کد خبر: 294771
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۷ ۱۳:۱۲:۰۰
| |

سعید نمکی، وزیر بهداشت:

60 درصد افراد مبتلا به فشار خون از بیماری خود خبر ندارند

وزیربهداشت با اشاره به آغاز فعالیت بسیج ملی کنترل فشارخون در کشور، گفت: 45 تا 60 درصد مردم که دچار فشارخون هستند، از بیماری خود خبر ندارند.

60 درصد افراد مبتلا به فشار خون از بیماری خود خبر ندارند
کد خبر: 294771
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۷ ۱۳:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ سعید نمکی وزیر بهداشت با حضور در یک برنامه تلویزیونی از آغاز به کار بسیج ملی کنترل فشار خون از امروز خبر داد.

وی گفت: بیماری‌های غیرواگیر در کشور، اولین رتبه را در مرگ و میر به خود اختصاص داده‌اند.

وزیر بهداشت با اشاره به آخرین آمار علل وقوع مرگ و میر در کشور اظهار داشت: از 380 هزار مرگ، 313 هزار مرگ مربوط به بیماری‌های غیرواگیر می‌شود که در بین این 313 هزار مورد نیز حدود 161 هزار مورد از مرگ‌ها تنها به دلیل بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی بوده است و 97 هزار مورد به صورت مستقیم با فشار خون در ارتباط بوده است.

نمکی گفت: به همین دلیل در زمینه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر با نگاه به طرح تحول سلامت در راستای پیشگیری به سمت کنترل فشارخون در میان مردم اقدام کردیم.

وی خاطرنشان کرد: 45 تا 60 درصد مردم دچار فشارخون هستند که از آن خبر ندارند و تنها زمانی که کارشان به CCU و یا ICU کشیده می‌شود و یا درگیر بیماری‌های کلیوی می‌شوند پی به این بیماری پنهان می‌برند.

وزیر بهداشت ادامه داد: به دلیل هزینه‌های این بیماری برای سلامت مردم و کشور، به این فکر افتادیم که به جای توسعه خدمات CCU و ICU در کشور به دنبال کاهش فشار خون باشیم.

نمکی با بیان اینکه قسمت اعظم این مرگ‌ها مربوط به سنین پایین است، بیان داشت: ما سالانه بسیاری از جمعیت مولد کشور خود را به دلیل بیماری‌های ناشی از فشار خون مثل سکته‌های قلبی و بیماری‌های قلبی ـ عروقی از دست می‌دهیم.

وی در پاسخ به این سؤال که در بسیج ملی کنترل فشار خون چه اتفاقی خواهد افتاد، توضیح داد: 20 سال پیش اداره کل مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر ایجاد شد و با وجود اینکه توانسته‌ایم بیماری‌های واگیر را قلع و قمع کنیم اما به تله بیماری‌های غیرواگیر افتاده‌ایم.

نمکی ادامه داد: بیماری‌هایی مثل سرطان، بیماری‌های قلبی ـ عروقی یا دیابت، بیماری‌هایی هستند که وزارت بهداشت حداقل نقش را در کنترل آنها دارد و باید بقیه دستگاه‌ها هم برای کنترل آن به میدان بیایند و در واقع کنترل بیماری‌های غیرواگیر کار بین‌بخشی را می‌طلبد که با وجود هزینه‌های قابل توجه دستاوردهای مثبتی نیز خواهد داشت به همین دلیل تصمیم گرفتیم این کار با عنوان بسیج ملی در سطح ملی رخ دهد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در سیلاب‌های اخیر کشور 70 نفر از هموطنان‌مان جان خود را از دست دادند،‌گفت: اما قاتل خاموشی مثل فشار خون هر ساله جان نزدیک به 100 هزار نفر از هموطنان‌مان را می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بسیج ملی کنترل فشار خون برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده و حدود 40 میلیون نفر از افراد در معرض خطر را تحت پوشش قرار می‌دهد. این 40 نفر میلیون مربوط به هموطنان بالای 30 سال و تمامی کسانی است که درگیر بیماری‌های مزمن و بیماری‌های قلبی ـ عروقی هستند.

وزیر بهداشت با اعلام این خبر که این بسیج ملی تا 15 تیر ماه ادامه خواهد داشت گفت:‌در این طرح، فشارخونافراد کنترل شده و درباره فشارخون به مردم آگاهی داده می‌شود و از همه مهمتر برای کنترل این بیماری خاموش افراد در معرض ریسک تحت مراقبت قرار می‌گیرند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها