کد خبر: 290681
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۴ ۱۱:۳۵:۳۶
| |

حجت الاسلام والمسلمین سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

ورود سند 2030 به نظام آموزشی ما را به زندگی غربی می کشاند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره 2030 در دیدار با فرهنگیان گفت: اگر این سند به جامعه راه یابد ما را به سمت زندگی غربی و کرنش می کشاند.

ورود سند 2030 به نظام آموزشی ما را به زندگی غربی می کشاند
کد خبر: 290681
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۴ ۱۱:۳۵:۳۶

اعتمادآنلاین| حجت الاسلام والمسلمین سعیدرضا عاملی در همایش یکصدمین سالگرد تربیت معلم که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، با اشاره به نگاه رهبر معظم انقلاب به معلم اظهار داشت: بیانات ایشان نشان از اهمیت بالای جایگاه معلم در کشور است.


وی با تاکید بر اینکه امروز و آینده جهان توسط معلمان ساخته می‌شود و شناخت زمانه در این عرصه مهم است، ادامه داد: عامل اصلی تحول و پیشرفت کشور، در نظام تعلیم و تربیت و اصلاح آن است که این نه فقط محدود به دوره دانشگاه بلکه از زمان جنینی شروع می‌شود.


وی بیان داشت: اکنون در کنار جهان فیزیکی، با فضای مجازی مواجه هستیم که به تدریج وارد تمام زندگی شده است و از مصادیق آن می‌توان به آموزش و تفریح مجازی اشاره کرد.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در پرتو فضای مجازی فرهنگ ها فرامحلی شده و امروز آنقدر که ماهواره‌ها اثر تخریبی بر جای می‌گذارند سایر عوامل قادر به این حجم از اثر گذاری نیستند.


حجت الاسلام والمسلمین عاملی تصریح کرد: اکنون محتوای غالب فضای مجازی از جهان غرب است و فرزندان ما در فضایی زندگی می‌کنند که ملغمه‌ای از فرهنگ‌هاست همچنین با چندرگه‌ای شدن هویت‌ها مواجه هستیم.


وی یادآور شد: نسل قدیم انتخاب محدودتری برای فرهنگ داشتند، اما انتخاب‌های نسل جدید متکثر شده است که قدرت تشخیص در این شرایط مهم است؛ اگر این نسل نظام معرفتی قدرتمند نداشته باشد در انتخاب‌ها دچار هرج و مرج می‌شود.


به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نسل امروز احساس برجسته شدن و استقلال فردی دارد و اگر امر و نهی به آنها از حد خارج شود و جوان حس کند حوزه استقلالش را نشانه گرفته ایم از ما دور خواهد شد.


حجت الاسلام والمسلمین عاملی به عوامل اثرگذار در زندگی انسان‌ها اشاره کرد و گفت : دین، انسان را به طرف آرامش می‌کشاند و انقلاب اسلامی دین را در جهان زنده کرد و رکن دوم جهان، سیاست است و به طور حتم فناوری یکی دیگر از ارکان تاثیرگذار در زندگی ماست.


وی اظهار داشت : امروز تحریم که یکی از ضدحقوق بشرترین اقدامات است و دنیا نسبت به آن کرنش کرده است، در حساب‌های مالی آمریکا می‌نشیند از این رو باید سیاست جهانی را بشناسیم.


حجت الاسلام والمسلمین عاملی علم نافع را منشا خروج از مشکلات و رسیدن به صلح و آرامش دانست و گفت: باید این موضوع را مورد توجه داشته باشیم که تعلیم و تربیت اثرگذار، محصول شناخت زمانه است و امروز رابطه دین فناوری، دین و تجدد مورد بحث است اما منظور این نیست که دین و شریعت به دلیل تغییر زمانه تغییر کند.


وی تصریح کرد: نظام پیشرفت باید جامعیت داشته باشد و به زمانه و نحوه مواجهه با پیشرفت ها توجه شود زیرا گاهی شاهد هستیم معلمان و دانش آموزان در 2 کانال مختلف هستند که در نتیجه انتقال پیام صورت نمی‌گیرد.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: در دنیایی زندگی می‌کنیم که تعبیر تجدد از آن می‌شود اما باید ببینیم که نسبت ما با تجدد چیست؟ برخی تجدد را امری غربی می‌دانند که اگر چنین باشد نباید از آن تبعیت کنیم؛ اما واقعا اینطور نیست بلکه تجدد، تراکم تجربیات بشری است که غرب آن را به انحصار کشیده است.


حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی با اشاره به فناوری‌های فضای مجازی گفت: این فناوری برگرفته از الگوریتم‌های خوارزمی است، اما اکنون به عنوان امری جدید در نظام تجدد مطرح است هرچند در این فضا اموری داریم که با نظام تعلیم و تربیت مخالف است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها