کد خبر: 305731
|
۱۳۹۸/۰۲/۳۰ ۱۵:۰۳:۲۱
| |

سال گذشته موزه‌ها میزبان 25 میلیون نفر بود

مدیر اداره کل موزه‌ها از بازدید 25 میلیون نفر در سال گذشته از موزه‌های کشور خبر داد.

سال گذشته موزه‌ها میزبان 25 میلیون نفر بود
کد خبر: 305731
|
۱۳۹۸/۰۲/۳۰ ۱۵:۰۳:۲۱

اعتمادآنلاین| محمد رضا کارگر روز دوشنبه در نشستی به منظور روز جهانی موزه و گرامیداشت هفته میراث فرهنگی، گفت: نمی‌توان توسعه اجتماعی را صرفاً ایجاد موزه توسط دولت بدانیم. هزینه‌های میلیاردی برای ایجاد موزه از سوی دولت، توسعه اجتماعی محسوب نمی‌شود و امکانات مادی آن نیز وجود ندارد.


وی ادامه داد: از سویی بسیاری از میراث و آثار در اختیار مجموعه‌داران و تشکل‌های خصوصی است و دولت نمی‌تواند نسبت به حفظ و نگهداری آنها در موزه‌ها اقدام کند؛ به این دلیل تلاش کردیم این میراث توسط مردم در قالب موزه‌های خصوصی حفظ و معرفی شود.


کارگر افزود: بخشی از موزه‌های غیردولتی شخصی هستند و افراد قصد دارند حاصل زحمات چندساله خود را در قالب موزه‌ها ماندگار کنند؛ اما برخی موزه‌ها نیز مربوط به تشکل‌ها و یا مردم یک روستاست که سعی در حفظ هویت خود دارند.


او از رشد 250 درصدی راه‌اندازی موزه‌های غیردولتی خبر داد و گفت: در حال حاضر 129 موزه خصوصی در کشور فعال است. در سال های اخیر شاهد نهضتی هستیم که مردم نسبت به میراث فرهنگی، موزه ها و تاریخ سرزمین خود علاقمند و پیگیر شدند و علاقمند همکاری در عرصه های یاد شدن هستند.


کارگر در پاسخ به چرایی فعال نبودن موزه ملی قرآن در گستره کشورهای اسلامی، گفت: زمانی که مرحوم حسن حبیبی (معاون اول اسبق رئیس جمهوری) تصمیم به احداث موزه ملی قرآن گرفت پیشنهاداتی مطرح شد تا این موزه در قامت موزه ملی هنرهای قرآنی فعالیت کند در آن زمان بنا به مقتضیات زمانی با ایجاد موزه ملی قرآن موافقت شد. در حالیکه موزه ملی قرآن یعنی اینکه بهترین و فاخرترین قرآن‌هایی که توسط ایرانیان نوشته شده است را جمع‌آوری کنیم ولی این قرآن‌ها عمدتاً خارج از کشور یا در اختیار موزه‌های مختلف همچون آستان قدس رضوی و کتابخانه آیت‌الله نجفی است.


وی ادامه داد: بسیاری از این قرآن‌ها در سطح جهانی شناخته شده هستند و نمی‌توان آنها را از سایر موزه‌ها به موزه ملی قرآن انتقال داد.


وی با بیان اینکه نام موزه ملی قرآن بسیار سنگین است و مردم توقع کار شاخص قرآنی در این حوزه دارند، اظهار داشت: اعتبار خوبی برای خریداری آثار قرآنی از سایر کشورها در نظر گرفته و تعدادی خریداری شد اما آنچه در شأن موزه ملی قرآن بود محقق نشد.


مدیر اداره کل موزه ها در زمینه چرایی برگزار نشدن نمایشگاه‌های قرآنی از سوی این موزه در کشورهای اسلامی گفت: باید پیشنهاداتی از سوی کشورهای اسلامی وجود داشته باشد تا ما نسبت به برپایی نمایشگاه اقدام کنیم.


او افزود: معمولا کشورهای اسلامی در این زمینه دستاوردی ندارند و از تبحر کافی نیز برخوردار نیستند. اگر موزه ملی اقدام به نمایش آثار قرآنی خود در سایر کشورها می‌کند به این دلیل است که مجموعه هنرهای اسلامی را به نمایش می گذارد و آثار قرآنی نیز بخشی از آن محسوب می‌شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها