کد خبر: 292584
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۰ ۱۲:۰۷:۴۱
| |

یک وکیل دادگستری تاکید کرد:

نقش حداکثری قوه قضائیه در تعیین ظرفیت کانون وکلا

یک وکیل دادگستری گفت: بر اساس قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت، تعیین ظرفیت وکیل برای کانون وکلا به عهده کمیسیونی است که نقش حداکثری آن با نمایندگان قوه قضاییه است.

نقش حداکثری قوه قضائیه در تعیین ظرفیت کانون وکلا
کد خبر: 292584
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۰ ۱۲:۰۷:۴۱

اعتمادآنلاین| ‌ سیدرضا سر من رعا اظهارداشت: طبق تبصره ماده یک قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت مصوب سال 76 تعیین ظرفیت وکلا برای کانون وکلا به عهده کمیسیونی متشکل از رییس کل دادگستری استان، رییس شعبه اول دادگاه انقلاب و رییس کانون وکلای مربوطه ست که به دعوت رییس کانون وکلای هر کانون حداقل سالی یک بار تعیین می شود.


وی ادامه داد: تعدادی افرادی که باید در آزمون پذیرفته شوند، بر اساس نظر این کمیسیون مشخص می شود و بر همین اساس کانون وکلا یک نقش حداقلی را در این کمیسیون دارد و نقش حداکثری در اختیار قوه قضاییه است.

حق الوکاله های میلیاردی همان آواز دهل است


این وکیل دادگستری درباره برخی نظرات مطرح شده در فضای مجازی مبنی دریافت حق الوکاله های میلیاردی از سوی وکلا، گفت: بندهای مربوط به ماده3 آیین‌نامه تعرفه حق‌ الوکاله، حق‌المشاوره و هزینه سفر وکلای دادگستری و وکلای موضوع ماده187 قانون برنامه سوم توسعه جمهوری‌اسلامی ایران، به صراحت مشخص کرده که وکلا تا چه مبلغ و میزانی می توانند حق الوکاله بگیرند.


سر من رعا طرح این موضوع را با ضرب المثل «آواز دهل شنیدن از دور خوش است»،دانست و افزود: مازاد بر آن چه که در این آیین نامه آمده، اگر وکلا قرارداد ببندند، هر دو طرف تابع قرارداد خصوصی خواهند بود و اگر وکیل مبلغی اضافه از تعرفه دریافت کند، باید سهم دولت، صندوق تعاون کانون وکلا و مالیات آن را پرداخت کند.

تفاوت انتخاب وکیل در ایران و برخی کشورها


وی درباره مقایسه انتخاب وکیل در ایران و برخی کشورها، گفت: ساختار قضایی فرهنگ داشتن وکیل در کشور ما با کشورهای اروپایی یا آمریکایی کاملا متفاوت است.


وی افزود: اگرچه در آمریکا تعداد وکلا به اندازه ای است که طبق آخرین آمار حدود هر 400 نفر به یک وکیل دسترسی دارند ولی در ایران این رقم شاید به هزار نفر برسد اما تفاوت در اینجا است که مردم در کشورهای اروپایی و آمریکایی تمام کارهای اداری و مالیاتی و حتی کوچکترین نامه نگاری با یک مرکز دولتی یا اختلاف با همسایه و حتی تخلفات رانندگی را با وکیل در میان می گذارند و به او حق المشاوره می دهند.


این وکیل دادگستری اضافه کرد: به همین دلیل زمانی که پرونده ای در مراجع قضایی و دولتی تشکیل می شود از وکیل استفاده می کنند درحالی که در ایران این گونه نیست که هر کسی وارد دادگاه می شود، باید با وکیل حاضر شود و حتی چند سال پیش نیز رای وحدت رویه ای صادر شد که این مساله را منتقی کرد.


وی افزود: بنابر این ما نمی توانیم ساختار حقوقی قضایی و فرهنگ خود را درخصوص داشتن وکیل با آمریکا و اروپا مقایسه کنیم. با توجه به این که آن ها بیمه هایی دارند که حق الوکاله آن ها را تامین می کنند و به همین دلیل برای کوچکترین کارهای خود از وکیل استفاده می کنند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها