کد خبر: 290388
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۳ ۱۱:۰۵:۰۳
| |

در بحبوحه افزایش تنش‌ها در آمریکای لاتین

نخست‌وزیر و رئیس پارلمان روسیه به کوبا می‌روند

در بحبوحه افزایش تنش‌ها در آمریکای لاتین و تهدیدهای واشنگتن، رسانه‌های روسیه اعلام کردند نخست‌وزیر و رئیس پارلمان این کشور طی ماه‌های آینده به کوبا سفر خواهند کرد.

نخست‌وزیر و رئیس پارلمان روسیه به کوبا می‌روند
کد خبر: 290388
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۳ ۱۱:۰۵:۰۳

اعتمادآنلاین| «دیمیتری مدودف» نخست‌وزیر و «والنتینا ماتوینکو» رئیس پارلمان روسیه قرار است پاییز سال جاری میلادی برای دیدار رسمی با مقامات کوبا به هاوانا سفر کنند.

ایوان ملنیکوف معاون اول ماتوینکو که هم‌اکنون در هاوانا به سر می‌برد در گفتگو با خبرگزاری تاس این خبر را اعلام کرده است.

به گفته ملنیکوف، نخست‌‎وزیر و رئیس پارلمان روسیه به منظور شرکت در جشن پانصدمین سالگرد تأسیس شهر هاوانا به کوبا سفر خواهند کرد. این مراسم قرار است در ماه نوامبر برگزار شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه پس از شکست کودتای نظامی مخالفان تحت حمایت واشنگتن در ونزوئلا اعلام کرد: «اگر نیرو‌ها و شبه‌نظامیان کوبایی فورا فعالیت‌های نظامی و دیگر اقدامات خود را در جهت کشتار و آسیب رساندن به قانون اساسی ونزوئلا متوقف نکنند، محاصره اقتصادی کامل به همراه شدیدترین تحریم‌ها را ضد جزیره کوبا اجرا خواهیم کرد. امیدواریم همه نظامیان کوبایی سریعا و به طور صلح آمیز به جزیره شان بازگردند.

ترامپ در حالی «حضور نظامی کوبا در ونزوئلا» را عامل پایداری دولت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا معرفی می‌کند که میگل دایاز کانل، رئیس جمهور کوبا ضمن رد این اتهامات در توییتر خود به طعنه نوشت: «آمریکا با داشتن نزدیک به هشتصد پایگاه نظامی و صد‌ها هزار نیروی نظامی در سراسر دنیا، کوبا را به حضور نظامی در ونزوئلا متهم می‌کند. این اتهامات حمله به دو کشور مستقل است».

خوان گوایدو، سرکرده مخالفان ونزوئلا روز سه‌شنبه با انتشار ویدئویی خواستار شورش مسلحانه در این کشور شد. لحظاتی بعد دولت ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد کودتایی کوچک را در این کشور خنثی کرده است.

گوایدو ژانویه سال جاری میلادی پس از چراغ سبز دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و متحدان واشنگتن، در اقدامی غیرقانونی و جنجال برانگیز، خود را رئیس‌جمهور ونزوئلا خواند و باعث تشدید تنش‌ها در این کشور شد؛ اقدامی که بی درنگ مورد حمایت آمریکا و دیگر کشور‌های غربی قرار گرفت.

دولت آمریکا و مخالفان تحت حمایت آن پس از ناکامی از اعمال تحریمهای گسترده و تهدیدهای همه‌جانبه علیه دولت قانونی ونزوئلا و حمایت ارتش و مردم ونزوئلا از نیکلاس مادورو، هم‌اکنون وارد فاز نظامی شده‌اند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه چهارشنبه گذشته در گفتگوی تلفنی با مایک پمپئو همتای آمریکایی خود هشدار داد: «دخالت آمریکا در امور داخلی ونزوئلا نقض آشکار قوانین بین المللی است و پیامدهای جدی خواهد داشت». وی همچنین تأکید کرد: «روسیه طرحی برای تشکیل یک جبهه از کشور‌ها برای مقابله با چنین نقشه‌هایی (حمله نظامی آمریکا به ونزوئلا) دارد و چنین گروهی پیشتر در سازمان ملل تشکیل شده است».

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها