کد خبر: 294838
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۷ ۱۵:۳۷:۰۰
| |

سخنرانی رئیس شورای شهر مشهد در ششمین اجلاس جهانی کاهش خطرپذیری:

سازمان ملل باید سازوکار تازه‌ای برای دوری از منافع امپریالیسم ایجاد کند

قطعا جامعه بین الملل نمیتواند پاسخی در خور برای جلوگیری امریکا از کمک‌رسانی به عنوان امری انسانی و غیرایدئولوژیک به ایران در سیل اخیر داشته باشد؛ معتقدیم سازمان ملل و نهادهای بین المللی باید سازوکار تازه‌ای را برای دوری از منافع امپریالیسم و قدرت‌های جهانی ایجاد کند تا بتواند بطور مستقل در جهت اهداف ذاتی‌اش گام بردارد.

سازمان ملل باید سازوکار تازه‌ای برای دوری از منافع امپریالیسم ایجاد کند
کد خبر: 294838
|
۱۳۹۸/۰۲/۲۷ ۱۵:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| متن کامل سخنرانی رئیس شورای شهر مشهد در ششمین اجلاس جهانی کاهش خطرپذیری به این شرح است:

به نام خدا

حضار گرامی، خانم‌ها، آقایان، آقای رئیس

سلام بر شما

در ابتدا مایل هستم خرسندی خودم را از حضور در این جمع اعلام کنم و از طرف مردم کشورم، جمهوری اسلامی ایران، و همچنین از طرف همکارانم در مدیریت شهری مشهدمقدس از دفتر کاهش خطرپذیری سازمان ملل متحد بابت دعوت و رسم میهمان نوازی که به جا آوردند تشکر و قدردانی نمایم. اینجانب به عنوان رئیس شورای شهر و به نمایندگی از طرف مردم مهمان نواز مشهدالرضا(ع) شهر امام مهربانی‌ها، گفتگو، مدارا، رواداری و ضهر امید و زندگی با شما سخن می‌‎گویم.

امروزه در جهانی زندگی می‌کنیم که اختلافات و سوءتفاهم بین ملت‌ها و دولت‌ها مشکلات زیادی را پدید آورده است. با این همه من و همکارانم از شرق جغرافیای این جهان برایتان حرف‌هایی از جنس صلح و دوستی به ارمغان آورده‌ایم. ما ایرانیان مسلمان معتقدیم خداوند یکتا انسانها را متفاوت و به رنگ‌ها و زبان‎های گوناگون آفریده است تا بیشتر و بهتر یکدیگر را بشناسند و در کنار هم به راه مشترک خداپرستی از رهگذر خدمت به انسان دست پیدا کنند. به فرموده پیامبر گرامی اسلام انسانها خانواده خداوند هستند این بدان معناست که خدمت به انسان گوهر متعالی و مشترک همه ادیان الهی است. از این منظر همواره نگاهمان به جامعه انسانی، پاسداشت کرامت آنها از طریق کمک در شرایط سخت بدون چشمداشت و فارغ از نگاه‌های تبعیض آمیز نژادی و مذهبی بوده است.

از سوی دیگر مطمئن هستیم ملل متمدن جهان در این جهت‌گیری با ما همسو هستند اما وجدان هیچ انسان آزاده‌ای در جهان نمی‌تواند وضع تحریم های ضدحقوق بشری که از عوامل اصلی بروز کاستی‌های جدی و اخلال در کار کمک‌رسانی به سیل اخیر در ایران بوده است را بپذیرد. قطعا جامعه بین الملل نمیتواند پاسخی در خور برای جلوگیری امریکا از کمک‌رسانی به عنوان امری انسانی و غیرایدئولوژیک به ایران در سیل اخیر داشته باشد؛ معتقدیم سازمان ملل و نهادهای بین المللی باید سازوکار تازه‌ای را برای دوری از منافع امپریالیسم و قدرت‌های جهانی ایجاد کند تا بتواند بطور مستقل در جهت اهداف ذاتی‌اش گام بردارد.

سالانه میلیون‌ها نفر متأثر از خطرات مختلف طبیعی از جمله سیل قرار دارند. آمارها نشان می‌دهد که سیلاب در 5 دهه اخیر نیمی از کل خسارات ناشی از بلایای طبیعی در دنیا را به خود اختصاص داده است. تحقیقات نشان‌ دهنده افزایش دفعات وقوع و بزرگی سیل در دهه های اخیر است.

حوادث غیر‌مترقبه در هر کشوری روی می‌دهد. دولت‌ها به تنهایی قادر به ترمیم نیستند و نهادهای مدنی، مردم، دولت‌های دیگر و صلیب سرخ جهانی به یاری می‌آیند. اما متاسفانه در سیلی که 25 استان از 31 استان ایران را درگیر کرده بود تنها برخی دولت‌ها به کمک ما آمدند که از آنان تشکر می نماییم. این امر می‌تواند درس بزرگی برای حضار این اجلاس که سیاستگذاران اصلی در حوزه مقابله با خطرات در سطح جهانی هستند باشد تا اقدامی عملی در جهت اصلاح راهبردهای کلان کمک‌رسانی به کشورهای خطرخیز را اتخاذ کنند.

همکاران گرامی! باید این حقیقت را اعلام کنم میزان اثربخشی جامعه مدنی ایران را در حادثه سیل اخیر هر ناظری می‌توانست به روشنی مشاهده کند. سیل دامن گیر ایران با توجه به گستردگی قلمرو آن که اکثر نقاط پهنه جغرافیایی ایران را درگیر خود کرده بود؛ صرفنظر از خسارت‌های مالی و جانی که واقعا جای تاسف دارد، ره‌آورد مهمتری داشت. احیای همبستگی ملی و سرمایه اجتماعی در جامعه تحریم شده ایران مهمترین رهاورد سیل اخیر بود. به کمک رسانه ها در جهان، تصویر دیگری علاوه بر خرابی و آوارگی ناشی از سیل از ایران منعکس شد. تصویری امیدبخش از روحیه داوطلبانه و انسان‌دوستانه طیف وسیعی از نیروهای اجتماعی ایران فارغ از تمام تفاوت‌های و گرایش‌های سیاسی و عقیدتی. از نیروهای جان‌برکف نظامی گرفته تا گروه‌ها و تشکل‌های داوطلب مدنی، تصاویر زیبایی از همزیستی انسانی جامعه ایران را در شرایط سخت و مشقت‌بار فشارها و تنگناها در معرض افکار عمومی جهان به نمایش گذاشتند.

حضار محترم/ آقای رییس! من و همکارانم بسیار مفتخریم که اعلام کنیم در اجرایی کردن روش‌ها و رسیدن به اهداف سند سِندای در سه سال گذشته در شهر مقدس مشهد گام‌هایی موثر به این شرح برداشته‌ایم:

1- سه سال پیش و با هدف جلب مشارکت‌های مردمی و همکاری آنها با شهرداری و سازمان‌های مربوطه،گروهی 35 نفره از زنان و مردان مشهدی را برای آموزش و اقدام سریع در مواقع لزوم سازماندهی کردیم. این برای من مایه مباهات است که هم اکنون بیش از9000 نفر که 70 درصد آنها را زنان تشکیل می‌دهند، در این گروه‌ها با نام دوام سازماندهی شده و فعالانه با شرکت در مانورها و مواقع عینی خطر در وقایع طبیعی مثل زلزله 2018 در مشهد یا بارندگی های سیل‌خیز اخیر و برف های سنگین دو زمستان گذشته، بطوری چشمگیر و موثر به خود و همشهریانشان کمک داوطلبانه می‌کند.

2- در زمینه نصب سیستم های هشدار سریع و دستگاه های شتاب نگار که با ثبت جنبش و لرزه های زمین، قدرت پیش‌بینی و خبر‌دهی زودتر را میسر می‌کند، توانسته‌ایم در عین تحریم های غیرمنطقی و ظالمانه امریکا با خرید و نصب 10 دستگاه در سطح شهر مشهد هر نوع لرزشی را ثبت و پالایش کنیم.

3- 15پایگاه چند منظوره بحران در شهر مشهد جانمایی و احداث شده‌اند که به همراه 49 ایستگاه آتش‌نشانی در مواقع لزوم به کمک شهروندان آمده و در اختیار آنها قرار می‌گیرند. نکته قابل توجه در کارکرد این پایگاه ها این است که این مکانها نه فقط برای اسکان اضطراری شهروندان تجهیز و طراحی و عملیاتی شده‌اند بلکه بطور همزمان خدمات طبی، کلینیکی و اورژانسی نیز ارائه می‌دهند.

4- در زمینه هماهنگی های درون و برون‌سازمانی با تشکیل شورای مدیریت بحران کلانشهر مشهد متشکل از همه دستگاه های ذیربط و تحت فرماندهی واحد شهرداری نیز اقدام موثر و چشمگیر داشته‌ایم. بصورتیکه در این تشکل موارد ناهماهنگی و پیچیدگی هایی که قبلا وجود داشت تا میزان قابل توجهی مرتفع شده و کار دستگاه ها در مواقع خطر بطور تجربی و عینی سهلتر و کارآمدتر شده است.

5- در جهت آماده بودن برای خطر با تهیه نقشه خطر پذیری شهر مشهد در برابر زلزله اقدام بی‌نظیری انجام داده‌ایم. بطوریکه اکنون می‌دانیم در صورت بروز زلزله یا سیل کدام نقاط شهر بیشتر در منظر آسیب و یا خطر قرار دارند. به همین منظور و برای پالایش بهتر، نرم‌افزاری برای شبیه‌سازی شرایط مختلف تهیه و اجرایی شده است که به خوبی نحوه عمل و نقاط قوت و ضعفمان را ارزیابی می‌کند.

6- در این 3 سال همچنین موفق شده‌ایم تا با اقدامات پیشگیرانه 400 نقطه سیل‌خیز شهر مشهد را شناسایی کرده و با انجام اقدامات لازم از جمله اصلاحات مهندسی و اجتماعی تعداد موجود این نقاط را در مشهد به 50 نقطه محل کاهش دهیم.

سخن خود را با شعری از شاعر نامدار ایرانی حکیم ابوالقاسم فردوسی که این روزها زادروز این شاعر فارسی زبان است؛ به پایان می‌برم. شاعری که 1020 سال پیش در اثر بی نظیر خود شاهنامه همگان را به مهرورزی و نوع‌دوستی دعوت کرده است: همه مهر جویید و افسون کنید/ ز تن جامه جنگ بیرون کنید

در خاتمه بار دیگر خرسندی خود و همراهانم را از حضور در جمع شما ابراز می‌کنم و همچنین از توجهی که به نقطه نظرات بنده نمودید صمیمانه سپاسگزاری میکنم. از خداوند بزرگ خواستار کامیابی در جهت رسیدن به جهانی توام با امنیت، عدالت، و ایمنی هستم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها