کد خبر: 289598
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

حسن آقاخانی، حقوقدان، با اشاره به تاثیر مصوبه فعالیت مجازی دانشجویان روی آیین‌نامه انضباطی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

دانشگاهی شاد بسازیم، نه فضایی پر از نفاق/ ترس از برخوردهای انضباطی و امنیتی، فضای دانشگاه را به رکود می‌کشاند

حسن آقاخانی، وکیل دادگستری، با بیان اینکه امنیتی شدن فضای دانشگاه‌ها، آن هم در چارچوب قوانین، فضا را برای اظهارنظر آزاد دانشجویان در حوزه‌های مختلف محدود می‌کند، گفت: ترس از برخوردهای انضباطی و امنیتی، فضای دانشگاه را به رکود می‌کشاند و مانع از ایجاد فضای پرنشاط آموزشی در دانشگاه‌ها می‌شود.

دانشگاهی شاد بسازیم، نه فضایی پر از نفاق/ ترس از برخوردهای انضباطی و امنیتی، فضای دانشگاه را به رکود می‌کشاند
کد خبر: 289598
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۰ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ میراندا مهدوی- حسن آقاخانی، وکیل دادگستری، در رابطه با اصلاحیه اخیر آیین‌نامه انضباطی دانشجویان در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین گفت: بی‌تردید حقوق شهروندی افراد با تدوین چنین آیین‌نامه‌هایی مغایرت آشکاری دارد، چراکه دانشجویان مکلف و موظف به رعایت قوانین و مقررات دانشگاه آن هم در محیط دانشگاه هستند، بنابراین تسری آن به زندگی خصوصی افراد مغایر حقوق شهروندی و اجتماعی افراد است.

این حقوقدان با انتقاد از تدوین آیین‌نامه‌های ناکارآمد در حوزه آموزشی کشور، عنوان کرد: چنین آیین‌نامه‌هایی صرف‌نظر از اینکه فعالیت‌های آموزشی دانشجویان را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد، بی‌شک سبب بی‌اعتمادی به شاکله دانشگاه و فضای دانشجویی خواهد شد؛ برای مثال ممکن است چندین دانشجو که با یکدیگر روابط دوستانه‌ای دارند، در صورت پیش آمدن ناراحتی، عکس‌هایی را که از یکدیگر دارند در اختیار دانشگاه قرار دهند. بنابراین تردید نکنید افراد نسبت به یکدیگر بدبین و بی‌اعتماد می‌شوند و این امر سبب از بین رفتن اخلاقیات و در ادامه شأن و منزلت دانشگاه خواهد شد و همچنین خسارات جبران‌ناپذیری به حوزه آموزشی کشور وارد خواهد کرد.

آقاخانی با بیان اینکه امنیتی شدن فضای دانشگاه‌ها، آن هم در چارچوب قوانین، فضا را برای اظهارنظر آزاد دانشجویان در حوزه‌های مختلف محدود می‌کند، گفت: این محدودیت به‌ نحوی است که ترس از برخوردهای انضباطی و امنیتی، فضای دانشگاه را به رکود می‌کشاند و مانع از ایجاد فضای پرنشاط آموزشی در دانشگاه‌ها می‌شود.

این وکیل دادگستری همچنین بر نقش ارگان‌های مسئول مثل پلیس فتا یا قوه قضاییه بر اقدامات مجرمانه در فضای مجازی تاکید کرد و گفت: مداخله آموزش عالی در حوزه فضای مجازی و محیط خارج از دانشگاه، موجب ضریب منفی عملکرد این ارگان‌ها در جامعه می‌شود و اقتدار این ارگان‌ها را زیر سوال می‌برد.

این حقوقدان با اشاره به اینکه هدف آموزش عالی پیشرفت کشور در صحنه علم و فناوری و تربیت نیروی متخصص برای احراز مسئولیت‌های علمی و اجرایی کشور است، گفت: بنابراین ایجاد جو امنیتی این سازمان را از اهداف پیش‌بینی‌شده در سند چشم‌انداز بیست‌ساله کشور دور خواهد کرد.

او در ادامه اضافه کرد: دانشگاه مبداء تحولات آموزشی است، چنانچه به هر نحوی فضای مطلوبی برای فعالیت دانشجویان در دانشگاه فراهم نشود، تمام فضای جامعه متاثر خواهد شد. ای کاش کسانی که در خصوص تدوین آیین‌نامه‌ها همت می‌گمارند و برای کنترل یا انسداد فضای مجازی اقداماتی انجام می‌دهند، برای شکوفایی محیط آموزشی نیز تلاش کنند تا فضای شاد و با نشاطی داشته باشیم نه فضای خفقان‌آور و پر از نفاق.

این وکیل دادگستری در پایان تاکید کرد: چنین آیین‌نامه‌هایی در صورت تصویب حتماً با شکست روبه‌رو خواهند شد، چرا که در پشت تدوین این قیبل آیین‌نامه‌ها دانش و آگاهی کافی مشهود نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها