کد خبر: 293778
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۳ ۱۴:۴۳:۳۴
| |

فیاض زاهد، فعال سیاسی اصلاح طلب:

تضعیف برجام امنیت اروپا را تهدید می‌کند

فیاض زاهد، فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به چالش های امنیتی اروپا در صورت تضعیف برجام می گوید: تضعیف برجام منجر به شکسته شدن خط مبارزه با مواد مخدر و تروریسم و همچنین گسترش مهاجرت به اروپا می شود.

تضعیف برجام امنیت اروپا را تهدید می‌کند
کد خبر: 293778
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۳ ۱۴:۴۳:۳۴

اعتمادآنلاین| فیاض زاهد، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در مورد واکنش کشورهای اروپایی به کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: اقدام ایران از سوی اروپا تفسیر به خروج از برجام نمی شود و مواضعی چون مواضع رئیس جمهوری و وزیر دفاع فرانسه و برخی مقامات دیگر اتحادیه اروپا بیشتر یک اقدام پیش دستانه برای جلوگیری از خروج ایران از برجام است.

وی ادامه داد: اروپا می داند که ایران مایل به خروج از برجام نیست و این امر گزینه آخر دولت جمهوری اسلامی ایران در صورت ادامه روند فعلی است. اروپایی ها با آگاهی نسبت به این مسئله، به زغم خود با مواضع اخیر تلاش کردند نسبت به خروج ایران از برجام در هر شرایطی هشدار دهند و تبعات آن را برای ما بیان کنند. بنابراین بیشتر یک اقدام روانی از سوی این کشور ها است.


زاهد افزود: از طرف دیگر اروپا در عرصه عملی سیاست تهدید و آشتی را در پیش گرفته است. در واقع تلاش می کند راهکارهای بیشتری برای تقویت خط «اینستکس» و انجام معاملات تهاتری پیدا کند و همچنین تکیه بر صندوق های مالی مشخص برای کار با ایران را در دستور کار قرار بدهد.


وی با بیان اینکه تضعیف برجام، تهدیدات امنیتی را متوجه اروپا می کند، گفت: اروپا از بین رفتن برجام را تهدید امنیتی مستقیم برای خود می داند. بنابراین موضع متفاوتی از آمریکا اتخاذ کرده است. اروپایی ها می دانند اگر برجام به نتیجه نرسد آتش تنش شعله ور می شود.

اروپا باید هزینه حفظ برجام را بپردازد


استاد دانشگاه آزاد ادامه داد: تضعیف برجام سه اثر مستقیم بر امنیت اروپا می گذارد. همانطورکه رئیس جمهوری اعلام کردند تضعیف برجام منجر به شکسته شدن خط مبارزه با موارد مخدر می شود. از طرف دیگر تروریسم به عنوان فرزند مشروع و نامشروع جنگ آثار خود را بر امنیت اروپا می گذارد و اروپا بیشتر درگیر مسئله تروریسم می شود. مسئله سومی که اروپا نسبت به آن احساس شکنندگی می کند مسئله مهاجرت است. تضعیف برجام مسئله مهاجرت در اروپا را بغرنج تر می کند.

اروپا برای حفظ برجام اقدام عملی انجام دهد


وی در مورد باز بودن مسیر دیپلماسی و مذاکره برای تقویت برجام هم گفت: اروپا در یک سالی که آمریکا از برجام خارج شده مرتبا اعلام کرده است که به دنبال ادامه برجام و مذاکره و گفت و گو با ایران است. موگرینی و سایر مقامات اروپا حداقل از منظر دیپلماتیک نسبت به همراهی با ایران برای ادامه برجام صحبت کرده اند.


این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه اقدامات اروپا را در یک سال گذشته با دو رویکرد خوشبینانه و بدبینانه می توان تحلیل کرد، ادامه داد: از نظر اتحادیه اروپا علیرغم اینکه از نظر سیاسی همراه با مواضع آمریکا نیست و نسبت به اقدامات ترامپ دلخوشی ندارد اما قدرت رقابت و هماوردی با توان سیاسی، اقتصادی و بین المللی آمریکا را ندارد و به دلیل شرایط چند ملیتی شرکت های بزرگ اقتصادی اساسا امکان تاثیر گذاری بر تصمیمات این شرکت ها را ندارد. در واقع در این تحلیل بیان می شود که اروپا کاری نمی تواند انجام دهد.


زاهد افزود: در تحلیل بدبینانه مطرح می شود که اروپایی ها ارزیابی دقیقی از دلایل و چرایی پذیرش برجام از سوی ایران در طول مذاکرات به دست آورده اند و همچنین برخی بندهای برجام علیرغم میل آنان به تصویب رسیده است؛ مواضع دولت فرانسه که در طول مذاکرات برجام ایران را تحت فشار گذاشته بود نمودی از این مسئله است. با توجه به این نکته اروپایی ها از ترامپ به عنوان یک برگ برنده علیه ایران استفاده می کنند و می دانند ایران امکان خروج از برجام را ندارد و در این مناقشه دست پایین تر را دارد.

اقدام دولت هوشمندانه و منطقی بود


وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی در چنین شرایطی سعی می کنند نقش پلیس بد را به آمریکا بدهند و خود نقش پلیس خوب را بازی کنند، گفت: کاری ایران کرد در مرتبه اول از یک جایگاه سمبلیک برخوردار بود چرا که دقیقا ایران در روزی تعهدات برجامی خود را کاهش داد که در همان روز آمریکا از برجام خارج شده بود. از طرف دیگر این فرصت شصت روزه یک ارزیابی جدی برای میزان پایبندی دولت های اروپایی به تعهدات خود در برجام و پیدا کردن راهکارهای مناسب برای بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام است.


وی در مورد اقدامات دولت در کاهش تعهدات برجامی هم اظهار کرد: معنا ندارد ما با همه آثار حضور ایران در شورای امنیت مواجه باشیم اما از هیچکدام از مزایای ماندن در برجام بهره مند نشویم. بنابراین دولت هوشنمندانه، منطقی و خرد ورزانه تلاش کرد اولا فضای بین المللی را آماده کند و در مرتبه دوم فقدان پایبندی دولت های اروپایی به تعهدات خود را به تصویر بکشد و بعد دست به کاهش تعهدات برجامی ایران بزند تا اروپا را در موضع پاسخگویی قرار دهد.

برخورد صادقانه با مردم در دستور کار قرار بگیرد


این استاد دانشگاه در مورد الزاماتی که در داخل کشور برای عبور از چالش هایی که توسط دولت آمریکا و کم کاری کشور های اروپایی ایجاد شده است باید رعایت شود ، گفت: به صورت طبیعی نافرجامی برجام تبعاتی خواهد داشت. اما مقامات ایرانی با اتخاذ سیاست انقباضی در حوزه اقتصادی و بودجه کشور می توانند این بحران ها را مدیریت کنند. همچنین اتحاد در حوزه سیاسی و کاهش تنش های داخلی و سیاسی و برخورد صادقانه با مردم می توان امیدوار به عبور از چالش های پیش رو شد. یکی از مسائلی که می تواند مردم را در کنار مسئولان در مدیریت چالش ها قرار دهد تبیین و ارائه واقعیت های ملی توسط مسئولان برای مردم است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها