کد خبر: 290501
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۳ ۱۹:۳۰:۰۰
| |

گزارشی از آمار کشته شدن روزنامه‌نگاران در سال گذشته میلادی؛

اخباری که به شرط جان منتشر می‌‌شود/ کدام کشورها برای خبرنگاران خطرناک‌‌ترند؟

قتل‌های مجرمانه، مرگ‌ومیر در جنگ یا آتش‌سوزی و حضور در تظاهرات خشونت‌آمیز از مهم‌ترین دلایل تلفات روزنامه‌نگاران در سراسر جهان است. آن‌طور که در تازه‌ترین گزارش‌ها گفته شده، در مقایسه با سال 2017، سال گذشته میلادی شمار روزنامه‌نگاران به‌قتل‌رسیده حدود 6 نفر افزایش داشته است.

اخباری که به شرط جان منتشر می‌‌شود/ کدام کشورها برای خبرنگاران خطرناک‌‌ترند؟
کد خبر: 290501
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۳ ۱۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌‌ الهه باقری- 26 سال پیش، در دسامبر 1993، براساس تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سوم ماه می، برابر با 13 اردیبهشت، روز جهانی آزادی رسانه‌ها نام‌گذاری شد.

نام‌گذاری این روز به پیشنهاد یونسکو، تلاشی در راستای آزادی رسانه‌ها در سراسر دنیا بود. این در حالی است که تا امروز بسیاری از کشورها آمارهای قابل‌ توجهی در بازداشت و قتل روزنامه‌نگاران دارند.

جمال خاشقچی، نویسنده و روزنامه‌نگار منتقد حاکمان عربستان سعودی که در سفارت عربستان در ترکیه به قتل رسید، یکی از مشهورترین پرونده‌های قتل اصحاب رسانه در سال 2018 بود.

جمال خاشقجی

قتل‌های مجرمانه، مرگ‌ومیر در جنگ یا آتش‌سوزی و حضور در تظاهرات خشونت‌آمیز از مهم‌ترین دلایل تلفات روزنامه‌نگاران در سراسر جهان است.

بر اساس آمارهای منتشرشده، با اوج گرفتن فعالیت‌ گروه‌های تروریستی به‌خصوص داعش، شمار قتل روزنامه‌نگاران افزایش قابل‌ توجهی پیدا کرد که تعداد بسیاری از این آمار مربوط به خبرنگاران و فعالان رسانه در کشورهای سوریه، عراق و افغانستان بود.

به‌ گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از فوربس، در مقایسه با سال 2017، سال گذشته میلادی شمار روزنامه‌نگاران به‌قتل‌رسیده حدود شش نفر افزایش داشته است.

در سال 2017، در میان 10 کشور مورد بررسی که بیشترین آمار بازداشت روزنامه‌نگاران را داشتند، حدود 47 خبرنگار به قتل رسیدند. این تعداد در سال 2018، در همان کشورها به 53 نفر رسید.

در این میان،‌ افغانستان در سال‌های اخیر بمب‌گذاری‌های مرگبار بسیاری را تجربه کرد. در بسیاری از موارد، هدف افراط‌‌گرایان و گروه‌های تروریستی در این کشور، روزنامه‌نگاران بودند.

آن‌طور که گفته شده، در سال 2018، افغانستان با حدود 13 روزنامه‌نگار به‌قتل‌رسیده بالاترین آمار خشونت علیه رسانه‌ها را به خود اختصاص داده است.

روزنامه‌نگاران افغانستانی

هرچند، به گفته کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستانی، آمار قتل خبرنگاران طی سال 2018 در مقایسه با سال 2017 حدود 15 درصد کاهش یافته، اما همچنان این کشور یکی از خطرناک‌ترین و مرگبارترین کشورها برای خبرنگاران است.

به گفته رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستانی، بخش قابل‌ توجهی از قتل خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای افغانستان را گروه‌های طالبان و داعش بر عهده گرفته‌اند.

پس از آنکه در سال 2012، یک خبرنگار توسط گروه تروریستی داعش در سوریه ربوده شد و به قتل رسید، این کشور نیز بیش از پیش در زمره سرزمین‌های خطرناک برای روزنامه‌نگاران قرار گرفت.

آن‌طور که در تازه‌ترین گزارش‌ها گفته شده، در سال 2018 شمار خبرنگاران به‌قتل‌رسیده در سوریه 9 نفر اعلام شد.

هند در سال گذشته میلادی، رتبه سوم قتل روزنامه‌نگاران را به‌ خود اختصاص داد. در میان روزنامه‌نگاران کشته‌شده هندی، شجاعت بخاری خبرسازترین آنها بود. او در سال 2016، مقاله‌ای درباره تهدیدها علیه روزنامه‌نگاران هندی نوشت و در سال 2018 به ضرب گلوله یک ناشناس کشته شد.

شجاعت بخاری

مکزیک نیز در فهرست خطرناک‌ترین کشورها برای خبرنگاران قرار دارد. در یک دهه گذشته حدود 100 روزنامه‌نگار در این کشور بازداشت شده یا به قتل رسیده‌اند. در سال 2018 نیز آمار قتل روزنامه‌نگاران در مکزیک چهار نفر اعلام شد.

در سال گذشته میلادی، چهار نفر از خبرنگاران آمریکایی نیز به قتل رسیدند.

سال 2002، پس از قتل یک خبرنگار، کاخ سفید واکنش گسترده‌ای نشان داد. جرج بوش در آن سال، مقامات پاکستانی را به خاطر قتل «دانیل پیرل» از گزارشگران روزنامه «وال‌استریت ژورنال» توسط گروهک القاعده تحت فشار قرار داد و آنها را محکوم کرد.

روال حمایت از روزنامه‌نگاران در دولت آمریکا پس از آغاز فعالیت دونالد ترامپ تغییر کرد. او نه‌ تنها از خبرنگاران حمایتی نمی‌کند بلکه تاکنون تندترین واکنش‌ها را نسبت به آنها داشته است.

به گفته بسیاری از تحلیلگران سیاسی، بی‌توجهی دونالد ترامپ به امنیت روزنامه‌نگاران باعث شده آمار قتل و خشونت در میان فعالان رسانه افزایش یابد.

بر اساس آمارهای منتشرشده از خشونت علیه روزنامه‌نگاران، در سال گذشته میلادی سه روزنامه‌نگار در جمهوری آفریقای مرکزی و یمن به قتل رسیده‌اند.

برزیل، کلمبیا و رژبم صهیونیستی نیز در میان کشورهای خطرناک برای خبرنگاران قرار دارند. در سال گذشته میلادی، در هر کدام از این کشورها، در مجموع شش روزنامه‌نگار به‌ قتل رسیده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها