کد خبر: 290266
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۲ ۱۶:۱۰:۰۰
| |

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان:

بدنه تصمیم سازی و کارشناسی شورای نگهبان می‌تواند گسترش یابد

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با اشاره به فعالیت این پژوهشکده و همچنین مجمع فقهی گفت: که بدنه تصمیم سازی و کارشناسی شورای نگهبان می‌تواند گسترش یابد.

بدنه تصمیم سازی و کارشناسی شورای نگهبان می‌تواند گسترش یابد
کد خبر: 290266
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۲ ۱۶:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیامک ره‌پیک در مراسم اختتامیه اولین دوره رقابت علمی شبیه سازی شورای نگهبان که در محل مجلس قدیم برگزار شد ضمن گرامی داشت سالروز شهادت شهید مطهری به سازوکارهای شورای نگهبان اشاره کرد و بیان کرد: شورای نگهبان مجموعه مهمی در کشور است و نقش مؤثری و سرنوشت سازی در حوزه نظارت بر تقنین، نظارت بر انتخابات و همچنین تفسیر دارد.

وی با بیان این که توجه جامعه علمی و افکار عمومی به فعالیت و نقش شورای نگهبان آثار زیادی به دنبال دارد یادآور شد: به همین منظور پیشنهادی برای برگزاری رقابت علمی در این زمینه مطرح شود با موافقت دوستان شورای نگهبان پیگیری شد. خوشبختانه آثار و اهداف و نتایجی که انتظار می‌رفت از برگزاری این رقابت علمی مورد توجه قرار گرفت. ما تصور نمی‌کردیم که این رقابت هم با استقبال کمی مواجه شود و از هم از جهت کیفیت در سطح خوبی باشد.

این عضو شورای نگهبان با بیان این که از طریق برگزاری این رقابت علمی ارتباط بیشتری بین شورای نگهبان و جامعه علمی و دانشگاهی برقرار شد نسبت به تداوم این ارتباط ابراز امیدواری کرد و گفت: معرفی شورای نگهبان و حضور آن در صحنه عمومی کشور مثل برخی نهادهای دیگر نیست بلکه کار تخصصی شورای نگهبان شاید اقتضا کند که حضور پررنگ و متعدد در صحنه و افکار عمومی از سوی این شورا مشابه سایر دستگاه‌ها نباشد. لذا برای جبران این ارتباط این کار انجام شد که به نظر مفید بود.

ره‌پیک نظارت بر مصوبات مجلس و تفسیر را از اقدامات مهم شورای نگهبان عنوان و خاطر نشان کرد: برگزاری چنین کارگاه‌های شبیه سازی باعث می‌شود جامعه دانشگاهی ما بیش از گذشته با صحنه عمل درگیر شود.

وی همچنین با بیان این که حقوق اساسی نیازمند توسعه است افزود: متأسفانه نوعی کم توسعه یافتگی در این حوزه‌ها وجود دارد. همانطور که در پژوهشکده شورای نگهبان و مجمع فقهی کارهای انجام می‌شود که معطوف به حقوق اساسی کشور است این بدنه تصمیم سازی و کارشناسی نیز می‌تواند گسترش یابد و سازوکار آن باید به شکلی باشد که به نحوه منطقی از آن استفاده شود. به نظر می‌رسد که از دل این کارها نقد و بررسی حقوق اساسی و حتی نظرات شورای نگهبان ممکن است مطرح شود و نیروی انسانی با استعداد و با انگیزه از این طریق شناسایی خواهد شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها