کد خبر: 293277
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۲ ۱۲:۳۴:۱۷
| |

شاخص بورس همچنان در مسیر ریزش

بازار سرمایه هفته چهارم اردیبهشت ماه را متفاوت با دیگر هفته ها در سال 98 آغاز کرد، روز گذشته (شنبه) شاخص بورس 2 هزار و 198 واحد کاهش داشت و امروز هم در ادامه ریزش ها، بازار پنج هزار و 87 واحد افت کرد.

شاخص بورس همچنان در مسیر ریزش
کد خبر: 293277
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۲ ۱۲:۳۴:۱۷

اعتمادآنلاین| فرشید جهانی کارشناس بازار سرمایه امروز (یکشنبه) به دلایل ریزش شاخص بورس در روزهای اخیر اشاره کرد و افزود: مراجعه حجم گسترده ای از افراد جهت دریافت کد سهامداری نشان دهنده حضور متنوعی از سرمایه گذاران در بازار است که برخی از آنها به دلیل وجود شرایط فعلی در حال دریافت سود و برخی دیگر در حال ضرر هستند.


وی ادامه داد: جو روانی حاکم در بازار باعث افزایش عرضه شد و بسیاری از خریداران به دنبال خرید سهام با قیمت پایین هستند که این موضوع در کنار مسایل سیاسی، از جمله دلایل تاثیرگذار بر روند منفی بازار بوده است.

تصمیم گیری سهامداران تحت تاثیر جو روانی بازار


جهانی با بیان اینکه سهامداران باید کمتر به سمت سهام هایی بروند که از آسیب پذیری بالا برخوردارند، اظهار داشت: اکنون بهترین فرصت برای سهامداران ایجاد شده تا بتوانند نسبت به تغییر پرتفوی خود اقدام و سهم های مناسب با شرایط جدید را خریداری کنند.


این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که سهامداران نباید تحت تاثیر جو روانی بازار قرار بگیرند و به سرعت تصمیم به خروج از بازار سرمایه بگیرند.
وی با بیان اینکه بسیاری از سهامداران به تازگی وارد بازار سرمایه شده اند و متناسب با جو مثبتی که در بازار حاکم بود اقدام به سرمایه گذاری در این بازار کردند، اظهار داشت: سهامداران به دنبال این هستند تا با همان سرعتی که وارد سرمایه گذاری در بازار سرمایه شده اند از بازار خارج شوند که همین موضوع منجر به متضرر شدن این افراد شده است.


جهانی گفت: با توجه به نزدیک بودن فصل مجامع بهتر است تا سرمایه گذاران از سهم های زیان ده خارج و هر چه زودتر وارد سهام های سودده شوند تا بتوانند در این مجامع سود نقدی دریافت کنند.


به گفته این کارشناس بازار سرمایه، بسیاری از سهم ها وجود دارند که هیچ سودی را در مجامع به سهامداران پرداخت نمی کنند به همین دلیل باید پرتفوی خود را تغییر و از این طریق زیان های خود را جبران کنند.

احتمال افزایش قیمت نفت تا 100 دلار


جهانی با تاکید بر اینکه کسانی که به دنبال سهام داری در بازار سرمایه هستند بهتر است تا بیشتر به سمت صنایع مربوط به فرآورده های نفتی بروند، گفت: با توجه به جو حاکم در بازار، احتمال افزایش قیمت نفت تا 100 دلار وجود دارد بنابراین متناسب با افزایش قیمت نفت، شرکت های وابسته به نفت مانند پالایشی ها و پتروشیمی ها که با منشا نفتی در ارتباط هستند سودآوری خوبی را در اختیار سهامداران قرار خواهند داد.


وی خاطرنشان کرد: در کنار صنایع وابسته به فرآورده های نفتی، صنایع و سهم هایی که قیمت گذاری آنها وابسته به قیمت ارز است می توانند سودده باشند و از حاشیه امنیت بالایی برخوردار باشند.


جهانی ادامه داد: سهامداران باید با دید سرمایه گذاری و براساس تحلیل هایی که انجام می دهند وارد بازار سرمایه می شوند و نباید به صورت کوتاه مدت نسبت به خرید سهام اقدام نکنند.


این کارشناس بازار سرمایه در پایان افزود: اکنون عوامل تاثیرگذار بر روند شاخص افزایش یافته که این امر باعث شده تا سهامداران دیگر از قدرت تحلیل و تصمیم گیری کافی نسبت به سرمایه گذاری در این بازار برخوردار نباشند.

نگرانی های سیاسی، علت اصلی ریزش شاخص بورس


«جواد بهزادی»، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه نگرانی های سیاسی منجر به ریزش شاخص در بازار شده است، گفت: در چند وقت اخیر شاهد هیچ اتفاق مثبتی در بازار نبودیم که بتواند روند منفی بازار را تغییر دهد که این امر سبب افزایش میزان ریزش شاخص بورس شده است.


وی با تاکید بر اینکه عرضه کنندگان باید تا حدودی نسبت به کاهش عرضه های خود اقدام کنند، افزود: سهامداران باید صبر کنند و نباید با عجله تصمیم به خروج از این بازار بگیرند زیرا به طو حتم وضعیت بازار طی چند روز آینده بهتر می شود.


بهزادی به مقایسه وضعیت بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارها پرداخت و گفت: در یک سال اخیر بازار سرمایه رشد بسیار کمتری را نسبت به دیگر بازارها تجربه کرد، رشد بازارهای موازی بالاتر از بورس بوده و بازار سرمایه بسیار عقب تر از این بازارها در حرکت است.


وی پیش بینی خود از وضعیت بازار را اینگونه بیان کرد: ریزش بازار بستگی به مسایل سیاسی و خبرهایی دارد که به کشور وارد می شود اگر در این شرایط از بازار حمایت شود دیگر بیش از این شاهد ریزش شاخص بورس در بازار نخواهیم بود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها