کد خبر: 293771
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۴ ۱۶:۴۰:۰۰
| |

گزارش اکونومیست از امور بانکی در کره‌جنوبی؛

ویوا ریپابلیکا، مهم‌ترین اپ حوزه فناوری مالی در کره­‌جنوبی/ مشاهده تمامی حساب­‌ها، کارت­‌ها و وام­‌های دریافتی­ افراد به‌ صورت یکجا/ بیش از 94 درصد مردم کره‌جنوبی از اپی به نام کاکو تاک استفاده می‌کنند که قابلیت پرداخت دارد

کره‌جنوبی در تلاش است عملیات بانکداری را مفرح و سرگرم‌کننده کند.

ویوا ریپابلیکا، مهم‌ترین اپ حوزه فناوری مالی در کره­‌جنوبی/ مشاهده تمامی حساب­‌ها، کارت­‌ها و وام­‌های دریافتی­ افراد به‌ صورت یکجا/ بیش از 94 درصد مردم کره‌جنوبی از اپی به نام کاکو تاک استفاده می‌کنند که قابلیت پرداخت دارد
کد خبر: 293771
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۴ ۱۶:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مینا جزایری- این مقاله که در مجله اکونومیست منتشر شده به بررسی آسیب‌های بانکداری سنتی و چگونگی غلبه کره‌جنوبی بر این مشکل و بررسی اپلیکیشن‌های مربوط به فناوری مالی می‌پردازد. در این گزارش چنین آمده است:

یو دانشجوی 25 ساله سئولی به ذهن خود فشار می‌آورد تا به این سوال ساده پاسخ دهد: شما در چه بانکی حساب دارید؟ در نهایت مشخص شد که این دانشجو در سه موسسه مختلف شش حساب فعال دارد؛ یک حساب توسط اهداکنندگان کمک‌هزینه تحصیلی انتخاب شده بود، دیگری هنگامی که به خدمت سربازی می­‌رفت او را از مزایایی بهره‌مند می­‌کرد و سومی موسسه­‌ای بود که کارفرمایش اصرار داشت حقوقش را به آن حساب واریز کند. او چندین حساب غیرفعال دیگر هم داشت و «تعداد زیادی کارت که باید رمز همه آنها را به خاطر داشته باشد». یو از یکی از کارت‌ها فقط برای دریافت یک نوبت سود اوراق قرضه استفاده کرده است. او تنها یک بار از این کارت استفاده کرده و می‌گوید: «زن فروشنده­‌ای به دفترم آمد و گفت اگر تنها 300 هزار وون معادل 300 دلار به این کارت واریز کنم، 100 هزار وون بازگشتی خواهم داشت.»

در کره‌جنوبی چنین هرج‌ومرجی معمول است. هر بزرگسال کره­‌ای 5.2 حساب بانکی و 3.6 کارت اعتباری دارد. محصولات مالی تنها به دلیل کارکرد خوب‌شان یا به خاطر اینکه آن موسسه خدمات خوبی ارائه می­‌دهد انتخاب نمی­‌شوند، بلکه تنها ارتباطات شخصی در این میان از اهمیت برخوردار است. کارت­‌های اعتباری توسط عاملان آزاد به آشنایانی فروخته می‌­شود که بابت این کار کمیسیون دریافت می­‌کنند. چنین نقصی در جذب مشتری به این معناست که بانکداری در کره‌جنوبی سال­‌هاست تجربه‌­ای ناخوشایند محسوب می­‌شود. برنامه­‌های مرتبط با بانکداری همراه اصلاً وجود ندارد یا اگر وجود دارد بسیار ضعیف‌­اند. یک پرداخت آنلاین حداقل به 40 کلیک و چهار پسورد نیاز دارد. اما طی چند سال گذشته شاهد ورود فوجی از محصولات دیجیتالی در این زمینه بوده‌ایم، به نظر می­‌رسد بعضی از آنها به کره­‌جنوبی کمک می­‌کند تا خود را از باتلاق فعلی نجات دهد.

23

«سو جونگ‌ هو» از موسسه مالی، اتاق فکری وابسته به کمیسیون خدمات مالی، می­‌گوید در سال 2015 کمیسیون خدمات مالی تنظیم‌کننده ملی کره‌جنوبی (fsc) تصمیم گرفت که با ورود و تشویق فناوری­‌های مالی به صورت جدی موجب سازماندهی مجدد موسسات مالی شود و خدمات مرتبط با مشتریان را ارتقا دهد. یکی از تازه‌واردان جاه‌طلب در این زمینه ویوا ریپابلیکا نام دارد. در ماه دسامبر این استارت‌آپ به مهم‌ترین اپ حوزه فناوری مالی در کره‌‌جنوبی تبدیل شد که با جمع‌­آوری 80 میلیون دلار به ارزشی معادل 1.2 میلیارد دلار دست یافت.

ویوا ریپابلیکا که در سال 2013 توسط «لی سونگ گان»، دندان‌پزشک سابق، بنا نهاده شده است، پیش از ورود به عرصه پرداخت آسان دیجیتالی با عنوان تجاری تاس، در زمینه‌های دیگری بخت خود را آزموده بود و از آن زمان تاکنون به یکی از اپ­‌های جامع مدیریت مالی تبدیل شده است. کاربران می­‌توانند تمامی حساب‌ها، کارت‌ها و وام‌های دریافتی­‌شان را به صورت یکجا، و مخارج‌شان را به صورت طبقه‌­بندی‌شده، ملاحظه کنند. آنها به وسیله­ این اپ همراه می‌توانند محصولات مالی خریداری کنند. یو، دانشجویی که در ابتدا با او صحبت کردیم، می­‌گوید: «اگر به دنبال راحتی هستید، باید این اپ را نصب کنید. من به وسیله این اپ می‌­توانم میزان مخارج خود را مشاهده و حتی در بورس­‌های خارجی و سرمایه‌­گذاری­‌های همتابه‌همتا شرکت کنم.»

1

رشد بسیار سریع این قبیل اپ­‌ها شاهدی است بر ناکارآمدی بانکداری سنتی پیشین. اپ تاس 11 میلیون کاربر دارد که یک‌چهارم جمعیت کره­‌جنوبی را شامل می‌­شود. اما جاه‌طلبی­‌های این نرم­‌افزار بسیار فراتر از اینهاست؛ این اپ به دنبال دریافت مجوزی برای تاسیس یک بانک دیجیتالی است. آقای لی عنوان می­‌کند: «هدف این است که به «سوپر اپ» کره‌جنوبی در زمینه­ امور مالی تبدیل شویم.» او می‌­گوید بانک­‌ها اپ تاس را تهدیدی برای خود تلقی نمی­‌کنند بلکه این اپ برای آنها همانند همکاری است که در کاهش هزینه­‌های جذب مشتری به کمک‌شان می‌آید. اگرچه به نظر او در بلندمدت بانک‌ها طی رقابت با این اپ شکست می‌خورند: «ما مشتری­‌ها را جمع می‌­کنیم و بانک‌ها تامین‌کننده خواهند بود.»

سالاد بانک (منظور بانکداری سلامت است) محصولی از شرکت رینیست، فناوری مالی‌ای که در سال 2012 بنا گذاشته شده، رویکردی محدودتر را در پیش گرفته است. این محصول چهار میلیون کاربر دارد و خدماتی از جمله تجمیع حساب‌­های بانکی و مدیریت مالی ارائه می­‌دهد. اگرچه خدمات این محصول شامل پرداخت و انتقال‌های مالی نیست. مدیر ارشد این شرکت، کیم تای هون، می­‌گوید: «هدف تبدیل شدن این اپ به نسخه مشاور مالی جارویس، کمک‌یار هوش مصنوعی در فیلم ابرقهرمانی «مرد آهنین»، است.»

نقطه قوت رینیست در سیستم ارجاعی مبتنی بر داده­ این اپ است که محصولاتی را بر اساس الگوی هزینه کردن کاربر به او پیشنهاد می­‌کند. بر اساس تحقیقات رینیست، مشتریان کارت اعتباری جذب‌شده توسط شرکت­‌های رقیب از طرق دیگر، برای مثال از طریق مامورانی که به خریداران خود سود پیشنهاد می­‌کنند، به طور میانگین در ماه 600 هزار وون خرج می‌­کنند و به مدت چهار ماه نیز باقی می­‌مانند. مشتریانی که از طریق بانک سالاد ثبت‌نام می­‌کنند سه برابر بیشتر خرج می­‌کنند و سه برابر بیشتر ماندگاری دارند، در نتیجه ارائه‌­دهندگان این کارت­‌های اعتباری به نسبت کمیسیونی که می­‌پردازند سود خوبی دریافت می‌­کنند.

سالاد و تاس

هر دو اپ بانکداری، کره‌جنوبی را به واسطه عقلانی­‌سازی جذب مشتری و ایجاد انتظاراتی نو در زمینه کیفیت خدمات تکان داده­‌اند، و اگر تاس با موفقیت به یک بانک تبدیل شود رقیب سرسختی برای سایر بانک‌­ها خواهد بود. اما یک چالشگر قدرتمند دیگر نیز در عرصه حاضر است؛ بیش از 94 درصد مردم کره‌جنوبی از اپی به نام کاکو تاک برای چت کردن، دسترسی به رسانه­‌های اجتماعی و بازی استفاده می­‌کنند. همانند وی‌چت، این اپ نیز از قابلیت ­پرداختی به نام کاکو پی برخوردار است و 28 میلیون کاربر ثبت‌شده دارد. به وسیله این اپ در سال 2018 بیش از 20 تریلیون وون معادل 17 و نیم میلیارد دلار پرداخت صورت گرفت.

موفقیت یک اپ رسانه­‌های اجتماعی در زمینه قابلیت‌­های پرداخت، جاذبه‌­ای آشکار برای فناروی­‌های مالی است. در فوریه 2017 شرکت آنت حدود 40 درصد از کاکو پرداخت را به قیمت 200 میلیون دلار خریداری کرد. «شین وون کیون»، مدیر ارشد راهبردی کاکو پرداخت، می‌گوید: «جاذبه آنت به عنوان شریک در این بود که برنامه­ خرید او مشابه همان چیزی بود که کاکو پرداخت قصد انجام آن را داشت.» برای آنت این یک شانس است تا از کاکو تاک بیاموزد: «آنها می‌­خواستند ببینند که با یک اپ پیام‌رسان چه‌کار می‌­توان کرد­.»

12

کاکو هم‌اکنون حمله تمام‌عیاری را علیه بانک‌های کره‌جنوبی آغاز کرده است. در سال 2017 کنسرسیومی شامل شرکت کاکو، برند فعلی شرکت، موفق به کسب یکی از دو مجوز اول راه­‌اندازی بانکداری دیجیتالی شد. کاکو بانک یک موفقیت فوق­‌العاده بود، به صورتی که طی 13 روز دو میلیون نفر برای افتتاح حساب در آن اقدام کردند و اکنون حدود 9/8 میلیون نفر مشتری دارد ( کی-بانک، تازه­‌وارد دیگر، پشت سر کاکو بانک تنها یک میلیون مشتری دارد).

کمیسیون خدمات مالی قصد دارد به شرکت­‌های غیرمالی اجازه دهد سهم بیشتری از بانک­‌ها را به دست آورند (شرکت کاکو تنها 10 درصد کاکو بانک را در اختیار دارد، که بیشترین حد مجاز است) و دو مجوز بانکداری دیجیتالی دیگر را نیز ارائه دهد. تاس امیدوار است یکی از آنها را به دست آورد.

234

کاکو بانک برخلاف دیگر اپ‌های بانکی که معمولاً خود را فاخر و جدی نشان می‌دهند، مفرح و بازیگوشانه است. دبیت کارت­‌های آن، همانند اشکال کاکو فرند، هشت ایموجی کاکو تاک هستند؛ برای مثال مازی یک دانموجی خوش‌بینانه است که لباس خرگوش به تن دارد؛ ریان محبوب­‌ترین کاراکتر شیر مهربانی است که پادشاهی جزیره دونگ‌دونگ را رد کرده و از اینکه یال ندارد آگاه است.

حال سوال اینجاست که آیا مردم کره‌جنوبی زندگی مالی خود را از طریق حساب­‌های کاکو ارائه خواهند کرد یا نه. گذشته از همه اینها، وقتی شما پنج حساب دارید باز کردن ششمی آن‌قدرها هم مساله جدی‌ای نیست. اما خیل افرادی که در این اپ ثبت‌نام کرده‌­اند نشان می­‌دهد انتظارات مشتریان در حال تغییر کردن است؛ به عبارتی مردم کره به جای برگزیدن یک مدیر بانک جدی و بی­‌عاطفه برای مراقبت از پول‌هایشان، در حال انتخاب برندی هستند که آرم آن شیری مهربان و بی‌­یال است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها