کد خبر: 289392
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۳ ۱۳:۲۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از برگزاری شانزدهمین هفته تئاتر گزارش می‌دهد؛

بزرگداشت هفته تئاتر؛ تاثیرگذار یا دورهمی؟/ دبیر هفته بزرگداشت تئاتر: نباید از تئاتری‌ها برای حضور در خانه خودشان دعوت کنیم

خانه تئاتر گرامیداشت روز جهانی تئاتر و شانزدهمین هفته تئاتر را هفتم تا پانزدهم اردیبهشت برگزار می‌کند.

بزرگداشت هفته تئاتر؛ تاثیرگذار یا دورهمی؟/ دبیر هفته بزرگداشت تئاتر: نباید از تئاتری‌ها برای حضور در خانه خودشان دعوت کنیم
کد خبر: 289392
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۳ ۱۳:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| الهه باقری - شانزدهمین هفته تئاتر روزهای پایانی خود را پشت سر می‌گذارد؛ مناسبتی که در ایران از هفتم اردیبهشت‌ماه، با یک‌ ماه تاخیر نسبت به روز جهانی تئاتر، آغاز شده و تا پانزدهم همین ماه ادامه دارد.


محمودرضا رحیمی، دبیر هفته بزرگداشت تئاتر در نشست خبری این رویداد با بیان اینکه این دوره قرار است متفاوت از سال‌های قبل برگزار شود، گفته بود: «این هفته هنری شانزدهمین دوره خود را آغاز کرده که در تمام این سال‌ها با هم‌افزایی‌ انجمن‌های مختلف برگزار شده است. این جشن از هفتم اردیبشهت آغاز به کار کرده و تا 15 اردیبهشت به قصد معرفی و اصل کرامت بر هنرمندان پیشکسوت تا جوانان ادامه خواهد داشت.»

محمودرضا رحیمی


این هفته نیز، مانند بسیاری از رویدادهای هنری و فرهنگی، در کنار بازتاب‌های گسترده، حواشی و گلایه‌هایی نیز به‌ دنبال دارد که باید هر کدام با نگاه کارشناسانه و کارآمد مورد بررسی قرار گیرد.


محمودرضا رحیمی، دبیر هفته تئاتر، درباره بزرگداشت تئاتر و موضوعات و حواشی پیش‌آمده به اعتمادآنلاین ، گفت: «بازخورد مسائل فرهنگی زمان‌بر است و نمی‌توانیم از این رویداد توقع ایجاد تغییرات در مدت کوتاه داشته باشیم، اما قطعاً این هفته‌ و مراسمی شبیه به این، تاثیرات خود را بر امور هنری خواهد گذاشت.»


او ترویج شعار «تئاتر‌ ببینیم»، برگزاری هفته تئاتر در شهرستان‌ها، نصب پوسترهای تئاتر در معابر و به‌ خصوص 37 دوره‌ای شدن جشنواره تئاتر فجر را از مهم‌ترین فعالیت‌های این رویدادهای فرهنگی دانست.

هفته تئاتر
رحیمی در توضیح برنامه‌های هفته تئاتر گفت: «برنامه‌ریزی‌‌های امسال نیز دنباله اقدامات سال‌های قبل بوده و در این‌ مورد جا دارد از افرادی که پیش از این برای برگزاری هفته تئاتر تاثیرگذار بودند، تشکر کنیم.»


به گفته دبیر این دوره از هفته تئاتر، یکی از بخش‌هایی که به برنامه‌ریزی‌ سال‌های قبل افزوده شده، بخش پژوهش و بررسی مقالات ارزشمندی است که آماده چاپ هستند. این مقالات در برنامه‌های هفته تئاتر معرفی خواهند شد.


مهدی کوشکی، نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر تئاتر، نیز درباره بزرگداشت «هفته تئاتر» به اعتمادآنلاین گفت: «هر قدمی برای تئاتر برداشته شود مفید است و در نهایت به نفع تمام خانواده تئاتر تمام می‌شود، اما شاید بهتر بود که همه اهالی خانواده تئاتر در جریان این رویداد قرار می‌گرفتند. شاید نظرات و ایده‌های مفید و کارسازی مطرح می‌شد که می‌توانست تاثیرگذار باشد.»

مهدی کوشکی
به گفته این بازیگر تئاتر، که این روزها اجرای چند نمایش را با موفقیت پشت سر گذاشته، این بی‌خبری در برگزاری هفته تئاتر باعث می‌شود هنرمندان احساس تعلق نکنند و خود را در تصمیمات تئاتر غریبه ببینند.


با این‌ حال او از آنجا که تئاتر را یک خانواده بزرگ می‌داند، از برگزاری این رویداد احساس رضایت می‌کند و بر این باور است که هر برنامه هنری، باید گامی مثبت برای هنرمندان باشد و در راستای بهبود شرایط جامعه هنری حرکت کند.


محمد رحمانیان، نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان تئاتر و مدرس تئاتر ایرانی، نیز به اعتمادآنلاین گفت: «هفته تئاتر از آن جهت که به کارنامه تئاتر در طول یک سال اخیر می‌پردازد، اتفاق خوشایندی است. از طرفی هر برنامه‌ای که در مورد تئاتر برگزار شود بی‌تردید بر شرایط تئاتری‌ها تاثیر‌ مثبت خواهد گذاشت.»

محمد رحمانیان
هرچند برخی از اهالی تئاتر از جزئیات این رویداد بی‌خبر بوده و آن را دورهمی‌ای می‌دانند که خودی از غیرخودی جدا شده است، اما دبیر برگزاری این هفته تاکید کرد تماس‌ و تلاش‌های متعددی برای دعوت اهالی تئاتر انجام شده است. محمودرضا رحیمی درباره این موضوع گفت: «ما نباید از تئاتری‌ها برای حضورشان در خانه خودشان دعوت کنیم. کسانی که باید دعوت شوند، مردم هستند. ما باید خوشحال باشیم که خانواده تئاتر می‌تواند طی این هفته در خدمت مخاطبان باشد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها