هستند که حتی توانسته اند سرمایه گذاری جذب کنند.

مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه به عملکرد بازار بدهی در سال 97 اشاره و تصریح کرد: جمع کل بازار بدهی در انتهای 97 به 101 هزار میلیارد تومان رسیده که از این رقم 71 هزار میلیارد تومان در فرابورس معامله شده است. ضمن اینکه برخی اوراق نیز فاقد بازار هستند که ارزش آنها به 8 هزار میلیارد تومان می‌رسد و برنامه داریم بتوانیم در سال جاری بخش عمده‌ای از آنها را تعیین تکلیف نموده و وارد بازار کنیم. برخی از این اوراق امسال سرررسید می‌شوند ولی به طور قطع تا سال 99 تمامی این 8 هزار میلیارد تومان بررسی خواهد شد.

مدیرعامل فرابورس، مردمی کردن اقتصاد را تنها از طریق بورس امکان پذیر دانست و گفت: ساز و کار بازار سرمایه مختص این کار است به خصوص اینکه این بازار در مقوله مبارزه با فساد موفق عمل کرده است و ادبیات شفافیت اجازه تخطی را نمی‌دهد.

هامونی به وجود 318 دارایی فکری در تابلوی بورس ایده فرابورس اشاره و اظهار داشت: از این رقم، 300 مورد اختراع، 15 طرح صنعتی و سه علامت تجاری و برند هستند. ضمن اینکه دارایی فکری معامله شده نیز به 12 مورد رسیده که هشت مورد آن اختراع بوده و در مجموع 10 میلیارد تومان دارایی فکری را مورد معامله قرار داده است.

وی افزود: ایران دومین کشور دنیا است که بازار معامله ایده دارد و ایده‌ها به طور رسمی در آن خرید و فروش می‌شوند.

مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه به برنامه‌های فرابورس برای توسعه بازار اشاره و خاطرنشان کرد: صندوق‌های جسورانه راه اندازی شده که 550 میلیارد تومان پول تزریق کرده اند ضمن اینکه امسال در برنامه داریم سایز صندوق‌های خطرپذیر را گسترش دهیم.

هامونی به برنامه ریزی برای ایجاد طرح صندوق در صندوق اشاره کرد و گفت: تلاش داریم با راه اندازی این ابزار، پول نهادهای عمومی غیر دولتی را وارد بازار کنیم که بر این اساس کار با 200 میلیارد تومان آغاز شده و به هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

وی افزود: اگر ایده استارت آپی به فروش برسد مطمئن خواهیم بود که یک استارت آپ موفق عمل خواهد کرد چرا که سرمایه گذار در آن چشم انداز سود مشاهده می‌کند.

مدیرعامل فرابورس ایران در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر اما و اگرهای نرخ گذاری‌های استارت آپ ها در فرابورس گفت: ارزش استارت آپ ها را عرضه و تقاضا مشخص کرده و ما در آن دخالتی نداریم ضمن اینکه بازار سرمایه و اکوسیستم را باید همزمان با هم مورد سنجش قرار داد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها