کد خبر: 291029
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۶ ۰۹:۲۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از اخراج یکی از کارکنان سازمان سمت در روز کارگر؛

نقدی که منجر به اخراج شد/ آن کارمند، قراردادی نداشت که اخراج شود/ ماجرای تهدید کارکنان منتقد به اخراج ادامه دارد؟

اخراج یکی از نیروهای سازمان سمت، در روز کارگر و بعد از انتقادات او نسبت به نحوه رفتار با کارکنان و شکل قراردادها برای سال جدید، هر روز جنبه‌های جدیدی پیدا می‌کند.

نقدی که منجر به اخراج شد/ آن کارمند، قراردادی نداشت که اخراج شود/ ماجرای تهدید کارکنان منتقد به اخراج ادامه دارد؟
کد خبر: 291029
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۶ ۰۹:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ اخراج یکی از نیروهای سازمان سمت، در روز کارگر و بعد از انتقادات او نسبت به نحوه رفتار با کارکنان و شکل قراردادها برای سال جدید، هر روز جنبه‌های جدیدی پیدا می‌کند.

هفته گذشته، در آستانه روز کارگر، جلسه‌ای تحت عنوان «نشست صمیمانه پرسش و پاسخ کارکنان و مسئولان» سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت) از سازمان‌های وابسته به وزارت علوم برگزار شد. جلسه‌ای که هدفش مطرح‌ کردن انتقادها و خواسته‌های کارکنان و کارگران شاغل در این سازمان بود.

اما در حالی که قرار بود این جلسه محلی برای انتقال نقد کارکنان باشد، طرح برخی انتقادات از عملکرد ابراهیم رضایی معاون اجرایی و اعتراض نسبت به تضییع حقوق کارگران باعث شد درست در روز کارگر، یعنی چهارشنبه 11 اردیبهشت، از ادامه کار یکی از کارکنان جلوگیری شود و تعدادی دیگر نیز با تهدید اخراج مواجه شوند.

در مقابل محمد ذبیحی، سرپرست سازمان سمت، به اعتمادآنلاین می‌گوید این فرد اصلاً قراردادی نداشته که اخراج شود: برای اخراج یک فرد باید قرارداد وجود داشته باشد. او اصلاً قرارداد جدید را امضا نکرده بود که ما اخراجش کنیم.

این در حالی است که کارمند اخراجی دو سال به طور تمام‌وقت در این سازمان کار کرده بود و در جلسه برگزارشده هم نقدش به همین قراردادها بوده است، قراردادی که افزایش حقوق سالانه در آن لحاظ نشده بود و بیمه‌ای هم در آن وجود نداشت. همچنین پرداخت حقوق فروردین نیز منوط به امضای قرارداد جدید بود.

وقتی این کارمند نسبت به این نحوه قرارداد نوشتن و تهدید به اخراج کارکنان در صورت عدم پذیرش قرارداد جدید انتقاد کرد، همان‌جا با رفتار تند معاون اجرایی سازمان مواجه شد و شنید که نفر اول اخراجی هم خودت خواهی بود. حرفی که صبح روز بعدش اجرا شد و از ورود این کارمند به سازمان جلوگیری کردند.

بر اساس فایل صوتی و گفته‌های برخی کارکنان حاضر در آن جلسه، یکی دیگر از انتقادات در مورد نحوه رفتار با کارگران بوده است؛ اینکه وقتی در آستانه سال 98 به کارکنان این سازمان گوشت دولتی داده شد، چرا کارگرانی که در مقایسه با مدیران حقوق کمتری هم دارند از لیست دریافت‌کنندگان گوشت دولتی حذف شدند؟

یکی از کارمندان این سازمان، که نخواست نامی از او برده شود، می‌گوید: اولاً تمام نیروهای حجمی این سازمان به صورت تمام‌وقت در سازمان حضور دارند و باید ساعت ورود و خروج بزنند، ثانیاً سال گذشته پرداخت‌های قبل از افزایش حقوق به صورت علی‌الحساب انجام می‌شد تا میزان افزایش حقوق مشخص شود نه اینکه نیروها را مجبور کنند قرارداد یک‌ساله را با همان مبلغ سال گذشته امضا کنند.

او ادامه داد: این منطقی است که ما قراردادی را امضا کنیم که یک‌ساله است و هیچ خبری از اضافه حقوق در آن دیده نمی‌شود؟ اگر می‌خواستند با کسی قطع همکاری کنند، می‌توانستند پایان سال 97 بگویند، نه اینکه بعد از گذشت یک ماه از سال 98 تازه دست به چنین اقدامی بزنند.

یکی دیگر از کارکنان که سابقه طولانی‌ای در این سازمان دارد می‌گوید: من کارمند جدید نیستم و تمام قوانین را می‌شناسم. رفتاری که با ما شد واقعاً باورنکردنی است. مساله‌ای که حتی یک‌ بار و در 33 سال مدیریت مرحوم احمدی در سازمان سمت شاهد نبودیم، کسی که از زمان تاسیس این سازمان تا خرداد 97 مدیر ما بود.

ذبیحی در پاسخ به خبرنگار اعتمادآنلاین، مبنی بر اینکه «آیا مشکل تنها امضای قرارداد است و در صورت امضا، فرد اخراج‌شده می‌تواند به کارش برگردد» گفت: بروید از او بپرسید چرا این کار را کرد؟ همیشه همین‌طور است که باید منتظر اعلام حقوق جدید بود.

سرپرست این سازمان در نهایت هم با ذکر این جمله که باید به جلسه‌ای برود، تماس تلفنی را قطع کرد.

حالا هم شایع شده کارمندانی که دست به جمع‌آوری امضا در جهت مقابله با چنین رفتارهایی زدند نیز تهدید به اخراج شدند.

باید دید این سازمان و سرپرست جدیدش تا چه زمانی می‌توانند هجمه‌های داخل سازمان و همچنین فشارهای رسانه‌ای را با تهدیدهای اینچنینی اداره کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها