کد خبر: 287850
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۵ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

داگلاس فالسون، عضو هیات داوران سینمای بین‌الادیان جشنواره جهانی فیلم فجر در گفت‌وگوی ویدئویی با اعتمادآنلاین:

هنر، مردم دنیا را به هم نزدیک می‌کند/ سینما می‌تواند چهره ایران را در دنیا تغییر دهد

داگلاس فالسون، عضو هیات داوران سینمای بین‌الادیان جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: تصویر منفی‌ای که از ایران وجود دارد، خیلی راحت می‌تواند توسط سینما و به وسیله فیلم‌های ایرانی شکسته شود و تغییر کند تا مردم بقیه کشورها ایرانی‌ها را همین‌طور که واقعا هستند، ببینند.

حجم ویدیو: 24.94M | مدت زمان ویدیو: 00:12:59 دانلود ویدیو
کد خبر: 287850
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۵ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ منیژه موذن- عصر چهارشنبه 29 فروردین‌ماه رسیده است. برای فستیوال جهانی فجر به ایران سفر کرده و شهر تهران دقیقا همان چیزی است که تصور می‌کرده. به نظر داگلاس فالسون تهران شهر بسیار بزرگی است؛ قلب تبلیغات و فرهنگ ایران. همین برایش جذاب است و از بودن در فستیوال لذت می‌برد. پس از خوشامدگویی به داگلاس فالسون به سراغ سوالات جدی‌تری رفتیم.

*در مورد کیفیت فیلم‌های جشنواره توضیح دهید؟

فیلم‌های زیاد و خیلی خوبی را به عنوان داور بین‌الادیان دیدم؛ فیلم‌هایی از دانمارک، ایران، گرجستان، آلبانی و.... کیفیت فیلم‌ها خیلی بالا بود و همین‌طور نحوه روایت داستان خیلی جذاب و خوب بود.

* در مورد تاثیر سینما و هنر بر فرهنگ‌های مختلف و جوامع مختلف چه نظری دارید؟

سینما تاثیرگذارترین هنر دنیاست. نقاشی و دیگر هنرها، آن تاثیر عمیق را ندارد، ولی سینما هنوز در دنیای مدرن تاثیر خیلی زیادی دارد؛ مخصوصا در نسل جوان. این نسل فیلم را چه روی پرده سینما ببینند چه در اسمارت‌فون یا در تبلت، تاثیر بسیاری دارد، به خصوص برای نزدیک‌ کردن فرهنگ‌های مختلف و مردم به یکدیگر. شنیدن داستان‌هایی از کشورها و فرهنگ‌های دیگر باعث می‌شود مردم به جای فکر کردن به تفاوت‌هایشان به وجه مشترک و انسانی که بین همه ما مشابه است، فکر کنند.

در واقع تاثیری که سینما می‌تواند بر فرهنگ جوامع مختلف داشته باشد، خیلی عمیق است. مثلا من علاقه زیادی به یک کارگردان لهستانی که فیلمی ساخته در مورد 10 عمل نیک دارم. این اعمال مثل نیکی به والدین، راستگویی، دوری از خیانت در دین اسلام هم هستند. باوجود اینکه زبان آنها را نمی‌دانستم، ولی فیلم تاثیر خیلی عمیقی روی من گذاشت و فکر می‌کنم باعث ایجاد صلح در جوامع و نزدیک شدن مردم به یکدیگر می‌شود.

*در مورد تاثیری که سینمای ایران می‌تواند بر جوامع دیگر داشته باشد با توجه به محدودیت‌هایی که ما در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها داریم، و چهره منفی‌ای که از جامعه ایران و از کشور ایران در مدیا نشان داده می‌شود، توضیح دهید؟

با وجود اینکه ایرلند کشور کوچکی است و سینمای کشورهای مختلف شاید در آن نشان داده نشود، ولی از ایران چند فیلم دیدم و به نظرم فیلم‌های بسیار قوی‌ای بود. اگر روی فیلم‌های مستقل بیشتر تمرکز شود و بیشتر بودجه بگذارند می‌توانند که ایران را جور دیگری نشان بدهند.

تصویر منفی‌ای که از ایران وجود دارد، خیلی راحت می‌تواند توسط سینما و به وسیله فیلم‌های ایرانی شکسته شود و تغییر کند و مردم بقیه کشورها ایرانی‌ها را همین‌طور که واقعا هستند، ببینند و بدانند اگر مشکلی هست به خاطر سیاست‌مدارهای دوطرف است نه مردم.

مردم وجه مشترک زیادی با هم دارند. درواقع هنر چیزی است که از درون انسان‌ها سرچشمه می‌گیرد و در همه انسان‌ها مشابه و شبیه همدیگر وجود دارد. همین باعث می‌شود تفاوت‌ها نادیده گرفته شده و تشابه‌ها بیشتر بین مردم در فرهنگ‌های مختلف و زبان‌های مختلف دیده شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها